7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    spacefreek

Docx (Word '11) –> pdf export met 'inhoudsopgave'

Beste OMT-ers,

Ik wil graag een Word bestand (docx) exporteren naar pdf met behoud van een inhoudsopgave aan de hand van m’n koppen. Ik heb het niet over een reguliere (tekstuele) inhoudsopgave (da’s niet zo lastig), maar een dergelijke:

Die aan de zijkant verschijnt in bijvoorbeeld voorvertoning (of Acrobat reader op Windows) en aanklikbaar is. Je komt ze wel vaker tegen (voorbeeldje, openen met Voorvertoning)

Ik heb iets gelezen over bladwijzers, maar dit wil bij een pdf export nog niet werken (misschien moet er nog iets aangevinkt worden oid). Ik gebruik de standaard pdf export (Bestand –> Print –> Pdf of Bestand–> Opslaan als… –> pdf)

Iemand een idee?

PS, ik weet dat het met LaTeX prima te doen is, maar in dit geval gaat het echt om een Word bestand..

Bijdrager
    csteelooper

Volgens mij gaat je dat niet lukken, want zowel de optie Archive >> Save AS >> PDF als de optie Archive >> Print >> PDF doen alleen een basisexport. Speciale karakteristieken, zoals formuliervelden; bladwijzers; kruisverwijzingen, e.d. worden NIET als zodanig behandeld: alleen de documenttekst c.q. de afdruklay-out van de documenten wordt geëxporteerd. Dus zo’n inhoudsopgave kun je níet maken zonder hulp van “buitenaf”.

PS > Voor het geval je me niet gelooft: zet één marge van je document bewúst búiten het afdrukgebied van je printer en doe een Archief > Opslaan Als > PDF. Wat zie je: een foutmelding over je documentmarge ivm het printen. Voilà: je bewijs.

Bijdrager
    spacefreek
    csteelooper op 13 februari 2012

Volgens mij gaat je dat niet lukken, want zowel de optie Archive >> Save AS >> PDF als de optie Archive >> Print >> PDF doen alleen een basisexport. Speciale karakteristieken, zoals formuliervelden; bladwijzers; kruisverwijzingen, e.d. worden NIET als zodanig behandeld: alleen de documenttekst c.q. de afdruklay-out van de documenten wordt geëxporteerd. Dus zo\’n inhoudsopgave kun je níet maken zonder hulp van “buitenaf”.

Ik lees op internet wel een oplossing (gerelateerd aan bladwijzers: http://www.tones.be/forum/viewtopic.php?f=11&t=71808 ), dit schijnt te werken op de Windows versie van Word, maar kon het in de Mac OS X versie niet vinden.. Dus ik hoop dat iemand misschien nog een oplossing heeft voor op de mac, evt. gekoppeld aan de ‘koppen’ in Word.

csteelooper op 13 februari 2012

PS > Voor het geval je me niet gelooft: zet één marge van je document bewúst búiten het afdrukgebied van je printer en doe een Archief > Opslaan Als > PDF. Wat zie je: een foutmelding over je documentmarge ivm het printen. Voilà: je bewijs.

Waarom zou dat een bewijs zijn? Dat kun je heel gemakkelijk wijzigen:

1.

2.

3.

4.
    Printen als pdf en voila (resultaat): Geen errors, geen wegvallende content..

(pdf)

’t is enkel een bewijs dat het printen naar pdf hetzelfde proces doorloopt als bij een printer, maar of er al dan niet metadata meegevoerd kan worden kun je hiermee niet zeggen (en mijn probleem is typisch metadata gerelateerd)

Maar nu (hopelijk) nog een on-topic oplossing:smile:

Bijdrager
    csteelooper

Oké, die marge-tip kende ik niet (al is dit nog steeds een tip om inderdaad het afdrukgebied te wijzigen — er wordt nog steeds een afdruk gemaakt).

Maar de rest van mijn verhaal (een PDF in Word is niet dynamisch; bevat geen speciale elementen zoals een inhoudsopgave of formuliervelden) blijft overeind. Als iemand dát kan weerleggen hoor ik het graag, want eigenlij ben ik er zelf ook nog steeds naar op zoek. Bij mijn weten kunnen gestructureerde PDF-documenten (die dus wél een inhoudsopgave hebben) alleen met Adobe InDesign of Adobe Acrobat gemaakt worden. Dat zijn in ieder geval de enige twee pakketten waar het míj ooit mee is gelukt. Afgezien dan van Adobe PageMill, maar da’s ’n pakket uit de tijd voor Onze Lieve Heer Jezus Christus, als je begrijpt wat ik bedoel.

Edit: Die Windows-gerelateerde tip m.b.t. Word werkt inderdaad niet in Word 2011 voor OS X voorzover ik weet.

Bijdrager
    spacefreek

Ik denk dat het aanschaffen van dit tooltje dan maar de oplossing moet zijn, heb er best 4 eurotjes voor over: http://www.onekerato.com/1/post/2012/02/new-features-in-pdfoutliner-version-13.html
    Filmpje laat iig duidelijk zien dat het doet wat ik wil.. En iets goedkoper dan die Adobe meuk natuurlijk :sarcastic:

App Store: http://itunes.apple.com/nl/app/pdfoutliner/id420874236?mt=12

Mocht iemand nog een idee hebben, graag, maar ik denk inderdaad dat het niet mogelijk is (Apple ondersteund het zelf ook niet in Pages –> pdf..)

Bijdrager
    spacefreek

Voor degene die hier naar op zoek is, het tooltje wat ik hierboven beschrijf werkt perfect!

Bijdrager
    WvB22

Dit is echt van de zotte. Ik ben naar precies hetzelfde op zoek. Ik heb keurig indexen gemaakt binnen Word for Mac 2011 docx document (zelfs meerdere indexen binnen het document, aan het begin van het hoofdstuk). Werkt prima in Word. Dan printen naar PDF of bewaren als PDF. Vergeet het maar ik krijg geen klikbare index wat ik ook probeer.

Dat moet toch gewoon mogelijk zijn? Waarom wordt alles gewoon als platte tekst naar binnen gezogen binnen PDF. Openen in Pages heeft geen zin en dan naar PDF heeft geen zin. De opmaak gaat grotendeels verloren. Bepaalde dingen in Word kan Pages nu eenmaal niet (waslijst aan verwijderde opmaak als ik met Pages open).

Het tooltje van Spacefreak doet wat ik wil maar dan moet ik handmatig alles in het PDF document nog eens gaan indexen. Da’s toch niet de bedoeling!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.