16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    DEform

DiskWarrior 3 en Drive 10 of gewoon niets

Hoi,

Is het nodig om DiskWarrior 3 of Drive 10 of iets in die aard geïnstalleerd te hebben?
    Ik ben er al achter gekomen dat Mac OsX automatisch ’s nachts onderhoudswerken uitvoerd op uw HD, is dit genoeg, of heb je nog zo’n programma’tje nodig?

Bijdrager
    Pjotr

De onderhoudswerkzaamheden gebeuren in de nacht en kunnen ook op commando plaatsvinden. Onyx en Yasu zijn hier freeware varianten van. Ook prebinding (wat is dat nou weer) en andere acties kunnen met deze applicatie uitgevoerd worden. Bij MacOSX wordt standaard schijfhulpprogramma meegeleverd. :apple: :apple: Dit heeft een EHBO deel. Wanneer EHBO er niet meer uitkomt wordt geadviseerd een ander programma te gebruiken. Denkt hierbij aan Diskwarrior of Norton diskdokter. Die laatste moet je vooral niet preventief gebruiken. Dan levert het vaker een probleem op dan dat het iets voorkomt.

Diskwarrior doet iets dat anderen niet doen. Het optimaliseert de directory (wat dat ook mag betekenen) en roept vooraf hoeveel procent misplaced items er zijn. In die zin heeft het dan ook een preventief karakter. Omdat het systeem zelf er voor zorgt dat de harde schijf niet gefragmenteerd raakt, hoeft iets als Norton Speeddisk niet meer gebruikt te worden.

Volgorde is dus vaak preventief onderhoud met Yasu, bij problemen en of ook preventief, schijf EHBO, werkt dat niet dan diskwarrior.

Bijdrager
    DEform

Dus als ik mijn 4 maanden oude iMac G5 gewoon ’s nachts laat aanstaan, met alleen het scherm in sluimer, kan er niet teveel mislopen?

Bijdrager
    wjgmspeedy

De cronjobs repareren niks, er worden alleen wat databases geüpdate. En hardwareproblemen worden er al helemaal niet mee voorkomen. Lees dit wat ouder stukje van Jeepee eens: http://www.macosx.nl/?p=tips-reparatie Verder is hier in het forum al veel over geschreven, even zoeken dus.

Bijdrager
    TonE

Diskwarrior: onmisbaar voor schijfonderhoud.

Bijdrager
    DEform

En diskWarrior moet je aankopen?
    Als je hem download werkt het niet! Ik lees hier net dat je de computer met de cd moet opstarten… Dus de download kan ik al niet kopen, want ik heb maar 1 mac…

Wat is de beste freeware variant?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

reparatieprogramma’s zijn absoluut overbodig en een verspilling van geld en tijd.
    het is een fetisj voor freaks die graag knoeien met hun systeem onder het motto van nuttig bezig zijn.
    Ik heb onder OSX nog nooit een reparatieprogramma nodig gehad.

regelmatig een backup maken van je bestanden en gebruikersmap is mijn devies.

Als je echt problemen hebt die niet op te lossen zijn installeer je je systeem gewoon opnieuw en zet je je bestanden en users weer terug van je backup.

dit is mijn persoonlijke mening, maar dat geldt natuurlijk ook voor de opvattingen van degenen die vinden dat je wél een reparatieprogramma nodig hebt :wink:

Bijdrager
    Oppie

Om op je titelvraag terug te komen: ik stem op “gewoon niets”!

NB. Drive 10 is eigenlijk de (beperkte) OS X port van TechTool Pro 3 voordat TechTool Pro 4 beschikbaar kwam.

Bijdrager
    Esquare
    ”EagerB0bNerd”

reparatieprogramma’s zijn absoluut overbodig en een verspilling van geld en tijd.
    het is een fetisj voor freaks die graag knoeien met hun systeem onder het motto van nuttig bezig zijn.
    Ik heb onder OSX nog nooit een reparatieprogramma nodig gehad.

regelmatig een backup maken van je bestanden en gebruikersmap is mijn devies.

Volledig mee eens!

Bijdrager
    TonE

Niet janken dus als ’t een keer verkeerd loopt…:roll:

Bijdrager
    JeePee

De cronjobs die ’s nachts plaatsvinden zijn inderdaad te weinig, dus zonde om je Mac daarvoor ’s nachts aan te laten staan. Permissies repareren is absoluut geen overbodige luxe, dit is zeker aan te raden voor en na het installeren van updates van het systeem. Het repareren hiervan kan prima met Schijfhulpprogramma, maar je kunt ook programma’s als Onyx en Yasu ervoor gebruiken, die kunnen bovendien ook de cronjobs (het verwijderen van automatisch door Unix aangemaakte log-bestanden) uitvoeren en andere zaken die eventueel een keer nodig zijn, zoals het legen van caches, etc.
    Alleen het repareren van permissies en verwijderen van de hierboven genoemde logs zijn echt belangrijk. Alle andere mogelijkheden hoef je niet te gebruiken, hooguit een keertje wanneer bepaalde zaken niet meer werken, maar soms kan het juist problemen opleveren, dus ga geen dingen doen, als je niet weet wat je doet.
    Ikzelf gebruik Macaroni, deze voert de cronjobs, het herstellen van permissies en het verwijderen van overbodige taalbestanden automatisch uit, ik heb er geen omkijken naar.

DiskWarrior, TechTool Pro 4, Drive 10 en Drive Genius zijn prima producten, maar heb je niet zomaar nodig. Norton Diskdoctor is absoluut af te raden, Symantec stopt niet voor niets met het doorontwikkelen ervan, zullen we maar zeggen.
    Ikzelf heb DiskWarrior, TechTool Pro 4 en Drive 10 (TTP4 kon je ooit gratis krijgen bij aanschaf van Drive 10) en ben er zeer tevreden mee. DiskWarrior en TechTool Pro 4 hebben mij al diverse keren een herinstallatie bespaard. Tegenwoordig heb ik ook een backupschijf en maak ik met SuperDuper! af en toe een kloon, dus zelfs als DiskWarrior en TechTool Pro 4 geen raadt meer weten met mijn data en Data Rescue (geweldig recoveryprogramma) er niets meer van terug kan vinden, dan heb ik altijd nog een kloon en zet die gewoon weer terug.

Een programma als DiskWarrior is in staat om de directory te herstellen (eigenlijk te vervangen voor een spiksplinternieuwe) en aangezien een fout (of meerdere) in de directory vaak bij problemen de boosdoener is, is een programma als DiskWarrior absoluut een aanrader. Ik moet er wel bij zeggen, dat sinds Apple Journaling File System heeft en die ook standaard aan heeft staan, de directory langzamer volloopt met kleine foutjes en problemen dus minder snel de kop op steken. De noodzaak van zo’n programma is dus minder groot geworden, toch is het een fijn gevoel om een programma in de kast te hebben dat in staat is de meest vreemde foutjes op te lossen, zonder de boel weer terug te moeten klonen (die wellicht ook niet super is) of de boel opnieuw te moeten installeren en al mijn gegevens weer terug te moeten zetten.
    DiskWarrior kun je ook als download gebruiken. Je maakt dan met BootCD een CD waarvan je kunt opstarten en zet DiskWarrior erop. Je kunt DiskWarrior ook op een andere partitie hebben staan, waarvan je kunt opstarten, dat werkt ook. DiskWarrior als freeware bestaat niet.
    Wees echter niet te snel benauwd dat je een programma als DiskWarrior snel nodig hebt, ik gebruik het minder dan in het verleden, maar Panther werkt dan ook wat beter dankzij JFS, in vergelijking tot de eerste versie van Jaguar zonder JFS. Toch kan DiskWarrior zeker van dienst zijn, want dat reparatieprogramma’s niets kunnen toevoegen of niet nodig zijn op een Mac, is een fabeltje. Je kunt een kloon maken en die weer terugplanten bij problemen, maar zoals ik al aangaf, hoe goed is die kloon? Je kunt opnieuw gaan installeren en je gebruikersmap terugplaatsen, maar ik persoonlijk vind dat zonde van mijn tijd, als een programma als DiskWarrior of TechTool Pro 4 m’n probleem binnen 10 minuten kan oplossen.

Defragmenteren is inderdaad onzin. Panther beperkt de Filefragmentatie door bestanden kleiner dan 20 mb (die gelezen en geschreven mogen worden) automatisch te defragmenteren, files die groter zijn laat het links liggen. De schijffragmentatie pakt Panther niet aan en die kan aardig oplopen, dit heeft echter geen (merkbare) invloed op de snelheid van de schijf. Defragmenteren is hierdoor overbodig. Stel dat je een partitie erbij zou willen zetten met een programma als iPartition, DiskStudio of VolumeWorks en je vrije schijfruimte is te klein voor een extra partitie, dan is defragmenteren nodig. Ook raadt Micromat (fabrikant van TechTool Pro en Drive 10) aan om de vrije schijfruimte groot genoeg te houden, ten minste 15 % zou helpen om dataverlies te voorkomen.

Eerlijk gezegd vind ik dat Windowsgebruikers jaloers mogen zijn op ons, want een programma als DiskWarrior of TechTool Pro 4 zou ideaal zijn voor hen, hoef je niet zo vaak de hele boel opnieuw te installeren vanwege zaken die ‘gewoon niet meer werken’. Zo ga ik morgen alles weer opnieuw installeren bij mijn vader en mag binnenkort weer bij mijn zwager langs vanwege een probleem wat net opgelost was…:? Ja, ze willen in de toekomst wel een Mac…:| De laatste loodjes?:D

Bijdrager
    Oppie
    ”TonE”

Niet janken dus als ’t een keer verkeerd loopt…

Je kunt beter je tijd besteden aan een goede update discipline dan aan onderhoud middels deze derde partij progjes, denk ik.
    Verder legt JeePee het wel netjes uit.

Ik heb één keer een zwaar HD probleem gehad (Btree corrupt), welke DiskWarrior ook niet wist te repareren, maar ik kon mbv DW nog wel data saven. Omdat ik een goede back up heb, ging uiteindelijk een schone install + back up veel sneller als het gerommel mbv DW.

(En JeePee, jij vroeg er weleens naar wat er nu gebeurd was, maar dat is -gelukkig- al te lang geleden, dus ik weet het niet meer precies…)

Bijdrager
    JeePee
    ”Oppie”
    ”TonE”

Niet janken dus als ’t een keer verkeerd loopt…

Je kunt beter je tijd besteden aan een goede update discipline dan aan onderhoud middels deze derde partij progjes, denk ik.

Zeker en een goede backup hoort daar zeker bij, maar zo’n programma kan zeker uitkomst bieden, blind vertrouwen is echter naïef, vandaar die backup.

”Oppie”

Verder legt JeePee het wel netjes uit.

Dank je:D

”Oppie”

Ik heb één keer een zwaar HD probleem gehad (Btree corrupt), welke DiskWarrior ook niet wist te repareren, maar ik kon mbv DW nog wel data saven. Omdat ik een goede back up heb, ging uiteindelijk een schone install + back up veel sneller als het gerommel mbv DW.

Op het moment dat je een zwaar probleem met de Catalog Btree hebt, dan is dat soms inderdaad niet in 15 minuutjes opgelost. Micromat bedoelt dit soort problemen, wanneer het benadrukt dat 15% vrije (niet-gefragmenteerde, dus ononderbroken) schijfruimte nodig is om onherstelbare schade aan data te voorkomen. Die Btree, etc. moeten namelijk ononderbroken kunnen worden weggeschreven. Was je schijf erg gefragmenteerd Oppie? Was het Panther of Jaguar?

”Oppie”

(En JeePee, jij vroeg er weleens naar wat er nu gebeurd was, maar dat is -gelukkig- al te lang geleden, dus ik weet het niet meer precies…)

Dat is goede reclame voor Mac OS X, sindsdien geen backup teruggeplant en/of nieuwe installatie uitgevoerd? Overigens heb ik ook niet de ervaring dat een herinstallatie snel nodig is, in tegendeel, iedere upgrade is wat mij betreft stabieler (alleen updates willen nog wel eens wat kleine probleempjes geven) en gelukkig kun je er zelf ook nog iets aan doen. Wat overbodige bestandjes weggooien, permissies herstellen, logs verwijderen, voorkeuren weggooien, programma’s goed uninstallen, desnoods caches legen en mocht dit alles niet helpen, dan kun je eventueel dus een progje als DiskWarrior gebruiken. 8)

Bijdrager
    Joffry

:apple: Oppie en Jeepee you know to much for me: rommel een beetje aan met sterMachine, SuperDuper! en en een externe Lacie.

Bijdrager
    Oppie
    ”JeePee”

Was je schijf erg gefragmenteerd Oppie? Was het Panther of Jaguar?

Oh ja, ff deze vraag ff over het hoofd gezien…
    Het was volgens mij een van de eerste versies van Panther; en mijn schijf was redelijk schoon, en zeker niet ‘pushed into the limits’. Maar gelukkig worden nare ervaringen snel van mijn ‘interne schijf’ gewist, dus ik weet het ook niet meer zo. In ieder geval nooit meer opnieuw langs zien komen…

Bijdrager
    maceddy

DiskWarrior…

Mocht er iets aan de hand zijn, dan is voor de Apple Repair Centers dit een van de criteria..
    Als DiskWarrior bijv. de disk niet meer ziet is dat voor hun een teken dat de HDD kaduuk is…

In mijn geval was trouwens het Logic Board gewoon niet lekker:P

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.