5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    felixmacmini

Documentenmap niet bereikbaar via netwerk

Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al een tijdje een iPhone en heb een paar dagen geleden een Mac Mini gekocht. Nou heb ik 2 vragen over netwerken.

Ik heb mappen gedeeld op mijn mini, en die kan ik ook zien op mijn windows pc’s. Alleen de map documenten delen lukt niet. Als ik deze map probeer te delen is hij helemaal niet te zien. Als ik een map hierboven deel, is die wel te zien, maar kan ik er niet in. Ik heb al vanalles met gastaccount geprobeerd, en geprobeerd een nieuw account voor alleen delen te maken. De windows pc vraagt dan ook om in te loggen, maar als ik gebruikersnaam en wachtwoord invoer kom ik er nog niet in. Ik heb op dit forum wel iemand met een vergelijkbaar probleem gevonden, en die heeft het opgelost door het gastaccount uit te schakelen, maar dit werkt bij mij niet.

Daarnaast heb ik nog een klein probleem. Overal waar ik computernaam of ip-adres moet invoeren (bijvoorbeeld in vnc) werkt het niet als ik de computernaam invoer, terwijl dat op alle andere pc’s in mijn netwerk wel werkt. Op de mini moet ik steeds het ip-adres invoeren. Iemand die weet waar dit aan kan liggen?

Bijdrager
    Pieterr

Welkom op het forum, Felix!

Misschien kun je eerst proberen om het met hulp van deze artikelen aan de praat te krijgen:
    Bestanden delen met Windows-computers
    Windows-computers configureren om bestanden te delen met Mac-gebruikers
    Een Mac configureren om bestanden met Windows-gebruikers te delen

Mocht het niet lukken mbv deze artikelen, vertel dan bij welke stap het precies fout gaat.

Bijdrager
    felixmacmini

Wat er in die links staat is dat je SMB aan moet zetten. Hier was ik al achter. Mijn probleem zit volgens mij meer in het feit dat ik met een gastaccount inlog en dat deze niet de juiste rechten heeft.
    Als ik gastaccount uitzet wordt er wel gevraagd om gebruikersnaam en wachtwoord, maar wat ik ook probeer, hij zegt steeds dat het niet klopt.
    Ik heb mijn beheerderaccount geprobeerd, ik heb een alleen delen account geprobeerd, en een standaardaccount. Allemaal zonder succes.

Het delen van normale mappen werkt wel met een gastaccount. Mijn probleem zit dus echt ergens anders dan daar wordt beschreven.

Bijdrager
    felixmacmini

Ik ben eruit, het probleem zat niet in mac os, maar in windows vista. Toen ik het met XP probeerde werkte het meteen.
    Ik zit alleen nog wel met de vraag waarom ik overal een ipadres moet invullen waar je normaal de computernaam kan invullen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.