10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jeucken

DJ -> Output iBook te zacht

Goedemorgen,

Ik gebruik een iBook G3 in combinatie met Traktor DJ studio 2.6 en een M-Audio Sonica Theater USB.
    Ik heb 2 kanalen ingesteld die ik dus via een normaal mengpaneel mix met elkaar.

Nu schijnt het een redelijk bekend probleem te zijn dat laptops een te zachte output hebben.

In de disco waar ik normaal draaide waren de versterkers sterk genoeg om het signaal van de laptop luid genoeg te krijgen om te draaien voor een volle zaal.

Ik ben echter zojuist overgestapt naar een andere discotheek. Hier zijn de versterkers echter wat minder. Deze kunnen het signaal net niet op een acceptabel niveau krijgen.

Weten jullie misschien een programma of apparaat dat beide kanalen kan versterken?

Bijdrager
    Turbanus

Eindelijk eens wat minder herrie en dan komt er weer eentje die de geluidsnormen weer wil overschrijden…..:wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Voorversterkertje er tussen?
    Of een iMic, dan werk je met de USB.
    En je kunt in het systeemprofiel het uitgaande geluid misschien wat opkrikken.
    Waarom kan die versterker het trouwens niet aan? Is het ingangssignaal zo zwak dan?

Bijdrager
    jeucken
    ”Dick

Voorversterkertje er tussen?
    Of een iMic, dan werk je met de USB.
    En je kunt in het systeemprofiel het uitgaande geluid misschien wat opkrikken.
    Waarom kan die versterker het trouwens niet aan? Is het ingangssignaal zo zwak dan?

iMic lijkt mij geen optie. De Sonica Theater is al een externe geluidskaart.
    Geluid staat in de laptop overal voluit.
    Het schijnt gewoon zo te zijn dat bijna alle laptops zo’n lage output hebben.

Heb je een voorbeeld van een voorversterker die hier goed voor zou zijn?

Bijdrager
    lampje

Het lijkt mij dat je gewoon de gain op je mengtafel wat moet opschroeven. Fader op 0 db, iBook laten uitsturen op iets onder het maximum, en de gain van het mixerkanaal opdraaien totdat ie net niet clipt (rood). Dan moet het gewoon goed zijn. De output van je mixer verder alleen regelen met je masters (links, rechts, cluster, sub).

Het output niveau van je iBook heeft verder weinig te maken met de uiteindelijke geluidsdruk. Die moet toch echt uit de mixer en versterker komen. Als de output van je iBook te zacht zou zijn, zou je toch heel hard moeten kunnen draaien, alleen is de signaal/ruisverhouding dan zoek. (veel vervorming en ruis).

Met mij iBook G3 600 krijg ik gewoon loeiharde muziek uit de PA, ongeacht welk programma ik gebruik.

Bijdrager
    nuclear waste

Heb je geen 20dB pad ofzo op je tafel?
    Ikzelf kan met m’n iBook G4 0dB uitsturen, wat ideaal is: geen problemen met headroom en meer dan genoeg signaal. (ik gebruik er wel een DI tussen om de impedantie correct te krijgen en ondertussen alles galvanisch te scheiden)

Als je echt niet genoeg hebt koop je gewoon een klein voorversterkertje, hoeft geen gecompliceerd ding te zijn, aangezien het een line-signaal is en geen mic.

Bijdrager
    jeucken

Ik heb al zitten spelen met de Gain e.d. daar snap ik ook wel van hoe het werkt. Maar zelfs als ik die voluit zette was het soms nog twijfelachtig.

”nuclear

Als je echt niet genoeg hebt koop je gewoon een klein voorversterkertje, hoeft geen gecompliceerd ding te zijn, aangezien het een line-signaal is en geen mic.

Heb je misschien een voorbeeld?

”nuclear

Ikzelf kan met m’n iBook G4 0dB uitsturen, wat ideaal is.

Hoe doe je dat?

Bijdrager
    jeucken
    Bijdrager
    lampje

Weet je zeker dat de output van je M-Audio Sonica ook wel goed staat in het Sonica Theater Controlpanel?

Stomme vraag misschien, maar toch…

Ik heb nl. nog nooit meegemaakt dat we een voorversterker hebben moeten gebruiken met een laptop als input-device.

Bijdrager
    jeucken
    ”lampje”

Weet je zeker dat de output van je M-Audio Sonica ook wel goed staat in het Sonica Theater Controlpanel?

Stomme vraag misschien, maar toch…

Ik heb nl. nog nooit meegemaakt dat we een voorversterker hebben moeten gebruiken met een laptop als input-device.

Ik weet het 99% zeker. Ik zal het vanavond nog wel een keer dubbel checken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.