6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Mausy

DNS inrichten zonder internet-domein

Hoi,

Ik heb een Mac Mini Server. De computer heeft als naam ‘magnesium’. Ik zou graag van DNS gebruik maken.
    Op internet vind ik vanalles over hoe je een DNS inricht, maar alle handleidingen gaan ervanuit dat je een internet domein-naam hebt bijv. mijndomein.nl

Maar, ik heb dat niet en momenteel ook nog geen behoefte aan. Wat voor A record moet ik dan aanmaken?
    Kan ik dan gewoon zelf iets verzinnen? Bijv. magnesium.foo.bar Of moet ik alleen de servernaam invullen (magnesium)?

En vervolgens mijn wiki: wiki.foo.bar, ftpserver: http://ftp.foo.bar, webserver: http://www.foo.bar etc.?

Ik wil deze functionaliteit overigens alleen gebruiken binnen mijn thuisnetwerk. Dus, van buiten af heb ik geen behoefte aan.

Ik heb een Mac Mini Server (Lion Server)

Bijdrager
    Ir.Bob

Waarom wil je DNS binnen je thuisnetwerk hebben? Voor ‘binnen’ is Bonjour toch voldoende? In principe is de DNS naam van je MM server overigens magnesium.local. Maar er is geen enkele noodzaak binnen DNS om nog een ‘extra’ domein toe te voegen (zoals local of .foo.bar).

Lid
    lEl

als het voor intern is kan je zelf alles kiezen, maar weet dan wel dat je geen echte websites kan benaderen op dat domeinnaam. Neem iets generiek zoals bv foo.bar:p

Bijdrager
    Mausy
    Ir.Bob op 17 mei 2012

Waarom wil je DNS binnen je thuisnetwerk hebben? Voor \’binnen\’ is Bonjour toch voldoende? In principe is de DNS naam van je MM server overigens magnesium.local. Maar er is geen enkele noodzaak binnen DNS om nog een \’extra\’ domein toe te voegen (zoals local of .foo.bar).

Ow. Ik dacht dat dat nodig was. Het eerste waar alle handleidingen over OSX Server mee beginnen is de DNS. Dus nam ik aan dat die ook nodig is.

Bijdrager
    johnkeates

Een lokale DNS server kan je gebruiken, maar dan moeten alle clients wel hun DNS resolutie bij die server afhandelen, anders werkt het niet.

Bijdrager
    iep
    Ir.Bob op 17 mei 2012

Waarom wil je DNS binnen je thuisnetwerk hebben? Voor \’binnen\’ is Bonjour toch voldoende?

Dat is feitelijk hetzelfde ding. Bonjour is alleen automatische DNS die alles over het netwerk staat te brullen en wordt over het algemeen alleen ondersteund door Apple spullen. Andere apparatuur wil het soms ook nog wel eens hebben (je kunt in Linux bijv. Avahi installeren die voor Bonjour moet zorgen) maar dat is geen garantie. Bonjour kent verder ook vrij weinig aan configuratiemogelijkheden wat nou ook net de bedoeling van het geheel is.
    Een echte DNS server kan je meer bieden, met name hostnames toevoegen aan apparaten die geen Bonjour doen. Je kunt ook de machines van die DNS server gebruik laten maken voor name resolving. Daarbij gaat het om de hostnames die je zelf instelt maar ook om domeinnamen op het internet. Dat is iets wat Bonjour niet kan.

In principe is de DNS naam van je MM server overigens magnesium.local. Maar er is geen enkele noodzaak binnen DNS om nog een \’extra\’ domein toe te voegen (zoals local of .foo.bar).

Nee, dat is je Bonjour naam. Je DNS naam (of liever gezegd je FQDN) is iets wat je helemaal zelf kunt bepalen. Als je daar “computernaam.foo.bar” van maakt is dat net zo goed als “computernaam.onemorething.nl”. Sterker nog, het is vaak beter om niet de .nl, .com, enz. te nemen omdat dit problemen met DNS resolving op het internet kan opleveren (interne DNS die naar iets anders verwijst als de externe DNS). Je kunt DNS verder zelf helemaal inrichten zoals je wilt afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken. Voor de meesten zal Bonjour wel volstaan.

Mausy op 17 mei 2012

Ow. Ik dacht dat dat nodig was. Het eerste waar alle handleidingen over OSX Server mee beginnen is de DNS. Dus nam ik aan dat die ook nodig is.

Dat heeft ook een hele goede reden waarom dat zo is. Voor het gebruik van iets als OpenDirectory is het van groot belang dat je netwerkinstellingen en DNS correct zijn. Als dat niet zo is loop je alleen maar tegen problemen aan. Bij de setup van OD in Lion Server zal er ook het nodige aan checks worden gedaan en als die falen kun je geen OD opzetten. Om problemen te voorkomen staat dat dan ook in de handleidingen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.