3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    jan367

document op iCloud Drive lezen/bewerken

In het nieuwe Apple OS-X systeem versie 10.10 Yosemite bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van iCloud Drive. Ik dacht om dit vooralsnog eerst eens uit te proberen met het programma ‘Teksteditor’. Inderdaad kan ik een tekst-documentje gemaakt op mijn iMac (20 inch half 2007) saven naar de iCloud Drive. Maar helaas …. Mijn iPad model MC706NF/A met systeem versie iOS 8.1 ziet op geen enkele manier de iCloud Drive, laat staan dat documentje.
    Bij mijn ‘Instellingen’ op de iPad heb ik bij ‘iCloud’ toch de rubriek ‘iCloud Drive’ ingeschakeld en bij ‘Mail, Contacten, Agenda’ heb ik bij iCloud eveneens iCloud Drive ‘Aan’ gezet, maar zie wel dat bij ‘Apple ID’ ingesteld staat mijn e-mail adres eindigend op ‘icloud.com’ in plaats van volgens mij als ‘Apple ID’ het mailadres eindigend op ‘gmail.com’. Dit kan ik niet veranderen!!, wel geprobeerd uiteraard. Het wachtwoord is van beide Apple ID’s overigens wel gelijk.
    Wat moet ik doen, of welke app moet ik downloaden op mijn iPad om een document dat staat op de iCloud Drive te kunnen lezen en/of wijzigen met mijn iPad?

Bijdrager
    Shmoo

Dat komt omdat er geen Teksteditor.app op iOS aanwezig is.

iCloud Drive werkt niet zoals Dropbox met een open structuur. iCloud Drive heeft folders die aangemaakt worden door apps op je Mac of iOS devices met ondersteuning voor iCloud.

Teksteditor maakt dus op de iCloud Drive een folder aan genaamd Teksteditor ( of zoiets ), je kunt deze folder zien wanneer je inlogt op iCloud.com / iCloud Drive tab.
    Alleen ben je dus verplicht om een iOS app te vinden die deze folder mag benaderen en deze bestanden mag openen. Waarschijnlijk mag Pages op iOS dat omdat beide programma’s gemaakt worden door Apple.

Kortom iCloud Drive werkt eigenlijk precies hetzelfde als iCloud -zonder Drive. Je moet op een Mac en iOS device twee apps hebben van dezelfde fabrikant om de bestanden te kunnen uitwisselen.

Wat wel werkt

Is de vergelijkbare open structuur zoals Dropbox tussen Mac en Mac wanneer ze beide op Yosemite draaien.
    Stel jij download een .zip bestand vanaf het internet met Safari en je laat dit bestand direct vanuit Safari in een willekeurige eigen folder in de iCloud Drive vallen dan heb je dit bestand ook gelijk bij de hand wanneer je op een andere Mac met Yosemite in Finder naar de iCloud Drive gaat.

Bijdrager
    jan367

Shmoo, bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag.

Maar sorry, het probleem is sinds gisteren wat mij betreft opgelost.
    Gisteren, 4 november 2014 n.l. zocht ik wederom weer eens in de AppStore en warempel …
    Er is nu ineens wél een app (notabene gratis) om documenten die staan in mijn iCloud Drive (gesaved op die drive door het programma ‘Teksteditor’ op mijn iMac) binnen te halen in mijn iPad met de mogelijkheid dat document ook te bewerken op die iPad.
    Het programmaatje heet: Documents 5.2 van Readdle

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.