18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    netfox

Diverse problemen met Macbook Pro (spoed!)

Ha,

Sinds gisteren heb ik problemen met een Macbook Pro. Ik wil dit snel oplossen: aangezien de laptop morgen bij een klus noodzakelijk is:

– Bij het opstarten herstart hij zichzelf nadat de computer ongeveer 10 sec. ‘het appeltje op de witte achtergrond’ heeft laten zien.

– Bij de tweede boot start hij op, maar het booten duurt ongeveer 7 minuten.

– Op het moment dat ik de powerbook sluit, en weer open doe, blijft het scherm zwart. (had ik daarvoor ook wel eens, maar dat schijnt een bekend macbook pro probkeem te zijn; nu gebeurt het altijd…)

Iemand enig idee?

Gr.

Bijdrager
    Vin

de hardware test even draaien wellicht?

Bijdrager
    RobinH

Ik heb zelf ook een MacBook Pro, Maar dit soort problemen heb ik nog nooit mee gemaakt…..

Misschien de instalatie disk er opnieuw indrukken en de boel controleren?

Edit: Graphsic was me voor….

Bijdrager
    Oost
    ”netfox”

Ha,

Sinds gisteren heb ik problemen met een Macbook Pro. Ik wil dit snel oplossen: aangezien de laptop morgen bij een klus noodzakelijk is:

– Bij het opstarten herstart hij zichzelf nadat de computer ongeveer 10 sec. ‘het appeltje op de witte achtergrond’ heeft laten zien.

– Bij de tweede boot start hij op, maar het booten duurt ongeveer 7 minuten.

– Op het moment dat ik de powerbook sluit, en weer open doe, blijft het scherm zwart. (had ik daarvoor ook wel eens, maar dat schijnt een bekend macbook pro probkeem te zijn; nu gebeurt het altijd…)

Iemand enig idee?

Gr.

Heb je nou een MBP of een powerbook?

Bijdrager
    netfox

Beiden;) Maar het probleem is met de Macbook Pro.

Probleem is dat ik hier geen installatieschijf heb liggen… heel vervelend; en kan ik nu ook niet aankomen:(

Bijdrager
    netfox

Nog iets: in de system-preferences staat (onder firewire)

“Warning: Unable to list Firewire devices”

Firewire schijven kan ik niet mounten.

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je misschien net de update gedaan naar 10.5.5? Dan start hij 2 keer en dat duurt vrij lang…..

Bijdrager
    netfox

Die update heb ik gedaan nadat het probleem er (net was)… ik dacht; misschien lost dat wat op. Daarnaast blijf ik het houden, dat 2x starten en dat lange booten. Het is niet iets wat eenmalig gebeurt.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”netfox”

Nog iets: in de system-preferences staat (onder firewire)

“Warning: Unable to list Firewire devices”

Firewire schijven kan ik niet mounten.

Je bedoelt misschien Systeemprofiel?
    Daar hoort de snelheid van de firewire poort te staan.

Heb je ook al je schijfbevoegdheden hersteld in Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    netfox

Ja, sorry, bedoel ik:) Ik heb duidelijk mijn concentratie er niet bij:p (Zwaar gefrustreerd aan mijn bureau’tje proberen het probleem op te lossen)

De bevoegdheden had ik al hersteld; zonder resultaat helaas.

Bijdrager
    ferdia

Misschien kan deze helpen.

Starten in ‘single user mode’ en een File System Consistency Check te doen:

Houdt tijdens het opstarten de toetscombinatie Appel-s ingedrukt.
    Er verschijnen allerlei opstartmedelingen op een zwarte scherm met witte letters als je Mac is opgestart, kun je Unixcommando’s achter de prompt typen.

Typ [/sbin/fsck –y] wel zonder haakjes en druk op Enter om het bestandssysteem te controleren.
    Wacht tot de opdracht is uitgevoerd. Kan even duren.

Typ “reboot” en Enter om te herstarten.

Bijdrager
    netfox

Thanx. Ik ga het later op de avond proberen (ik ben nu bezig van het hele systeem een backup te maken)… ik zal het resultaat ervan (al dan niet uitblijvend) hier posten.

Bijdrager
    Stadsman

Probeer AppleJack eens (meer info hier)

Bijdrager
    netfox

Helaas. Beide suggesties zonder resultaat:(

Moderator
    unSOUND

Ik zou in dit geval een Archive & Install overwegen. Maar daar heb je de Leopard DVD voor nodig. Hiermee vervang je de 10.5.5 voor een originele schone 10.5.0, maar heb je de optie om je software en bestanden te laten staan. Daarna update je weer naar 10.5.4 of hoger.

Bijdrager
    netfox

Ik ga het zeker opnieuw proberen te installeren (helaas pas later dan morgen), maar ik vrees dat de firewire-controller gewoon kapot is. En omdat hij geen response krijgt van deze controller het opstarten zo lang duurt.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat Leopard niet meer zoekt naar de firewire controller? Dan kan ik tenminste met normale opstarttijden werken:)

Bijdrager
    Hansi2124

Niet altijd uitzetten scheelt altijd. Zet ‘m dan gewoon in de slaapstand. Doe ik bij mijzelf nu ook;-)

Bijdrager
    netfox

Bij het ontwaken uit slaapstand doet hij ook vreemd, blijft het scherm zwart. Waarschijnlijk ook omdat hij geen contact krijgt met de firewire-controller.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.