11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Nanno

Docu met Sony ZR1??

In November gaan we een docu schieten in de tropen.

We hebben twee Sony ZR1 camera’s.

Ik maak me zorgen over de uiteindelijke kwaliteit van de beelden met deze camera’s:
    HD schieten is zinloos, denk ik: waarmee speel je de docu dan af?
    De ZR1 schiet interlaced, en wie wil nou niet progressive schieten?

Heeft iemand tips voor mij waarmee ik zo hoog mogelijke kwaliteit behaal daar tussen het wild?

Ik heb een polarisatiefilter..:)

Alle bruikbare tips zijn erg welkom.

Thanx!

Bijdrager
    Sandman

De ZR-1 geeft een plaatje met veel contrast (wit is uitgebeten ‘snowwhite’) Ik ben er niet kapot van. Goed witten zou ik zeggen. In HDV modus is het beeld wel netjes, maar HDV… tja.
    Met een polarisatiefilter zal dit alleen maar erger worden, dus alleen als het mistig of ’s ochtends vroeg misschien?
    Goede veldmonitor meenemen, zodat je het beeld steeds kan controleren.
    Online edit exporteren met het ‘flicker filter’, waardoor het beeld het wat onrustige progressive beeld oplevert (mits op een gewone monitor).

Succes

Bijdrager
    Nanno

Dank voor je tip.

Waarom wordt het wit erger met een polarisatiefilter? Dat begrijp ik niet?

En weet je of er bijvoorbeeld beamers bestaan die HDV goed afspelen?

We willen de docu uiteindelijk afspelen in een kleine bioscoopzaal..
    :D

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

beetje onduidelijk verhaal dit.. maar ga toch even antwoorden

-zr1 is een camera die High Defenition kan draaien. Helaas is het wel HDV. De “laagste” norm van de HD formaten. In HD zijn ze niet zo goed. (bijna alle andere camera’s hebben punten waardoor ze beter gevonden worden). Maar wat ze zeker heel goed kunnen is SD draaien in DVCAM norm. Native 16×9 erg fijn.

-HD draaien is een keuze die bepaald wordt door wat je er mee moet. HDV opnamens zijn bijvoorbeeld niet echt fijn voor post (kleur correctie BV) en door de zeer lage data rate is de compressie erg hoog wat weinig ruimte voor “correctie” overlaad. In DVCAM mode draaien is zeker aan te raden als je niet HD hoeft afteleveren.

HD schieten is zinloos, denk ik: waarmee speel je de docu dan af?

Wat wil je hier mee gaan zeggen?

– Progressive versus Interlaced heeft beide voor en nadelen en “Progressive” is niet altijd de beste keus. Onderwater en cheetahs die met 125 km/h voor je lens schieten….

– In de tropen hebben de pro sumer camera’s het zwaar. Hou hem zo droog en stof vrij als mogelijk. Gebruik een merk tape voor de hele shoot en laat de camera niet s’nachts in een ‘vochtige’ tas zitten :lol:

Bijdrager
    Nanno

Dank!

DVCAM zeg je dus. Beter dan HDV vanwege de voors en na’s.

Ik begreep al dat montage met HDV problemen kan opleveren als het om de kwaliteit gaat.

We hebben helaas geen budget om met XD Cam te schieten. Maar goed, we moeten roeien met de riemen die we hebben.

We nemen dus interlaced op. Is het beter om het materiaal uiteindelijk te de-interlacen of niet? Ik weet niet wat het effect is voor de beeldkwaliteit op DVD, of gewoon als Quicktimebestand.
    Wat zeg jij?

Bijdrager
    aaton

Ik neem aan dat de Z1 wordt bedoeld ipv ZR1 ? Heb er begin van dit jaar een docu op de seychellen opgenomen, 32-37 graden en luchtvochtigheid tot 90 %. Camera heeft alles overleeft en geen enkel probleem opgeleverd. (en had ook al eeder -35 zonder problemen weerstaan). Ik had wel een Kata regenhoes bij me, zeker een aanrader mocht het even gaan gieten. Een pola kan handig zijn, maar doet ook wat met glans op de huid, DV en HDV hebben dezelfde nadelen als het gaat om contrastomvang; wit bijt snel uit. Toch raad ik aan om op HDV te schieten en eventueel te downconverten voor de montage zodat je op DVCAM monteert, je kunt dan later alsnog een HDV montage maken; vermoedelijk is HD dan meer een standaard en heb je een hogere resolutie. Bovendien blijkt het dat als je op HDV draait en terug naar DVCAM gaat de resolutie een fractie beter is dan als je alleen op DVCAM draait. Nadeel van HDV kan zijn dat als je een dropout hebt dat niet een frame is maar tot een seconde kan duren, dit ivm het feit dat het een MPEG compressie is . (ingewikkeld verhaal om uit te leggen, valt wel wat op internet over te vinden mocht je het willen weten). Het feit dat het interlaced materiaal is itt 25p kun je eventueel oplossen door een plug-in genaamd magic bullet er over heen te jagen; geeft een mooier filmisch effect en maakt het progressive. Succes ermee.

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

HDV wordt in het algemeen niet geacepteerd als HD bij broadcasters tenzij er van te voren afspraken over gemaakt zijn. En HD als uitzend norm zal nog wel ff duren.

Bijdrager
    Nanno

Begrijp ik goed dat je met een polarisatiefilter de glans weghaalt op de huid? Dat lijkt me niet eens zo gek toch?

Hoe kunnen we zo goed mogelijk voorkomen dat wit uitbijt?
    Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je weinig detail in wit ziet?

En heb je nog tips als het gaat om het filmen van donkere mensen? Ik word daar steeds om gewaarschuwd: weinig contrast zichtbaar?

Bijdrager
    aaton

Zeker bij donkere mensen is de glans juist een van elementen waardoor er tekening op de huid komt, zou ik je dus niet aanraden. Je gebruikt zo’n filter alleen maar om reflectie uit ramen/auto’s en water te krijgen, en het maakt de lucht donkerder tov de wolken (en dan maximaal onder een hoek van 90 graden met de zon) daarnast neemt het bijna 2 stops weg, maar die mogelijkheid heb je ook op de camera. Oftewel, het is een erg beperkt middel, en je precieze reden heb ik nog niet helemaal door waarom je die zo specifiek noemt om mee te nemen.

Je kunt alleen vermijden dat wit uitbijt door met zorg je lichtomstandigheden of onderwerp te kiezen; film je personen bij voorkeur ’s ochtend vroeg of late middag, dan heb je het moosiet licht, zorg dat je een donker persoon niet voor een witte muur zet, oftewel; hou je contrasten in de gaten. Wat ook wel eens helpt ; zet iemand onder het gebladerte van een boom waar de zon doorheen komt. Dus de regel voor dv zou kunnen zijn; zorg dat je tinten bij elkaar liggen, ga geen mensen filmen in tegenlicht (tenzij als silhouette bedoeld), neem een lastolite als reflectie materiaal mee oid, zelfs een wit tshirt dragen kan voor een close up nog wel eens helpen, neem een hoodman mee voor je lcd schermpje, draai op manuele belichting en zet de camera dan op 1/50e.

Bijdrager
    Nanno

Dank Aaton. Paar vragen nog!

Wil je me ook nog uitleggen wat een hoodman is?
    Waarom wel een wit t-shirt en niet tegen een witte achtergrond filmen?
    Wat is een lastolite?

Dank!

(je ziet: nog een en ander te leren :)

Bijdrager
    aaton

Een hoodman is een klein uiklapbaar kapje om er voor te zoregn dat er geen invallend zonlicht op je lcd scherm valt. http://www.hoodmanusa.com/ bijvoorbeeld te koop bij Nivo schweitzer in amsterdam. Een wit tshirt kun je zelf dragen, dan valt het gereflecterend licht van je tshirt op je onderwerp, als je onderwerp een wit tshirt aanheeft is dat weer een nadeel, want dan word je contrast te hoog. Een lastolite is een uitklapbaar reflectiescherm om schaduwen in te vullen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.