5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    applet

Diskimage uitgediept

Hola de nueve!

Als beginnende Macgebruiker val ik momenteel van het ene antwoord in een volgende vraag.
    Ik hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen.
    Anyway, na het downloaden van een programma, wordt een diskimage aangemaakt op het bureaublad

Echter, nu zou ik eigenlijk wel wat meer willen weten over het fenomeen Diskimage zoals:

Wat is het precies?
    wat kun je ermee?
    en wat is nu het voordeel van?

Moet een diskimage altijd op het bureaublad staan? of kan deze ook in de map documenten of afbeeldingen staan?
    Nu blijk je ook zelf diskimages aan te kunnen maken…maar kun je hiermee vervolgens dan automatisch bestanden (bv dagelijks) naar zo’n image laten kopieren, om deze vervolgens ook dagelijks als backup op te laten slaan?

Ik weet het….veel vragen tegelijk, en heb ook al gesnuffelt via de zoekfunctie op het forum, alleen nog geen bevredigend antwoord gevonden…

groetjes

Bijdrager
    Nikita

Een Diskimage is een viruele hardeschijf, ik vergelijk het altijd maar met een soort veredelde zip-file. Het grote voordeel is dat je programma’s direct vanuit die DMG kan draaien. Echter, als je uitlogt, worden ook de DMG’s weer afgesloten en dus ook je programma. Het beste kan je dus het programma uit die DMG in je Programma’s map zetten op de hardeschijf.
    Disk Images kunnen volgens mij niet zonder omweg op een Windows pc worden gelezen, dus voor een makkelijke back-up zou ik ze niet gebruiken. Kan je je bestanden beter direct wegschrijven naar bijvoorbeeld een externe hardeschijf of een DVD-RW…

Wat wel een groot voordeel is van een DMG, althans de gedownloade, is dat ze sterk gecomprimeerd zijn en dus een stuk minder ruimte innemen op je hardeschijf. Maar met de groottes van hardeschijven van tegenwoordig is het echte nut daar ook een beetje van af…
    Je kunt ze trouwens plaatsen waar je maar wilt.

Bijdrager
    Oppie

Ook mooi: je kunt zelf een diskimage maken (Schijfhulpprogramma), beveiligen met een wachtwoord, en daar al je ‘gevoelige’ bestanden in zetten.

Bijdrager
    jeroenimo

*sticky* met vele antwoorden;)

Bijdrager
    applet

Bedankt voor de tips!

enneh Oppie…daar was ik nu precies naar op zoek;-)
    en het Sticky ga ik eens heel goed doornemen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.