8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    hifi

DNS instellingen verkrijgen van router

Hello,

Hier op kantoor hebben we een klein netwerk met een open directory service die door os x server wordt beheerd. Nu wil deze pas enkel goed verbinding maken als het ipadres van de server ook opgenomen is als DNS server op de client computer. Dit is geen probleem voor onze iMac’s, maar wel voor onze MacBooks. Aangezien ze ook op internet moeten kunnen buiten kantoor. En dan zorgt de manuele ingave van onze DNS server voor surfproblemen.

Hoe kan ik er voor zorgen dat we als op bedrijfsnetwerk komen er automatisch een ander DNS adres wordt meegegeven? In plaats van dit manueel te moeten ingeven.

Onze opstelling: apple time capsule, os x servers, MacBooks verbonden met wifi

Bijdrager
    mtersteege

Je kan meerdere DNS servers ingeven.

Vindt de eerste server het adres niet, dan wordt de tweede gebruikt etc..

Inactief
    Anoniem

Je kan ook een tweede locatie aanmaken bij netwerkinstellingen.

Bijdrager
    macpro

Dit moet je in de DHCP server regelen.
    Daar voeg je het IP adres van de OS X Server toe als DNS adres.

Bijdrager
    hifi

Locaties had ik al gebruikt, alleen niet praktisch omdat je zelf moet schakelen tussen de locaties. Nu krijgt het netwerk bij dns servers het ipadres van de router automatisch, nu wil ik daar nog eens het ipadres van de server aan toevoegen (ook automatisch). DHCP moet dit regelen, maar waar stel ik dat in? In de airport? (zoja waar?) Of moet ik dat via os x server laten regelen? (zoja hoe?)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    mtersteege

Je zou je OS X Server ook als DHCP moeten laten fungeren en niet je AirPort. In de DHCP config kun je dan alle DHCP settings plaatsen inclusief DNS.

Kijk anders hier eens mountainlionserver.com Een erg uitgebreide handleiding

Ik weet niet welke versie je je draait, maar e.e.a. zal eventueel wel overeenkomen…

Bijdrager
    Muziekfan

Als je niet precies weet wat je doet, adviseer ik om niet zelf te gaan sleutelen aan je server-configuratie.
    Als DNS en DHCP verkeerd ingesteld staan, is de kans namelijk levensgroot dat je van de regen in de drup belandt.
    Huur een vakman in (wij van WC-eend zullen geen namen noemen) die dit veel vaker gedaan heeft voor kleine en grote bedrijven.

Bijdrager
    hifi

Ik ken genoeg basis en van alles wordt er een backup gemaakt, ook is er een tweede server waar ik naar hartelust kan experimenteren. Het is mijn vakgebied niet, maar handig voor het bedrijf als er intern iemand is die wel zin heeft om er over te leren. Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.