7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    flipbosch

Dns server intern direct naar IP verwijzen

Goedendag.

Ik heb mountain lion lopen op de domeinnaam/hostname server.domein.nl.

Nu heb ik onstabiel/ langzaam internet en lopen mijn iMac\’s op het interne netwerk vaak vast wanneer het internet weer kuren heeft.

Opzich logisch aangezien mijn iMac\’s dan zoeken naar server.mijndomein.nl en die dan niet beschikbaar is.

Naar mijn idee moet dit ook anders mogelijk zijn en zouden de Macs intern direct naar het Ip 192.168.1.2 van de server moeten verwijzen.

Klopt dit? En waar / hoe kan je die verwijzing instellen?

Moet dat op MLS of doe je dat binnen je router.

Mvg.

Flip

Bijdrager
    Wyodor

Als je server een naam heeft kan je servernaam.local gebruiken.

Je Macs hebben ook dat soort namen.

Kan al zolang er OS X is.

Kijk maar bij Delen in de Systeem Voorkeuren.

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Je zou eventueel een verwijzing kunnen maken in het /etc/hosts bestand. Doe het volgende op alle iMacs:

1. Open Terminal (Programma’s > Hulpprogramma’s)
    2. Voer het volgende commando in:
    sudo echo “192.168.1.2 server.domein.nl” >> /etc/hosts
    3. Geef het wachtwoord op indien hierom wordt gevraagd.

Dit is een oude methode. Als je het iets dynamischer wil doen, kan je het beste een DNS server installeren op die server (als losse applicatie of als een virtuele omgeving in bijv. VMware Fusion). In dat geval geef je het IP adres op van die DNS server bij alle iMacs.

Om een DNS server te installeren op de server, kan je deze stappen doornemen:
    http://www.macshadows.com/kb/index.php?title=How_To:_Enable_BIND_-_Mac_OS_X’s_Built-in_DNS_Server

Maar dan maak je een zone aan voor jouw domein ipv .local en verwijs je alle iMacs naar het IP adres van de server voor DNS.

Bijdrager
    macpro

Het lijkt volgens mij ook een DNS probleem, maar heb je Mountain Lion of het je Mountain Lion Server draaien op server.domein.nl? Als dat laatste het geval is, dan heb je als het goed is daar ook een DNS server draaien.
    Je interne Macs moeten dan die DNS server gaan gebruiken. De makkelijkste manier om dat te regelen is via de DHCP server van Mountain Lion Server. Maar daar kun je zelf weinig meer aan instellen.
    Dus zorg dat je dan alleen de DHCP server op MLS hebt draaien en niet bijvoorbeeld nog een DHCP server van je router.

Bijdrager
    flipbosch

Beste Allemaal, dank voor de antwoorden.

Ik kan veel met de tips, ga het direct proberen.
    Een vraag @macpro,

De makkelijkste manier om dat te regelen is via de DHCP server van Mountain Lion Server. Maar daar kun je zelf weinig meer aan instellen.
    Dus zorg dat je dan alleen de DHCP server op MLS hebt draaien en niet bijvoorbeeld nog een DHCP server van je router.

Ik draai inderdaad MLS en run de DHCS op mijn router. Dit leek mij ook niet ideaal, maar liep tegen het probleem aan dat DHCP niet meer aanwezig is op MLS.

Running DHCP on Mountain Lion Server

Nu heb ik gekeken naar “Internet sharing” zoals in bovenstaand artikel beschreven wordt, maar dat lijkt me ook niet ideaal aangezien ik op mijn Mac mini maar 1 Ethernet poort heb. (via wifi al je internet verkeer verzenden lijkt me niet ideaal).

Of heeft het nut om een externe netwerkkaart op mijn MacMini (server) te zetten.

Met vriendelijk groet,

Flip van den Bosch

Bijdrager
    macpro

Zoals het daar in het artikel beschreven staat zet je internet sharing maar heel even aan. Alleen om de configuratie file te krijgen en verder niet.
    Wat je ook kunt proberen is de DHCP server in je router blijven gebruiken en daar instellen dat als IP adres van de DNS server het IP adres van je Mac mini wordt doorgegeven.
    Dan krijg je ook een goed resultaat.

Bijdrager
    iep
    Wyodor op 24 augustus 2012

Als je server een naam heeft kan je servernaam.local gebruiken.<

Pas hiermee wel op want dit bijt met bonjour. Als je intern een domain name gebruikt die eindigt op .local dan moet je er niet op rekenen dat op Macs de bonjour functie nog werkt (als in: dingen vindt op het netwerk e.d.). Beter is het om dan van .lan, .invalid, .private o.i.d. gebruik te maken. Pas ook op met .nl en dergelijke want die bestaan op internet. Als je een website ergens host kun je rare resultaten krijgen (als je dan een dns wijziging voor bijv. je website of mail doet dan moet dat op zowel je interne als externe dns wat veelal vergeten wordt). Voor gebruik van de hosts file geldt hetzelfde. Het kan maar je zult ergens heel goed bij moeten houden wat je hebt gewijzigd en je ook aan herinneren dat dit de eerste plek is om te kijken wanneer je problemen hebt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.