30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    bassbug

Documentaire Zembla 'Verbroken beloftes van Apple'

http://zembla.vara.nl/seizoenen/internationaal/afleveringen/25-03-2015

Wat me opvalt:
    * Er wordt gesproken over ‘fabrieken van Apple’ => Foxconn, etc. zijn geen fabrieken van Apple, maar aannemers.
    * Apple kan onmogelijk toetsen hoe de werkomstandigheden zijn => dat is aan de eigenaar van de fabrieken zelf.
    * Apple winst laten inleveren ten gunste van de arbeiders klinkt leuk, maar dat zal niet werken. De aannemers zullen de marge in hun eigen zak steken.
    * Is en blijft een lastige kwestie….

Bijdrager
    makasa

Als Apple zijnde kan je keuzes maken. Of dikke winst maken of minder winst en verantwoord ondernemen. Je weet hoe de situatie is dan kan je elders je spullen laten maken zodat je zelf controle houdt over de arbeidsomstandigheden.

Bijdrager
    KarelWillem

Je punten kan ik me niet helemaal in vinden.

– Er wordt door de hele uitzending duidelijk meermalen gemeld dat deze fabrieken voor Apple werken, niet dat ze van Apple ZIJN.

– Werkomstandigheden verbeteren in China is een kwestie van een hele lange adem hebben.
    Daar is Apple mee op de goede weg. Maar het credo daar is ‘Als je ons de rug toedraait, werken we toch weer lekker zoals we altijd al deden’.
    Alleen door te blijven hameren op naleving van contracten – en dat dag in dag uit – kan en zal er uiteindelijk wat gaan veranderen.
    En natuurlijk heeft Apple daar een stevige vinger bij in de pap als een van de belangrijkste klanten.

– De fabrieken zijn niet van Apple, dus daar ben ik het ten dele wel met je eens.
    Maar daar geldt hetzelfde voor als bij het punt hierboven. Als je meer geld betaald voor je producten, kunnen de fabrieken hun personeel een stuk beter gaan behandelen. Moet je ze alleen eerst nog wel even zover krijgen dat ze dat ook echt gaan doen.

– Ja, het is en blijft lastig. Maar Apple heeft nu eenmaal de keus gemaakt hun werk in China neer te leggen, dus hebben ze ook de verantwoording over een menswaardige behandeling van fabrieksarbeiders. Je kunt ook je hele fabricage in Amerika laten doen namelijk.

Bijdrager
    csteelooper

Die heb ik ‘live’ gezien. En je bent niet de enige wie dat opvalt. Ik heb zelf ook al elders gemeld dat het lijkt alsof de internationale media het niet aandurven om deze liaison ook te leggen met andere merken. Want wellicht weet je ook dat ook Sony en HP (om maar even twee merken te noemen die ook niet direct verbonden worden met de term ‘goedkoop’) ook gebruik maken van (onder andere) Foxconn voor hun assemblage. Dus daar waar Apple blaam treft, treffen zij allen blaam…

Bijdrager
    Niels

Tsja, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. De laatste tijd lijkt het alsof men probeert Apple aan de schandpaal te nagelen, niets wat ze doen is goed (genoeg). Dat elke andere electronica fabrikant, of nog beter, elke andere fabrikant het net zo slecht of slechter doet, dat doet er niet toe.

Het punt is dat Apple nu eenmaal een van de grootste spelers is. En dat betekent aandacht, kijkcijfers, geld… Mocht er dan ook nog e.a. aan negatieve publiciteit ‘gesponsord’ worden door Apple’s concurrenten, dan nemen we dat toch gelijk mee en voor waarheid aan.

Zolang we in een wereld leven waar producten worden geleverd in ruil voor maximale winst en er consumenten (maw. wij allen) zijn die deze producten kopen voor een voor ons ‘acceptabele’ prijs, gaat er echt niets veranderen.

Bijdrager
    Imade
    csteelooper op 30 maart 2015

Die heb ik ‘live’ gezien. En je bent niet de enige wie dat opvalt. Ik heb zelf ook al elders gemeld dat het lijkt alsof de internationale media het niet aandurven om deze liaison ook te leggen met andere merken. Want wellicht weet je ook dat ook Sony en HP (om maar even twee merken te noemen die ook niet direct verbonden worden met de term ‘goedkoop’) ook gebruik maken van (onder andere) Foxconn voor hun assemblage. Dus daar waar Apple blaam treft, treffen zij allen blaam…

Maar waarmee trek je meer kijkers?
    Met Apple of Sony?
    Juist met Apple omdat Apple beweerd alles zo goed geregeld te hebben.
    Maar Apple treft weldegelijk blaam omdat dit soort apparatuur makkelijk in de VS of EU gemaakt kan worden, alleen is dat duurder.
    Cook komt ook gewoon lachend Foxconn binnen gewandeld en dat werkt Apple ook tegen.

Bijdrager
    GoeieDag

“Cook komt lachend een Foxconn vestiging binnen.” Het is me wat! Het moet echt niet gekker worden met Apple!

Bijdrager
    KarelWillem

Meer dan een miljoen Chinezen zijn maar wat gelukkig met dat werk voor Apple.
    En verdienen in die fabrieken meer, en krijgen beter te eten, dan in hun eigen dorpje.

Wat niet automatisch hoeft te betekenen dat ze uitgebuit moeten worden.
    Er is nog een hele lange weg te gaan voordat de arbeidsomstandigheden in China gaan lijken op die in Europa.

Dat zal ook nooit gebeuren. Maar beter kan het absoluut.
    En daar werkt Apple best hard aan.

Bijdrager
    Obi

@ Goeiedag;

Lachten wat is dat?

Dus je was erbij?

Bijdrager
    Imade
    KarelWillem op 30 maart 2015

Meer dan een miljoen Chinezen zijn maar wat gelukkig met dat werk voor Apple.
    En verdienen in die fabrieken meer, en krijgen beter te eten, dan in hun eigen dorpje.

Wat niet automatisch hoeft te betekenen dat ze uitgebuit moeten worden.
    Er is nog een hele lange weg te gaan voordat de arbeidsomstandigheden in China gaan lijken op die in Europa.

Dat zal ook nooit gebeuren. Maar beter kan het absoluut.
    En daar werkt Apple best hard aan.

Heb je Zembla wel gekeken of roep jij Cook maar na?

Bijdrager
    Obi

Nou Zembla is ook niet altijd correct. Het bedrijf waar ik voor werk is laatst in een Zembla
    documentaire genoemd. De cijfers die Zembla presenteerde waren niet correct. Er
    werd gebruik gemaakt van een legale constructie om bepaalde tegoeden in België te parkeren.
    Maar het werd door Zembla gepresenteerd als een illegale belastingontduiking, die het dus niet was.
    Als de wetgever deze mogelijkheden geeft dan maken bedrijven daar gebruik van. bv die ‘brievenbus firma’s’.

Zembla is niet slecht, maar slaat ook wel eens de plank mis.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb gekeken ja, en ook de andere uitzendingen en nieuwsberichten hierover gevolgd.

Ik heb een jaartje of wat geleden ook eens een uitzending gezien over Hema, die producten in China liet maken.
    Op het moment dat de Nederlandse manager op de werkvloer was, liep alles prima.
    Maar als hij zijn hielen lichtte, deden de Chinezen gewoon weer wat ze altijd deden.

Pas als je de directie van zo’n fabriek echt gaat overnemen kun je snelle stappen maken.
    En dan nog is het hard vechten tegen de Chinese mentaliteit.

Het is gewoon niet eenvoudig.

Bijdrager
    GoeieDag
    Obi op 30 maart 2015

@ Goeiedag;
    Lachten wat is dat?
    Dus je was erbij?

Obi, waar heb je het over?

Bijdrager
    GoeieDag

Zembla trekt nogal snel conclusies, vaak zonder doorwrocht onderzoek.

Bijdrager
    iMad

Wat Zembla heeft laten zien, is niks anders dan mensen die andere mensen doormiddel van veel Geld en Macht andere mensen kunnen dwingen dingen te laten doen.
    Welkom in de Wereld waar Geld mensen dwingt andere mensen te onderdrukken, Kapitalisme.

Bijdrager
    Imade
    GoeieDag op 30 maart 2015

Zembla heeft anders verborgen camera’s ingezet waardoor je zag hoe het in Foxconn en pegatron ofzo eraan toe gaat.
    Dus wel goed en integer onderzoek.

Bijdrager
    iMad
    Imade op 31 maart 2015
    GoeieDag op 30 maart 2015

Zembla heeft anders verborgen camera’s ingezet waardoor je zag hoe het in Foxconn en pegatron ofzo eraan toe gaat.

Verborgen camera zegt niets over de integriteit van een onderzoek en of het goed is.

Bijdrager
    GoeieDag
    Imade op 31 maart 2015

Daar zou ik niet zo heilig in geloven; je kunt overal waar je wilt verborgen camera’s installeren, en dan met bepaalde stukjes film die je eruit vist en op de juiste manier monteert en van een voice-over voorzien, het verhaal vertellen wat je wilt. Elk verhaal!
    Niks is zo makkelijk als het manipuleren van de kijker. En dat is wat Zembla te makkelijk doet, is mijn ervaring de ik zelf met Zembla heb.

Bijdrager
    Imade
    GoeieDag op 31 maart 2015
    Imade op 31 maart 2015

Daar zou ik niet zo heilig in geloven; je kunt overal waar je wilt verborgen camera’s installeren, en dan met bepaalde stukjes film die je eruit vist en op de juiste manier monteert en van een voice-over voorzien, het verhaal vertellen wat je wilt. Elk verhaal!
    Niks is zo makkelijk als het manipuleren van de kijker. En dat is wat Zembla te makkelijk doet, is mijn ervaring de ik zelf met Zembla heb.

Je zag anders precies hoe het eraan toe gaat, maarja… Apple is perfect toch?

Bijdrager
    KarelWillem

Om maar even aan te geven hoe lastig ethische productie in dergelijke landen is:

The Chinese Productivity Revolution, And How It Affects Your Sourcing Plans

In China is het compleet normaal tijdens werk een dutje te doen.
    Ik zeg niet dat het persé zo is; maar uit zijn verband getrokken beelden kunnen het laten lijken of ze te pas en te onpas in slaap vallen.

Bijdrager
    Imade

‘Je moet toestemming geven’voor overwerk… dus vrijheden heb je daar niet.
    ID kaarten worden ingenomen, iets wat Apple beweerd niet toe te staan.
    Je hebt van Apple recht op vrije dagen… werkelijkheid is dat NIET zo.
    Op papier is alles keurig geregeld, maar dood vallen door stroomstootjes is voor Apple geen enkel probleem.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, of je wilt het gewoon niet snappen.:)

Bijdrager
    Imade

Dat is wat jij doet.
    Jij wenst niet te snappen dat Apple echt fout bezig is in China.
    Zolang Apple NIETS doet tegen het innemen van ID-kaarten of andere dingen en met een grijns Foxconn binnen blijft lopen.. zal Apple altijd de volle verantwoordelijkheid blijven dragen.
    Apple kan het makkelijk in de VS produceren maar dat wilt Cook niet omdat dit meer geld kost.
    Sterker nog, Apple ontkent dit alles zelfs in de uitzending.. maar beelden liegen niet.
    Er werken in Indonesie zelfs KINDEREN terwijl Apple dit allang weet, maar ook ontkennen maar hoor.

Bijdrager
    iMad
    Imade op 31 maart 2015

’Je moet toestemming geven’voor overwerk… dus vrijheden heb je daar niet.
    ID kaarten worden ingenomen, iets wat Apple beweerd niet toe te staan.
    Je hebt van Apple recht op vrije dagen… werkelijkheid is dat NIET zo.
    Op papier is alles keurig geregeld, maar dood vallen door stroomstootjes is voor Apple geen enkel probleem.

Ok vertel dan wat Apple in dit geval moet doen, eigenlijk vertel wat jij moet doen.
    Jij bent net als ik en andere Apple gebruikers, ook schuldig.

Vanaf dit moment stoppen we allemaal met het kopen van Apple producten, dit heeft tot gevolg dat meer dan de helft van die mensen ontslagen worden en geen geld verdienen om te kunnen eten, etc…
    Niet alleen die mensen in de fabrieken, maar ook de toeleveranciers van materialen die gebruikt worden om die producten te maken.

Dit betekend niet alleen dat we moeten stoppen met het kopen van producten van Apple, maar ook van Philips / Google / Microsoft / Sony, etc….
    Dit betekend alle mensen worden ontslagen.

Zolang de mens de kans krijgt om zelf er beter van te worden, des te makkelijker het wordt om anderen te onder drukken en te misbruiken.

Bijdrager
    Imade

Wat Apple kan doen

1) NOOIT MEER met een grijns Foxconn binnen lopen
    2) Bedrijven beboeten en als dat niet werkt… weggaan, desnoods rechtszaken starten.
    3) Als journalisten met beelden komen, als Manager gewoon de media te woord staan en excuses maken en stoppen met LIEGEN.

Bijdrager
    GoeieDag

Punt 1) van jou laat zien dat je wereldvreemd bent.

Zolang je Apple spullen koopt, ben je medeplichtig. Ook zolang je producten koopt van Sony, Samsung. Maar veel erger: van de Blokker of de Action of Primark of H&M. Want hoe denk je dat zij aan die belachelijke goedkope spullen komen?!

Bijdrager
    KarelWillem
    Imade op 31 maart 2015

…Jij wenst niet te snappen dat Apple echt fout bezig is in China.
    Zolang Apple NIETS doet tegen het innemen van ID-kaarten of andere dingen en met een grijns Foxconn binnen blijft lopen.. zal Apple altijd de volle verantwoordelijkheid blijven dragen. …

Het is vooral de Chinese mentaliteit – en eigenlijk vooral de overheid, die blijkbaar geen enkele controlerende functie heeft – die fout is.

Apple is daar ingestapt, en tracht nu verbetering aan te brengen in de werkomstandigheden in deze fabrieken.
    Lees nu eerst eens hoe men in China gewoon is om te gaan met hun werknemers, en ga dan nog eens piepen. Het is niet alleen een strijd die binnen de fabrieksmuren plaatsvindt, maar het is een gevecht dat een bedrijf voert met de omstandigheden in een land. Dat gaat niet in een dag, maand of zelfs jaar verandert worden. Dat kost (heel veel) tijd.

Apple is een van de weinige fabrikanten die openbaar maakt hoe men probeert de boel te verbeteren.

De productie verplaatsen naar Amerika – want Apple heeft toch geld zat? – is een nobel streven.
    Maar de bedrijven die er toen doen zitten nu eenmaal (o.a.) in China. En dat zijn de enige bedrijven die in staat zijn dergelijke productieaantallen af te leveren binnen een gesteld tijd, tegen de kwaliteit die jij en ik gewend zijn.

Er zal dus heel hard gewerkt moeten worden om de arbeidsomstandigheden daar te verbeteren. Maar China is geen Nederland, Amerika of Zwitserland. En dingen gaan daar nu eenmaal anders dan hier. Een lange adem is nodig. En als er één bedrijf is die dat heeft (gecombineerd met een flinke buidel geld) is dat Apple.

Bijdrager
    Imade

Apple is een van de weinige fabrikanten die openbaar maakt hoe men probeert de boel te verbeteren.

Je bedoelt neem ik aan BEWEERT te verbeteren?
    Als je zelfs kinderen doodleuk laat zoeken naar Thin en er NIETS tegen doet en het zelfs ontkent…
    Apple moet ten eerste toegeven dat kinderen voor hen werken en als er beelden doen, wat ik al zei… sorry zeggen.

Bijdrager
    KarelWillem

Probeert.

Ik bedoel wat ik schrijf. Niet wat jij beweert dat ik schrijf.:)

Apple laat kinderen niet doodleuk zoeken naar thin.
    Je laat je nu wel heel erg leiden door wat de media je in mooi verknipte beeldjes laat zien.

Dat het gebeurde en gebeurt is een feit, en dat weet Apple ook:
    http://www.theguardian.com/technology/2013/jan/25/apple-child-labour-supply

Bijdrager
    GoeieDag

Apple MOET zorgen dat de oorlog in Syrië ophoudt. Staat die verdomde Cook nog steeds te LACHEN?!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.