30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 79)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

Dit moest nu maar eens opgelost worden Apple !

Goeie middag,
    Even een appart topic hier.
    Ik ga niet uitwijden over de reden waarom, maar het is nodig dat ik El Capitan opnieuw installeer over het huidige heen, want daar is iets met de systeem lettertypes.

Nu heb ik , samen met duizenden andere ( te oordelen naar de ontelbare posts op allerlei fora) te kampen met een steeds terugkerend fenomeen, wat maar niet op te lossen lijkt ( neen, aan de datum en tijd prutsen brengt geen soelaas)
    Ik heb El Capitan system app gedownload op verschillende locaties uit de Apple app store ( was een suggestie) zeker een tiental keren, enz… en steeds weer was er dit vervelende alert :

En he strafste vind ik dat dit ook reeds vele malen op het support forum van Apple is geplaatst, maar een reactie, laat staan een oplossing van Apple zelf blijft uit ( tenzij de suggestie, opnieuw downloaden enz enz…)…

Anoniem

Ik zou zeggen maak is een backup van je data, maak vervolgens een USB install-disk van El Capitan. Wis je HD is een keer. En installeer de boel is lekker opnieuw.

Bijdrager
    koen
    Johnyw op 30 maart 2016

En he strafste vind ik dat dit ook reeds vele malen op het support forum van Apple is geplaatst, maar een reactie, laat staan een oplossing van Apple zelf blijft uit ( tenzij de suggestie, opnieuw downloaden enz enz…)…

Dat forum is voor gebruikers, of Apple medewerkers ook meelezen is de vraag.

In dat geval kun je beter feedback opsturen: http://www.apple.com/feedback/. Maar dat is ook geen garantie voor een antwoord.

En zoals @THX-1138 voorstelt: maak een backup van al je documenten, etc, wis je schijf , en installeer dan OSX. Daarna beetje bij beetje alles weer terugzetten en kijken of je nog problemen hebt. Die Kernel panics kunnen ook veroorzaakt worden door rotte peripherals (externe HD, scanner, etc, etc).

Bijdrager
    iMad

Johnyw het lijkt erop dat je HDD niet in orde is.
    Heb jij de mogelijkheid via die kennis van jouw, een usb stick te maken waarmee je kan opstarten en El Capitan kan installeren op een externe HDD?

Bijdrager
    Johnyw

@imad,
    Mijn HDD lijkt in orde, want als ik opgestart ben van de externe usb stick draai ik eerst schijfcontrole, en die zegt dat alles ok is
    @koen,
    @THX-1138

Ik zou zeggen maak is een backup van je data, maak vervolgens een USB install-disk van El Capitan. Wis je HD is een keer. En installeer de boel is lekker opnieuw.

, das dus precies wat ik gedaan heb, en het instaleren vanaf die USB install disc( bootable gemaakt) dus door die steeds weer terugkerende melding ( zie schermafbeelding ) foutloopt !

Dus met alle respect en dank voor jullie raad, er is iets met de El Capitan install app ( het net staat er vol van ) en ik zit dus vast eigenlijk, krijg El Capitan maar niet geïnstalleerd op mijn gewiste HDD

Bijdrager
    iMad

Kijk of het schrijven van data naar je HDD gaat mis, of er is iets met je internet verbinding.
    Het downloaden en het installeren van El Capitan gaat steeds daardoor fout.

De enige manier om dat te testen is een usb stick maken op een ander systeem, met El Capitan en die gebruiken om eventueel je systeem op de interne HDD opnieuw te installeren of op een externe usb HDD.

Bijdrager
    bartvdv

Maar er scheelt helemaal niks met die harde schijf. De man moet alleen het OS X herinstalleren vanuit het recovery menu tijdens het opstarten en verder van daaruit vertrekken voor het meest recente besturingssysteem. Probleem is dat je dat moeilijk aan het verstand van de man kan brengen. Ik zal er verder maar bijzetten dat hij eerst een backup moet maken van zijn harde schijf – alhoewel dat ook al niet lijkt te lukken.

Bijdrager
    iDEOwen

Je Mac is schijnbaar een onderdeel van je inkomstenbron… Je bent nu zoveel tijd kwijt (dus geld) aan het oplossen van dit probleem, dat ik je toch nogmaals aanraad om iemand in te huren van het Apple Consultants Network die je kan helpen.

Bijdrager
    Johnyw

@4me : deze voormiddag geprobeerd, spijtig genoeg zonder resultaat, toch bedankt voor de info. En ik ben bereid mijn HD te wissen, maar zoals het er nu uitziet kan ik geen nieuw systeem installeren… Misschien eerst de tip van bartvdv proberen?

@bartvdv de backup van mijn belagrijkste data staat hier reeds een aantal dagen veilig, als dat je gerust stelt.Ik heb nog een vraag, via recovery, welke versie van El capitan word er dan ge├»nstalleerd ?…

@ IMad, ik heb drie verschillende bootable install discs gemaakt, eentje hier gedownload ( alle van de app store) , eentje bij mijn vriend en eentje bij een andere kennis die op een ander netwerk zit, maar die draaide nog een oud systeem van een 5-tal jaar geleden

Ik hoop dat men begrijpt dat ik alleen de HD wis, als ik zeker ben een nieuw systeem te kunnen installeren

Bijdrager
    koen
    Johnyw op 30 maart 2016

Ik hoop dat men begrijpt dat ik alleen de HD wis, als ik zeker ben een nieuw systeem te kunnen installeren

En er is maar een manier om dat uit te vinden… Maar ik zou wel eerst een backup van *alles* maken.

Bijdrager
    Johnyw

@koen, ik heb een manuele BUp gemaakt, omdat het met TM niet werkte, en evenmin met super duper of zo…

Bijdrager
    Johnyw

Bijdrager
    fred44nl

wat heb je ingesteld staan als Standaardcodering ??

Bijdrager
    Joid

Ik vraag me af of je de gegeven suggestie van @4me (en die ik in een voorgaande post ook al heb aangedragen) correct hebt uitgevoerd.
    Als bezigheidstherapie (her)installeer ik wekelijks redelijk wat OS X installaties op verschillende Macs. Sinds februari speelt dit probleem bij installaties, en de tijd aanpassen in Terminal of via Systeemvoorkeuren is werkelijk elke keer de oplossing geweest.

Bekijk het filmpje nog eens goed en volg alle stappen exact zoals omschreven. Of google eens op ‘Terminal date change’.

Is dat niet de oplossing, dan zou ik (gezien je voorgaande posts over de kernel panics) de Mac onder de arm nemen, en naar een APR/Apple Store gaan.

Bijdrager
    SvS

Ik onderschrijf bovenstaande advies van Joid.
    Alles opschrijven wat er loos is en afspraak maken bij APR.
    Dan kost het maar wat servicekosten (indien garantiegeval), maar dan heb je daarna clean system voor terug. En dan niet meer rommelen in t systeem.

Moderator
    Lucas Raggers

Ik heb dit probleem ook eens gehad nadat ik de HD van m’n MacBook Air al had gewist. Was niet leuk.

Volgens mij heb ik het weten te fixen door two step verification uit te zetten (appleid.apple.com) en het dan nog eens een paar keer te proberen. Succes!

Bijdrager
    GoeieDag

Dus je hebt helemaal geen ‘clean install’ gedaan, in weerwil wat je vele malen eerder in dat andere draadje heb beweerd. Ondanks dat ik er daar ook een paar keer naar vroeg. Wat ben je toch een vreemde vogel!

Bijdrager
    Johnyw

@goeiedag jawel, een vijftal weken terug heb ik een clean instal gedaan, waarom zou ik daarvoor liegen ?

@lucas Raggers die two step vereficatie staat uit bij mij.

@fred44nl de standaartcodering staat goed ingesteld

Bijdrager
    Johnyw

Goeie morgen,

Vandaag zou het dus moeten lukken…
    Wat heb ik: een nieuwe download : Install OS X El Capitan.app – aanmaak: zaterdag 12 maart 2016 02:27, die staat op een Generic- MicroSD/M2 Media van 8 GB

Wat moet de volgende stap zijn om een nieuw OS bovenop mijn bestaande te plaatsen:

Kopieer ik die app naar de map programma’s en maak ik dan van de Generic- MicroSD/M2 Media een bootable install disk ?

@joid Op welke datum moet ik mijn mac instellen ( met de datum en tijd voorkeuren ? )

Of moet ik gewoon de app draaien vanuit de programma map ( word er dan een “fris” systeem ge├»nstalleerd ?)

Bijdrager
    feek

kopieer naar de Application map (daar zou hij komen te staan als je hem zelf via de App Store zou downloaden) en dan runnen…en dan hopen dat je niet weer een corrupte dmg hebt.

Maar je had bij die vriend van je beter meteen een bootable disk kunnen maken . Dan kan je opstarten van de externe schijf door alt in te drukken tijdens de herstart. Vervolgens de standaard optie gebruiken (behoud van gegevens).

Bijdrager
    Johnyw

@feek, ik probeer je tweede optie, maak hier een opstart disc, moet ik aan de datym en tijd iets veranderen ? En nog even vermelden dat ik dan tijdens de instalatie ( vanaf de disc) geen internet verbinding heb, iemand suggereerde dat dat het probleem zou kunnen zijn ?

Bijdrager
    Joid

Als het een install is van na februari dan zou het (als het goed is) niet nodig hoeven te zijn om de datum terug te zetten.

Wat ik echter de laatste tijd doe is de tijd 2 jaar terug zetten. Bijv. 31-3-2014. Gewoon vanuit Systeemvoorkeuren. Na de installatie plaats je de tijd gewoon weer terug, of zet je de automatische tijd weer aan.

Bijdrager
    Johnyw

Probleem, dit klopt niet met de richtlijnen uit de link door @feek gegeven, ik weet niet welke indeling ik het beste kies…

Bijdrager
    feek

nee! gewoon terminal commando uitvoeren zoals in mijn link is aangegeven!

Staat de download dan wel op je mac? Daar moet hij wel staan! Ook voor optie 2.

Bijdrager
    Johnyw

ok, vergeet de laatste vraag, ik vermoed dat dit via de terminal gedaan word…

Bijdrager
    Johnyw

terminal is bezig install disk te maken, ondertussen even een koffie…is me dat stressen zeg…pffff

Bijdrager
    feek

Als de Install op je mac staat ( /Applications/, zoals in mijn link staat), en je bent van plan om van je micro sd de install disk te maken, ja dan klopt jouw afbeelding!

Maar weet je zeker dat de Install al op je Mac staat? ik vrees van niet!!

Bijdrager
    feek

Succes er mee…. ik ben voorlopig even weg.

Bijdrager
    Johnyw

Bedankt, install disc succesvol aangemaakt, nu de datum twee jaar terug zetten, zoals aangegeven door @joid
    Op hoop van succes nu…. hier gaan we

Bijdrager
    Johnyw

BAGGER !!! Ik krijg vrijwel onmiddellijk die fameuze melding, datum veranderd en zo, terminal heeft blijkbaar zonder problemen een bootable opstart disc gemaakt…tja

Het valt me op dat ik, wanneer ik opstart met de option toets ingedrukt, en de micro disc zit via een adaptor ( zo een multi adaptor) aan mijn klavier, deze niet op de dektop verschijnt. Verplaats ik de micro sd in een andere kleine adaptor (bijgeleverd) en die in sleufje aan de Imac stop, dan verschijnt ie wel na opstart met de option key, maar dan krijg ik die waarschuwing…
    (even terzijde: de micro sd formateren lukt enkel en alleen als die via de multi adaptor aan mijn klavier ligt, daar was de sd ook aangeschakeld om de bootable disc te maken…)

Nog een opmerking: opgestart met de option toets word ik verzocht een netwerk te kiezen, maar dat is bij mij zinloos omdat ik alleen wifi heb !! Of is dat noodzakelijk?

Nu heb ik die multi adaptor achteraan in een usb poort aangesloten.. nog eens proberen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 79)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.