10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    TheBigZ

Documentaire over Evan You, vue.js

“Rock Star” in China.:-)

Bijdrager
    Shmoo

Allemaal zo’n gedoe met al die frameworks, React, Angular of Vue.  …. en dan krijgen we binnenkort nog Redwood.js dat ook om populariteit gaat vechten.

Bijdrager
    TheBigZ

In de documentaire vertelt Evan hoe hij zelf zonder framework begonnen is, en waarom hij daar vanaf gestapt is.

PS Redwood is weer een laag bovenop React.

Bijdrager
    Shmoo

Klopt maar het vist allemaal uit dezelfde vijver, en React is volgens mij ook niet echt een framework maar een library.

Als je het zou opsommen van wat ik denk te weten, dan kom ik op het volgende uit: ?

Angular Framework

Extreem robuust en feature packed. Kan zo’n beetje alles (Routes, Forms, Authenticatie, blabla) vanuit Angular zelf en heeft een zeer hoge leercurve. Onderhouden door developers in loondienst bij Google.

React Library

Gebouwd om minimalistisch te zijn en vooral om web/app interfaces (UI’s) mee te bouwen. Je moet dus heel snel uitwijken naar de community voor implementaties van modules. Middelmatige leercurve. Onderhouden door developers bij Facebook in loondienst.

Vue Framework

Qua concept en gedachte leunt het meer richting Angular dan naar React en bevat minder features dan Angular. Is (veel) jonger dan de andere twee en heeft ook een middelmatige leercurve. Geheel onderhouden door de Open Source community, vrijwilligers.

Het ergste is eigenlijk dat ik het liefst geen van allen wil leren want ik ben mega bang voor de beer in het bos. Ik heb geen idee of het een knuffelbeer is of dat hij mij opvreet.

Bijdrager
    TheBigZ

Het ergste is eigenlijk dat ik het liefst geen van allen wil leren…

Je kunt er eentje leren (bv React). Daar leer je een hoop van. Omschakelen naar de volgende de-facto standaard over een paar jaar wordt dan een stuk eenvoudiger. Hoe langer je op de grond blijft staan, hoe hoger de instaphobbel wordt.

Mijn samenvatting van de voornaamste verschillen:

Angular / Vue: HTML vermeubelen (middels nieuwe tags; yuk).

React: in JavaScript coderen en een HTML-achtig template taaltje gebruiken (JSX).

(React heeft mijn voorkeur.)

Bijdrager
    Shmoo

Je ontkomt er idd. niet aan nee.  ☹️

Ik ga maar eens kijken of ik ergens een goede stap voor stap uitleg kan vinden voor React.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 30 maart 2020 om 23:20

Ik ga maar eens kijken of ik ergens een goede stap voor stap uitleg kan vinden voor React.

Hiermee zou je kunnen beginnen:

https://reactjs.org/tutorial/tutorial.html

Er zijn er veel meer, ook allerlei YouTube cursussen. Deze serie (les 9, 10 en 11) kan ik van harte aanbevelen:

Brian Yu legt het allemaal heel duidelijk uit. Hij gebruikt een Mac overigens.

(Laat maar weten als je behoefte hebt aan meer suggesties.)

Bijdrager
    Shmoo

Thanks daar ga ik mee aan de slag. ?

Bijdrager
    Shmoo

Dit gaat lekker.   Hij neemt echt de tijd om alles stap voor stap uit te leggen.  Wat ook fijn is is dat hij begint met de drie losse JavaScript Libraries (React, ReactDOM en Babel) op een traditionele manier in een pagina te stoppen. Beter dan met NPM of een Composer achtige tool een complete projectfolder /bundel installeren en meteen een ToDo app gaan maken, terwijl je geen idee hebt hoe dat zich allemaal moet vertalen naar iets waar jij mee bezig bent.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, die Bryan is echt goed. Hij praat snel (en typt nog sneller) maar het is allemaal goed te volgen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.