15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    levdr

Dockingstation voor erg oude EIDE ATA-3 HDD.

Ik heb nog een oud iMacje uit 1999 staan die het op zich nog wel doet maar waarvan door een verkeerde installatie van iets indertijd de harde schijf niet meer benaderbaar is (lang verhaal). Nou dacht ik die harde schijf eruit te halen en in een dockingstation af te lezen op mijn Mac Pro. Dat zou moeten kunnen, toch?
    Volgens EveryMac heeft dat oude iMacje een EIDE ATA-3 schijf. Is er een dockingstation dat dat nog kan aflezen?

Bijdrager
    G-Force

Ja, je hebt dan een P-ATA/IDE naar USB converter nodig, die zijn er in verschillende vormen (behuizing, enkel een kabel, een dock etc.)

Bijdrager
    levdr

Bedankt, G-Force. Ik heb even gegoogled op die termen en zag dit dingetje op Amazon: http://tinyurl.com/32pag2l Bedoel je dit? En is zoiets goedkoops ook in Nederland te vinden misschien? Ik vond tenminste alleen maar kabelconverters vanaf zo rond de 20 euro. Ik bedoel, ik heb dat ding in principe maar één keer nodig, dus hoe goedkoper hoe beter…:)

Bijdrager
    LighScan

Ze komen niet gratis.:wink:

Waar je simpelweg op moet zoeken, is een ide naar usb kabel. Die zullen het goedkoopste zijn, aangezien docks al wat meer gericht is voor meermalig gebruik.

Bijdrager
    G-Force

Ja dat bedoel ik, veel computerzaakjes hebben zoiets wel maar ik weet niet wat ze kosten.

Wellicht dat je op eBay of Dealextreme.com goedkoop iets kan vinden.

Bijdrager
    levdr

Na het lezen van een paar commentaren op dat goedkope dingetje op Amazon denk ik dat een iets betere kwaliteit toch wel aan te raden is…:)

Ik heb even op Allekabels gekeken en zag daar deze: http://tinyurl.com/3ubqsyz
    Voor alle zekerheid toch nog maar even bij jullie checken of deze ook goed is.

Bijdrager
    levdr

ps: dat wil zeggen ‘de commentaren op Amazon zelf bij dat goedkope dingetje’. Lastig toch dat je niet nog je tekst even kunt editen.

Bijdrager
    Nikita

Je post bewerken kan dus al wel. Ga op je avatar staat en dan zie je vanzelf een vierkantje met een pijltje erin. Klik daar op en dan op Bewerk.

In elk geval; mijn ervaring is dat een IDE behuizing over het algemeen goedkoper is dan een kabel. Dit omdat de kabels vaak een combinatie zijn van zowel IDE als SATA (zoals bijvoorbeeld deze )

Bijdrager
    levdr

Ik heb wel gezocht naar alleen een IDE behuizing, maar ik kom alleen maar IDE/SATA dingen tegen. Die Conceptronics lijkt me trouwens heel handig. Ik denk dat ik die maar ga bestellen. Hij is wel wat duurder dan gehoopt, maar dan heb je ook iets. Denk ik.:) Bedankt Nikita.

En ook bedankt voor de tip over ‘post bewerken’. Dat dat op die manier kan moet je inderdaad wel even weten…

Bijdrager
    iep

Op sites als die van dealextreme en focalprice vindt je er ook genoeg voor heel weinig. Ze komen alleen wel vanuit Hongkong waardoor het 2 tot 4 weken duurt voor je het in huis hebt (en soms ook langer dan dat). Als je het nu wilt hebben dan moet je het hier kopen en kost het je ook meer.

Bijdrager
    levdr

Ik heb inmiddels de Conceptronic al besteld, Iep, maar dank voor je bijdrage.

Bijdrager
    levdr

Even een update. Ik heb de harde schijf uit het oude iMacje gesloopt, aangesloten op de Conceptronic en de schijf verscheen meteen op het bureaublad. Werkt dus uitstekend. Ik heb het stukje software dat de schijf in de war had gegooid waardoor hij niet meer benaderbaar was (een debugger van MetroWorks om exact te zijn) eraf gegooid, de schijf gecontroleerd en ga hem zo weer inbouwen. Met een beetje mazzel doet dat oude beestje het dan gewoon weer.

En erg leuk om al die oude meuk weer te zien. Beter dan een foto album!!:)

Bijdrager
    levdr

Nog een vraagje.

Ik denk dus dat ik de boosdoener van de schijf verwijderd heb, maar ik heb de oude installatie cd’s nog (met OS 8.6). Als ik nou de Systeemmap van die installatie cd gewoon kopieer naar de oude iMac schijf (en de oude Systeemmap de toevoeging ‘oud’ meegeef) zou hij dan met die gekopieerde en dus brandschone Systeemmap kunnen opstarten?

Bijdrager
    Nikita

In dat geval zou je volgens mij de ‘nieuwe’ systeemmap moeten de aanduiding ‘blessed’ meegeven; maar dat kan volgens mij niet vanuit OS X. Misschien (misschien) kan je met ALT ingedrukt dan nog kiezen welke systeemmap je wilt, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Bijdrager
    levdr

Ik zou ook niet weten hoe je de nieuwe Systeemmap moet blessen in X. Maar ik denk dat het sowieso niet gaat werken zo, zonder dat de Map via de normale installatie procedure op de schijf is gezet.

Ik ga later vandaag de schijf gewoon inbouwen en proberen op te starten met de ‘oude’ Systeemmap. Als het werkt is het probleem immers opgelost. Zo niet, ja dan moet ik verder zoeken. Bedankt zover!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.