16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Drewlface

Dode pixels Macbook Pro

Ik heb nu een aantal maanden mijn Macbook Pro. Erg gelukkig mee!1

Vandaar ook mijn teleurstelling toen ik vanavond ontdekte dat er dode pixels in mijn scherm zitten. Althans, dood, het zijn zwarte pixels. 1 cluster links in het midden, en bovenin nog een paar bij elkaar.

Ik kon geen info vinden over of en hoe zoiets is geregeld bij Apple. Wel heb ik een pixel-fix programmaatje gedraaid (felle kleuren op 1 stukje knipperend), maar dat had geen enkel effect. Verder werkt “masseren” ook niet..

Iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Is het überhaupt gedekt door de garantie van Apple? Zoniet, is het duur om dat te laten repareren?

Oh, en fijne kerst alvast! :wink:

Bijdrager
    chatsmit

ik heb echt geen idee hoe het wettelijk zit met die pixels, maar ik zou als ik nieuwe macbook zou hebben van een paar maanden oud, never gaan betalen vanwege zoveel dode pixels! Zorg er voor dat onder garantie je scherm vervangen wordt.

Bijdrager
    Afroman

Volgens mij moest je meer dan 5 dooie pixels hebben zodat het onder de garantie viel.

Bijdrager
    Veritas

Dode computer pixels, blijft een vervelend vraagstuk vooral nu er allerlei ‘policies’ zijn. Welnu juridisch zit dat als volgt:

Het betreft hier een consumentenkoop (althans ik neem aan dat ts een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) – dat is erg belangrijk -, en dan is het zo dat een zaak aan de overeenkomst dient te beantwoorden. Juridisch zegt men dat een zaak niet beantwoordt aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In juridisch jargon: non-conformiteit.

De geschillencomssie computers heeft ooit geoordeeld: Komt er toch een pixelfout voor in het beeldscherm, dan dient dat in beginsel als een gebrek aan het scherm te worden beschouwd.

”GCC”

Op basis van de inhoud van het deskundigenrapport moet worden aangenomen dat in elk geval vanaf de tweede helft van het jaar 2000 de stand der techniek zodanig is, dat een consument bij aanschaf van een TFT-beeldscherm niet langer zonder meer bedacht moet zijn op pixelfouten in een dergelijk beeldscherm

De vraag blijft, of je als consument mag verwachten – ondanks een uitspraak van een geschillen commissie – dat er geen pixelfouten (dode pixels) in een scherm mogen zitten, vooral nu je weet dat het voorkomt, dat er pixelfouten in een scherm zitten. Wanneer is er dan sprake van non-conformiteit? Je bent dan aangewezen op iso norm 134060-2, bestelbaar voor 160,49 euro die aangeeft hoeveel pixelfouten een bepaalde klasse scherm mag hebben. (meer hier) Apple gebruikt klasse 2 schermen, wat inhoudt dat hij per miljoen pixels twee type 1 pixels mag hebben (de zgn. hot pixel: altijd aan met witte kleur), twee type 2 pixels (de zgn. dead pixel: zwart) en vijf type 3 pixels (één of meer subpixels, (rood blauw of groen) die altijd aan of uit staan). Persoonlijk denk ik, dat het de moeite waard is, om een procedure hierover te voeren dan weten we gelijk of een nederlandse rechter houvast zoekt bij de isonorm (waarschijnlijk als het geen consumentenkoop betreft wel) of toch de uitspraak van de geschillencommissie volgt.

watchamaknow and watchamasay..

Inactief
    Anoniem

Ik had ditzelfde probleem met mijn macbook pro, en als je echt een cluster hebt.. gewoon Apple bellen, krijg je een ticketnummer en een adres waar je hem kan inleveren.
    Duidelijk aangeven dat je wilt worden gebeld als er kosten aan verbonden zijn.

Bij mij is het goed opgelost, alleen door een foute montage van de scharnieren, was ik hem 2 weken later weer een week kwijt.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Bij mij ook keurig netjes het scherm vervangen.
    Moet nu ook weer terug omdat ik een piep hoor. Als ik de voeding er in heb hoor ik geen piep:?

Bijdrager
    Drewlface

@Veritas:

Je bent mijn kerst-held!;)
    Handig gebruik makend van Photoshop, kan ik zien dat het cluster bestaat uit 3×3 pixels en bovenin is het er 1. In principe kom ik dus in aanmerking voor vervanging. Maandag dan meteen maar Apple bellen en vragen hoe dat zit!

Ontzettend bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Jakobbb

Heb jij geluk dat het er meer dan 5 zijn. Ik zit er met eentje … pech gehad dus …

Bijdrager
    Veritas
    ”Jakobbb”

Ik zit er met eentje … pech gehad dus …

Dat is dus de vraag, ik denk het niet. (zie mijn stuk hierboven)!

Bijdrager
    I-GJ

ik had 2 dode pixels… ben terug gegaan naar machouse en daar vonden ze ook dat je geen macbook pro koopt om vervolgens met problemen (lees: dode pixels) te zitten.
    Met photoshop is het erg irritant en slecht werkbaar.
    Kreeg een nieuw scherm en het oude werd terug gestuurd. Dus ik zou het zeker proberen!

Moderator
    Poezenbeest

Let wel op bij het betoog van Veritas, dat het daar ging om het ruilen van een product, binnen de gestelde periode (in dat geval acht dagen na aankoop). De Commissie doet hier twee belangrijke uitspraken, namelijk dat een pixeldefect een gegronde reden is om een vervangend product te eisen (ruilen binnen acht dagen) en dat het ook weer niet zo is dat hierdoor de koop ontbonden kan worden.

Oftewel: op de bon of in de algemene voorwaarden staat altijd binnen welke periode je mag ruilen en het is raadzaam om binnen deze tijd het product dus ook op pixeldefecten te controleren. Een pixeldefect is een gegronde reden om te ruilen, maar niet om je geld terug te vragen.

Voor zover ik kan opmaken uit de uitspraak, is er niks over garantie gemeld, maar dat zou ook moeten opgaan en dan heb je een termijn van zes maanden om het product te laten vervangen op basis van pixeldefecten. De eerste manier, namelijk via het ruilen, is een veiligere optie.

Bijdrager
    Yaratje

Opzich zou het dus niet uit moeten maken of je de MacBook in APR haalt, of online besteld?
    In de winkel kreeg ik opmerkingen als ‘hier geven wij wél pixelgarantie’ om de oren, maar moet ik mij daar zorgen om maken?

Bijdrager
    Veritas

@Zerk: je mist toch echt de essentie van de uitspraak, waardoor je conclusie / analyse van mijn post geen hout snijdt.

Nogmaals:

”GCC”

Op basis van de inhoud van het deskundigenrapport moet worden aangenomen dat in elk geval vanaf de tweede helft van het jaar 2000 de stand der techniek zodanig is, dat een consument bij aanschaf van een TFT-beeldscherm niet langer zonder meer bedacht moet zijn op pixelfouten in een dergelijk beeldscherm

Het is geen precedent in de zin van een uitspraak van de HR, dus het hele verhaal erachter is niet zo belangrijk; wel dat deskundigenrapport.

@Yaratje
    : neen die garantie is je wettelijk gegeven dus zo bijzonder is dat niet. Kortom maakt geen zak uit waar je hem koopt, alhoewel ik er wel voor zou kiezen om het bij een solvabel / liquide bedrijf te doen.

Bijdrager
    Richie79

Ik heb gister een nieuwe macbook pro gehaald bij Ifactors in Den Haag.

Ik kwam thuis en bleek er een rode vaste pixel te zitten die niet weg wou. Ik ben gelijk terug gegaan naar ifactors en die vonden het ook minder dat het er zat.

Ik kreeg alleen geen nieuwe mee aangezien de store manager er niet was en zij konden apple ook niet bereiken om er vragen over te stellen.

Morgen moet ik weer terug en krijg ik te horen als ik een nieuwe krijg, of geen nieuwe. Ik ben bang dat ze met de pixel policy komen.

Aangezien je 1800 euro neertelt voor een laptop dan verwacht je gewoon een goed werkende laptop. Ik neem aan dat wanneer ik geen nieuwe mee krijgt wel recht hebt op mijn geld terug te vragen ? Als het goed is moet dit onder het consumentenrecht vallen.

Anyways wish me luck !

Bijdrager
    KR1275

Het vervelende van die uitspraak in 2000 is, is dat het nog gebaseerd is op het feit dat dode pixels redelijk vaak voorkwamen bij LCD-schermen. Dat zou inherent zijn aan het product. Echter nu, vele ontwikkelingsjaren later, is een dode pixel zeldzaam. Het komt vrijwel niet meer voor. Als het wel voorkomt, is dat een gebrekkige montage/fabrikage, omdat een contact los zit. Ik vind een dode pixel dan ook, gezien de huidige normen, ontoelaatbaar en dat je recht hebt op kosteloze vervanging, danwel reparatie.

Een dode pixel kost je hoe dan ook geld, want als je de laptop op termijn wilt verkopen, valt iedereen er over.

Bijdrager
    Richie79

Precies. Ik zei ook tegen de verkoper, dit is niet de eerste keer dat het bij mij gebeurd aangezien bij mijn vorige witte iMac 24″ ik het zelfde probleem had met de pixels.

Ik stelde ook de vraag aan de verkoper, stel je eens voor, jij koopt een nieuwe Mac en je ziet een dode/vaste pixel op je scherm, vind jij dat leuk ?

Zijn antwoord uiteraard nee natuurlijk. Hij gaf het ook aan, aan zijn collega dat er een dode/vaste pixel op het scherm zat, die baalde er ook van en zei, haal beneden even een nieuwe dan. Maar aangezien dit niet kon omdat ze eerst een procedure moeten volgen.

Ik gaf ook aan de verkoper aan van, loop gewoon even naar beneden en haal een nieuwe voor me. Als ik nu mijn geld terug krijgt en weer een nieuwe bij hun koopt, dat blijft het zelfde.

Zodra ik morgen een nieuwe krijg dan ga ik het wel ter plekke controleren op dode of luie pixels voordat ik weer een defecte lcd scherm mee krijgt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.