17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Zodiack

Dock krijgt kuren

Heeft iemand onderstaand probleem wel eens gehad en er uiteraard een oplossing voor?

Als ik tegenwoordig de Mac enige tijd in gebruik heb ( meer dan 8 uur)
    dan krijgt mijn dock kuren.
    Als ik een progje aanklik dan wordt het programma niet geopend of zichtbaar (alstie reeds actief was) maar opent de Finder de programmamap en toont mij dan het betreffende progje.
    Alleen een herstart is de oplossing maar na verloop van tijd komt het probleem weer de kop opsteken.
    Herstarten doe ik normaal alleen als dit ivm een update vereist is.

Bijdrager
    imathijs

Hee,

dat probleem heb ik ook een tijdje gehad. Ik wist niet wat ik er mee aan moest, dus heb ik besloten OS X er opnieuw overheen te gooien. Probleem was bij mij verholpen. Ik ben uiteraard wel benieuwd of er andere en snellere oplossingen zijn.

Bijdrager
    Brainiac

Even hardop denken.. :

Als je command indrukt en dan op een item uit het dock, krijg je hetzelfde fenomeen te zien. Misschien moet je richting toetsenbord-instellingen zoeken?

Bijdrager
    Sentitel

Nieuw account proberen?

Bijdrager
    Oppie

Heel goed gedacht Brainiac; ik denk dat Zodiack de toetscombinatie [option] + [command] +eject gebruikt om ‘m in sluimer te zetten, en mijn ervaring in deze is dat de appel-toets na het ontwaken als het ware is blijven hangen, met o.a. idd dit gevolg.

Bijdrager
    Brainiac
    ”Oppie”

Heel goed gedacht Brainiac; ik denk dat Zodiack de toetscombinatie [option] + [command] +eject gebruikt om ‘m in sluimer te zetten, en mijn ervaring in deze is dat de appel-toets na het ontwaken als het ware is blijven hangen, met o.a. idd dit gevolg.

Klinkt logisch genoeg om te kloppen.:)

Moderator
    Night

Je kunt die toetscombinatie van SLUIMER toch veranderen in de toetsenbord tab in de systeem preferences? Moet ie nan cmd alleen maar ff ctrl maken…. dan heeft de dock er geen last meer van:-)

Bijdrager
    Zodiack

@ Brainiac:

Als je command indrukt en dan op een item uit het dock, krijg je hetzelfde fenomeen te zien. Misschien moet je richting toetsenbord-instellingen zoeken?

Als het aan toetsenbordinstellingen ligt dan is het wel vreemd dat het zich pas na een bepaalde tijd voordoet en niet direct na inloggen.

@ Sentinel:

Nieuw account proberen?

Probleem doet zich ook voor in 2 andere accounts

@oppie:

k denk dat Zodiack de toetscombinatie + +eject gebruikt om ‘m in sluimer te zetten, en mijn ervaring in deze is dat de appel-toets na het ontwaken als het ware is blijven hangen, met o.a. idd dit gevolg.

Sorry, maar gebruik altijd het blauwe :apple: menu om in de sluimer te komen.
    Heb ook niet de indruk de de toets blijft hangen anders zou het na een herstart ook direct kunnen voordoen.

Bedankt voor het meedenken maar we zijn er nog niet.

Bijdrager
    Oppie

Hmm, vreemd.
    Vooral dat ie het in andere accounts ook heeft, moet het wel bijna een hard-/software combinatie zijn.
    Heb je al eens ‘Herstel volumebevoegdheden’ geprobeerd, of PRAM gereset. Ik geef toe, het is een beetje een wild guess, maar kwaad kan het zeker niet.

Zet eens Toetsenbordweergave’ aan voordat je het ding in sluimer zet, dan kun je zien of het appel-commando blijft hangen als ie weer ontwaakt.
    Edit: ik zie nu dat ik je initiële posting verkeerd heb gelezen: na 8 uur gebruik ipv 8 uur niet-gebruik, zoals ik las.
    Blijft de tip: als het zich weer voordoet, kijk dan eens op Toetsenbordweergave of de apple-toets ‘hangt’…

Heb je laatst soms een krachtig utility gedraaid?

Moderator
    Night

en anders eens de com.apple.dock.plist eens weggooien.

Bijdrager
    Oppie

Als het in een corrupte .plist zou zitten, zou een andere account geen probleem moeten geven, die heeft immers al een ‘schone’ .plist.

Bijdrager
    Brainiac

Is het een laptop of dekstop? In het geval van een laptop kan het misschien zijn dat er iets in het toetsenbord te warm wordt na x-aantal uur, met als gevolg dat de command geactiveerd wordt.

Misschien héél ver gezocht, maar je weet maar nooit.;)

Bijdrager
    Zodiack

@oppie:

Heb je al eens ‘Herstel volumebevoegdheden’ geprobeerd, of PRAM gereset. Ik geef toe, het is een beetje een wild guess, maar kwaad kan het zeker niet.

Wordt regelmatig gedaan (na updates)

Heb je laatst soms een krachtig utility gedraaid?

Heb wel de indruk dat het zich voordoet als er veel gevergd wordt, vooral als Limewire op de achtergrond draait. Kan echter geen duidelijk moment aangeven.

@brainiac:

is het een laptop of desktop? In het geval van een laptop kan het misschien zijn dat er iets in het toetsenbord te warm wordt na x-aantal uur, met als gevolg dat de command geactiveerd wordt.

Nope, het betreft hiet nog een iMac G3

Nu ik er verder overnadenk: Er doet zich nog meer voor wat ermee verband houdt:
    Toen het zich de eerste keren voordeed koos ik voor even uit- en inloggen.
    Ook dit was niet meer mogelijk want ik kon mijn pasword dan niet meer intikken, toetsen reageerden niet.
    Alleen een herstart bood oplossing (voor zover je voor een echte oplossing mag spreken)

Ja, muis hangt aan toetsenbord, dus je zou zelfs bijna denken dat het aan de USBaansluiting ligt, hoewel ik me dat niet kan voorstellen. Dan zou immers het probleem zich direct moeten voordoen.

Bijdrager
    Oppie

Misschien dan maar eens een ander toetsenbord proberen; ook alle andere USB-ware er (tijdelijk) afhalen?

Bijdrager
    michelvdb

Misschien zit je met enkele beschadigde cachebestanden?
    Ik denk o.a. aan:

/Library/Caches/com.apple.LaunchServices-0140.csstore
        /Library/Caches/com.apple.LaunchServices-014501.csstore
        /Library/Caches/com.apple.LaunchServices-014502.csstore
        /Library/Caches/com.apple.LaunchServices-014503.csstore[/list:u:789ab90a58]Gooi ze eruit.
        Die nummers staan voor de verschillende gebruikers.[/list:u:789ab90a58]

Bijdrager
        Zodiack

A, de bekende problemsolver MichelvdB. :lol:

Tja als jou voorstel geen oplossing biedt dan weet niemand het, ben ik bang.
        Ik heb ze allen weggegooid en een herstart gemaakt.
        Binnen enkele dagen breng ik verslag uit of het geholpen heeft.
        Bij voorbaat alvast dank.

Bijdrager
        Zodiack

Heren:
        Ik heb eindelijk de oplossing gevonden.
        Het is niet de ultieme problemsolver maar ik kan ermee leven:

Zodra het beschreven probleem zich voordoet even de USBsteker van het toetsenbord uit en weer in de Mac steken, kan ie er weer even tegenaan.
        Logisch vind ik ’t niet maar het werkt.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.