13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Giele

Dodelijk trage Airport, ten einde raad…

We hebben thuis een 20MBit lijntje liggen via de kabel. Via een router en een aparte Wireless Acces Point wordt dit verdeeld naar verschillende laptops in het huis.

Alle laptops werken ZONDER problemen via ethernet, ik haal snelheden van 2.2MB/S +…
    Draadloos is het een ander verhaal…

We hebben één windows computer, die doet het zonder problemen.
    Een Apple MacBook Pro heeft ook geen moeite met het draadloos surfen.

Sinds kort 2 PowerBooks bij in het huis (1.5 GHz 12″ en 1.67GHz 15,2″).
    Dit is echter een ramp op draadloos internet, ik haal snelheden van 4Kb/s (wat al een uitzondering is…) pagina’s laden is onmogelijk, bijlages downloaden helemaal! Heb aan de router, acces point e.d. gepruld maar niets hielp. Aan de PowerBook kan ik niet veel veranderen, maar het probleem blijft!

Weet iemand wat dit is?

Het is behoorlijk frustrerend!!!!

Macs lopen op 10.4.10. Hebben allemaal Airport Extreme.

Wie kan me helpen? :innocent:

Bijdrager
    Jello

Wat is de kanaalsterkte? Is de Aiport in de powermac al G of nog B… kan je wat meer specificaties zeggen?

Bijdrager
    iJoost

Zijn er nog andere netwerken in de buurt? En op welke kanalen zitten die dan?

Bijdrager
    Oppie

Heb je gecheckt of er meerdere WiFi stations in de buurt zijn die op hetzelfde kanaal uitzenden?
    Probeer dus eens een ander kanaal.

(Edit: aha, is iJoost me weer net voor…:wink: )

Bijdrager
    iJoost

Powerbooks (MacBook Pro?) hebben een metalen buitenkant en daardoor vanouds een wat slechtere ontvangst dan andere computers, dus zoiets als storende andere netwerken kan dan net het verschil uitmaken tussen gewoon goed doen en tamelijk waardeloos.

En zoals vaker gezegd (je hebt vast al even gezocht), WiFi kanalen overlappen. Je moet minimaal vier kanalen afzitten van de andere in gebruik zijnde kanalen om er helemaal geen last van te hebben, die buurman van jou.

Bijdrager
    Oppie

Overigens iJoost, met 4 kanalen tussenruimte: wat doe je dan als er bv.10 stations in de omgeving uitzenden? (Heb dat wel vaker meegemaakt.)

Bijdrager
    iJoost

Dan heb je dus pech. In die zin dat je je eigen kanaal dan niet meer zo kunt kiezen dat je er helemaal geen last van hebt. Dat mag de pret echter niet drukken. Want zelfs als je keihard hetzelfde kanaal kiest als dat van de buurman dan werkt het nog steeds. Alleen niet geheel zonder “conflicten”. Kortom ga in zo’n geval zover mogelijk van alle andere in gebruik zijnde kanalen afzitten voor het beste resultaat.;-)

Vaak zitten ze ook met z’n allen op een kluitje (allemaal op elf of zo) en kun je toch nog wel een rustig kanaal voor jezelf vinden.

Bijdrager
    iJoost

Ik “zie” hier trouwens zelf drie andere netwerken. En…

Ik moet opbiechten dat ik ooit een beetje ruimte gecreerd heb door een van de drie (die namelijk totaal onbeveiligd is, en de router zelf ook) wat kanalen op te schuiven. Ahem… Dat kan ik natuurlijk echt niet maken en vertel het maar liever ook niet verder maar ik kon de verleiding echt niet weerstaan om even de kanalen-verdeling wat gunstiger te maken. Daar plukken we alle vier (mijn drie anonieme buren en ik) nog steeds de vruchten van.

(Slecht voorbeeld kids, let vooral niet op iJoost…;-)

Bijdrager
    Cea

iJoost, jij stoute jongen, naar de hoek.:wink:

Bijdrager
    iJoost

:innocent:

Bijdrager
    sypie

Op de één of andere manier is kanaal 11 wel een fijn kanaal denk ik. Volgens mij zijn er op dat kanaal ook veel erotische beelden te zien, hier in de buurt soms 6 andere wifi’s waarvan er 5 op kanaal 11 zitten. Mijn kanaal staat lekker op 2, da’s misschien wel het andere uiterste maar er is niemand die dat gaat verstoren in ieder geval.

Bijdrager
    isandy

Kanalen…huh, wa’s dat nu weer?

Hoe doe je dat; kanalen checken?? En hoe kun je (je eigen) kanalen veranderen?
    Als ik op het airport-icoontje klik, dan zie ik n.l. 10 verschillende modems.
    En op m’n macbook pro is internet een nog groter drama dan op de bedraadde G-5.

Tja, ik heb nog maar net een Macbook pro, dus ik ben nieuw in de draadloze wereld.

Bijdrager
    sypie
    ”isandy”

Tja, ik heb nog maar net een Macbook pro, dus ik ben nieuw in de draadloze wereld.

Dat is een uitspraak warvan deel 1 niks met deel 2 te maken heeft.

Hoe je kunt kijken welke kanalen er in de lucht hangen kun je checken met deze widget. (de link download meteen een zip bestandje met daarin de widget “AirPort Radar”) Uitpakken en installeren. Hierna kun je in die widget zien wat voor netwerken er in de lucht hangen, wat voor kanaal die hebben en of ze zichtbaar beveiligd zijn.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.