8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    NI3LS

Diverse AP's zelfde SSID geven

Ik heb een Ziggo-modem in bridge staan, hierachter beneden een router. Deze heeft een naam.

Helaas haalt deze router de verdiepingen erboven niet, dus staan daar andere AP’s welke wel voor goede verbinding zorgen. Helaas moet ik wel elke keer met Mac of iPhone zelf het sterkste signaal selecteren.

Wat is de beste manier om boven het AP daar te kiezen en beneden het AP daar?

Kunnen de AP’s allemaal dezelfde SSID dragen, bijvoorbeeld allemaal AirPort 2Ghz en AirPort 5Ghz of kan ik de Mac zo instellen dat hij bij een zwakker signaal sneller overschakelt naar een beter signaal?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt alle AP’s dezelfde naam/ssid geven.
    je hoeft zelfs geen onderscheid te maken tussen 2,4 en 5 GHz.
    op die manier krijg je een volledig roaming netwerk.
    bij het aanmelden aan het netwerk wordt dan automatisch het beste netwerk gekozen.
    bij verplaatsing van de beneden verdieping naar een andere, kan ook automatisch worden overgeschakeld.
    dit laatste valt een beetje tegen, en gebeurt ook niet altijd “onmiddellijk”.
    maar je kunt het in ieder geval zo instellen en uitgebreid testen.

Bijdrager
    NI3LS

Stel dat ik het probeer: hoe zie ik dan met welk netwerk ik echt verbonden ben, want stel dat ik het terug wil draaien, dan is dat handig om te weten.

Bijdrager
    fred44nl

als je op een Mac het airport-icoontje aanklikt, terwijl je de option-toets ingedrukt houdt, kun je zien welke BSSID je gebruikt.
    dat is het mac-adres van het AP.
    elk netwerk-device heeft een uniek mac-adres.
    en dat geldt ook voor de wifi-adapter in een AP.

Bijdrager
    MRNijhuis

Sorry hoor maar dat automatisch overschakelen werkt uitermate bagger.
    Heb juist m’n AP weer een andere naam gegeven zodat ik sneller kan zien of ik wel met de goede verbonden ben.

Bijdrager
    snipper

Fred44nl bedoelt het ongetwijfeld goed, maar ook mijn ervaring is dat dit in de praktijk voor geen meter werkt.

Ik las dit topic dan ook in de hoop iets te ontdekken wat ik nog niet wist ;)

Veel mensen lopen tegen dit probleem (geen dekking in het hele huis / bedrijf) en proberen dat op te lossen met extra access points, wat volstrekt begrijpelijk is en waar je overal over leest als ‘de’ oplossing. Met name de ‘plug and play’ draadloze AP’s worden aangeraden, want ‘het is zo makkelijk’.

Wat er meestal niet bijgezegd wordt, is dat de snelheid bij elke nieuwe draadloze ‘oversteek’ van data met de helft afneemt vanwege overhead. Als het ook maar enigszins kan, heeft een kabel tussen de routers daarom de voorkeur. Ook nemen bereik en snelheid verder af naarmate er meer WiFi netwerken en apparaten bij jou en de buren in bedrijf zijn.

Hier zitten de buren niet meteen aan de andere kant van de muur, maar het is wel een huis met 35 cm dikke betonnen vloeren, wat ook flink remmend werkt. Wat ik niet verwacht had, was dat
    1) Een modem in bridge-stand naar een wat betere, aparte, ‘dedicated’ router veel beter werkt (in tegenstelling tot de Ziggo alles in één modem/switch/draadloze router) — maar dat wist je al.
    2) Het fysiek centraal in huis plaatsen van die ene ‘dedicated’ router levert een beter bereik op dan een Ziggo alles-in-één router + twee AP’s in de uithoeken.

Dit had ik zeker niet verwacht. Situatie: vrijstaand huis van 8 x 8 meter x 3 lagen. Router is een Apple Airport van twee modellen terug.

Bijdrager
    SunKeeper

@snipper: veel van wat je zegt klopt, maar toch een paar kanttekeningen:

De Wi-Fi-capaciteiten van modem-routers zijn inderdaad vaak niet best, dat heeft met antennes te maken en dan met name het ontbreken daarvan. (je ziet bij een AirPort ook geen antennes, maar die zitten er wel degelijk in)

Er is geen plaats identiek aan elkaar, en je kunt zelden precies zien welke zaken er van invloed zijn op bereik en snelheid.
    Dus welke opstelling van apparaten samen een goede combinatie is en een goed resultaat oplevert, kun je alleen voor je eigen situatie bepalen en is geen stelregel in het algemeen.

Zoals bij @MRNijhuis staan duidelijk de AirPorts fysiek verkeerd opgesteld. Als je ze in een roaming netwerk te dicht bij elkaar zet wordt het voor de verbonden apparaten heel lastig om de juiste te kiezen.
    Vergelijk het met een blinde man, die een paar andere mensen moet kunnen verstaan, maar niet weet waar ze zich ten opzichte van hem precies bevinden. Als die andere mensen steeds achter elkaar, op even hoog volume, zeggen ”hier ben ik” (en dan niet op hetzelfde moment, maar door elkaar) wordt het wel heel lastig als ze maar (bijv.) 40 cm van elkaar af staan. Voor de blinde man klinken ze beide even hard. Staat de één vier meter verder en de ander elf meter verder, dan is het wel makkelijk te zeggen wie beter te verstaan is en wie slechter.

En over roaming netwerk vs. draadloos uitbreiden: het draadloos uitbreiden is er eigenlijk alleen voor situaties waarin je geen mogelijkheid hebt om een roaming netwerk te creëren (omdat je geen kabels wilt of kunt leggen) maar toch de dekking wilt uitbreiden.
    Dat heeft een snelheidsafname tot gevolg (dat halveren van snelheid heb ik zelf nooit kunnen meten, maar wel een stukje afname) maar je krijgt er wel stabiele dekking voor terug. (mits fysiek niet te ver van de bronrouter geplaatst, veel gemaakte fout)
    Dus kiezen tussen geen netwerk, of wel netwerk op iets lagere snelheid.

Wil je wel volledige snelheid, leg dan kabels aan. Het kan ook via de electriciteitskabels, als je goede apparatuur (200 Mbps, dat zijn de duurdere, maar die kunnen het ook echt) aanschaft werkt dat ook gewoon. (de benaming van zo’n set kan ik net even niet op komen)

Bijdrager
    snipper

Inderdaad is elke situatie weer anders etc, maar als ik de eerste post lees ‘Helaas haalt deze router de verdiepingen erboven niet’ lijkt van overlap bij @NI3LS in ieder geval geen sprake.

Hier in huis schakelde, ook bij een enorm verschil in signaalsterkte op zolder, iPad en iPhone niet over, zelfs niet als de snelheid van de internetverbinding zo’n beetje tot nul teruggelopen was.

Ik merk op een ander adres bij een Mac mini bijvoorbeeld dat die regelmatig met de WiFi van de draadloze zonnecellen module in de garage verbindt, terwijl die veel verder weg staat dan de Ziggo router. Prima verbinding maar internetten werkt natuurlijk niet meer. De naam van dat netwerk verwijderen helpt niet. Ik moet ‘m maar eens op ‘onzichtbaar’ zetten denk ik.

On topic: 5 Ghz verdient de voorkeur boven 2,4 als je niet weet wat je moet kiezen, mits alle hardware het ondersteunt natuurlijk. Ook al is het bereik van 5 Ghz vaak kleiner, de snelheid ligt hoger en door het kleinere bereik is er minder ‘ruis’ / signaal van buren, dus minder snelheidsverlies etc van concurrerende netwerken en apparaten.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.