19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    The JM

DisplayPort –> HDMI?

Binnenkort arriveert mijn nieuwe MacBook Pro 2.4 GHz (instapmodel). Daar heb ik dus met de nieuwe DisplayPort te maken. Mijn scherm beschikt over HDMI en DVI ingangen en nu ben ik uit vorige discussies hier wijzer geworden dat het niet veel uitmaakt welke aansluiting ik gebruik voor het scherm. Maar daarnaast heb ik ook een tv waar een HDMI-aansluiting op zit, dus dan is het praktisch om een converter te kopen van DisplayPort naar HDMI aangezien HDMI ook het geluid bevat.

Maar nu heb ik even in de online store van Apple gezocht op een converter, maar die lijkt helemaal niet te bestaan. Is deze bij een APR of een andere winkel wel te verkrijgen?

Moderator
    unSOUND

Je hebt 2 adapters nodig, eentje van mini Displayport naar DVI, en een DVI naar HDMI kabel. Bedenk wel dat als de TV ook een DVI ingang heeft, je net zo goed die kunt gebruiken, aangezien de displayport toch gen audio bevat.

Je moet dus hebben:

http://store.apple.com/nl/product/MB570

+ deze:

http://www.alternate.nl/html/product/Kabels_DVI-HDMI/Diversen/HDMI_-_DVI-D_kabel/-1071804/?tn=ENTERTAINMENT&l1=Kabels&l2=DVI%2FHDMI

Bijdrager
    The JM

Ah, ik ging er van uit dat DisplayPort ook geluid bevatte, dan is het hele voordeel van HDMI ook meteen weg. Naja, dan houd ik het maar gewoon bij DVI voor mijn scherm, de tv is toch niet zo nodig om aan te sluiten.

Bedankt:)

Bijdrager
    1984

Mini Display Port to HDMI Adapter

*NOTE* AUDIO: This adapter will support audio only if your source device allows audio output through the Mini DisplayPorts interface. If you’re not sure, please check with the manufacturer or website, to confirm if your device allows audio out through the Mini-DP interface.

Bijdrager
    The JM

Maar uit de DisplayPort komt toch geen geluid, dus dan kies ik er gewoon voor om 1 converter te kopen en die het signaal dan omzet naar DVI. Zo vaak kijk ik ook weer niet een film op de tv. Daar heb ik dan m’n scherm wel voor:)

Bijdrager
    1984

Hdmi-adapter voor Macbooks op komst
    Een van de eerste bedrijven die van de gratis licenties gebruik heeft gemaakt, is Monoprice. Deze importeur van kabels en adapters zal vanaf eind januari een verloopplug van Apple’s mini-displayport naar hdmi in zijn assortiment hebben. Wel zou een aparte audiokabel noodzakelijk zijn, omdat de Apple-versie van de displayport niet in een audiosignaal voorziet. Aangezien het distributiebedrijf Monoprive in Californië gehuisvest is, is nog niet zeker of ook Europa over de verloopstekkers zal kunnen beschikken; een prijs is evenmin bekend.

Bijdrager
    lalalala

Maakt t nog enorm uit of je een HDMI-DVI kabel neemt van een tientje, of van 100 euro? Kom veel kabels tegen op internet, met enorm uiteenlopende prijzen. Het zal best dat de kwaliteit iets beter is, maar is het verschil echt goed te merken???

Moderator
    unSOUND

Nee. Sterker nog: het maakt geen ene mieter uit.

Digitaal signaal heeft geen last van signaalverlies zoals analoog signaal, dus dikke afgeschermde kabels met gouden pluggen en kernel filters leveren precies hetzelfde beeld als een dun kabeltje zonder dat alles. Wel heeft een gouden plug het voordeel minder snel te gaan oxideren, maar of dat de 50 euro extra waard is ?

Zie ook deze post: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1717927#1717927

Bijdrager
    Hutch

De display-port op de macs doet dus geen audio? Is dat softwarematig en kan dit nog aangepast worden door apple of is dit hardwarematig? Als het laatste het geval is zie ik niet in wat het voordeel van deze nieuwe poort dan moet zijn tov dvi. Ik wacht iig ook op de displayport–> hdmi connector. In die monoprice store staat nu dat ie verkrijgbaar is vanaf 27-3.

Moderator
    unSOUND
    ”Hutch”

Als het laatste het geval is zie ik niet in wat het voordeel van deze nieuwe poort dan moet zijn tov dvi.

• Compacter, dus makkelijker weg te werken in kleine machines.
    • Nieuw ontwerp, dus weer de komende jaren octrooi.
    • Standaard Dual Link mogelijkheid.
    • DRM mogelijkheid net als HDMI

Inactief
    Anoniem
    ”Hutch”

De display-port op de macs doet dus geen audio? Is dat softwarematig en kan dit nog aangepast worden door apple of is dit hardwarematig?

Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. Als het uiteindelijk wel mogelijk blijkt te zijn koop ik zeker zo’n kabel… en anders niet, dan zie ik persoonlijk het nut er niet zo van in. Apple mag wel wat duidelijkheid scheppen, nu barst het van de tegenstrijdige verhalen.

Bijdrager
    The JM

De DisplayPort op de Mac doet toch wel audio? Hoe krijgt de Cinema Display anders zijn audiosignaal?

Moderator
    unSOUND

Via USB.

Bijdrager
    tommy666

Inderdaad,dat gebeurt via de USB connector,net zoals de iSight en de microfoon die erin zit;-)

Bijdrager
    The JM

Aha, oke. Inderdaad een beetje vreemd verhaal dan.

Ik heb nu in ieder geval een DP naar DVI kabel gekocht, zo vaak sluit ik de tv ook weer niet aan op m’n Mac.

Inactief
    Anoniem

*NOTE* AUDIO: This adapter will support audio only if your source device allows audio output through the Mini DisplayPorts interface.

Maar de MB / MBP ondersteunt geen audio-out via de Mini DisplayPort, dus dan moet ik nog een extra kabel gebruiken… soms haat ik Apple. :moe:

Bijdrager
    Ganymedus

tja het wordt inderdaad lastig om je audio op een dusdanige manier door te lussen. Maar heeft niet iedere macbook tegenwoordig een fatsoenlijke audio uit, welke je op je audioset kan aansluiten? Of via een kabeltje direct naar je tv? Mijn tv heeft immers naast de hdmi in ook zo’n koptelefoonstekkertje in.

*edit* zie nu pas dat deze kabel reeds enige tijd geleden is gepost. Sorry daarvoor

Bijdrager
    Alpha-sphere

Ik heb deze kabel sinds twee dagen in huis via Ebay besteld van iemand uit hong kong.

Ik heb twee “probleempjes” hiermee.

1. Ik kan op m’n full HD samsung LE40A656 alleen maar kiezen uit 1920x1080i en lager. Waar is 1080p gebleven??
    De font ziet er hierdoor niet uit. Niet scherp en het ziet eruit als font wat op een lagere resolutie wordt weergegeven ipv de native resolutie.

2. Als ik de TV gebruik als hoofdscherm dan zie ik m’n bovenste menu bar niet maar hij is er wel. Net buiten beeld zeg maar.
    Hetzelfde geld voor de onderkant en een deel van m’n dock is weggehakt. Dit zou te maken hebben met overscan ofzo. Ik kan alleen nergens iets vinden over overscan. Niet bij de beeldscherm instellingen en ook niet in de menu van de tv.

Iemand enig idee??

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.