13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Disk overdrachtsnelheid raadsel, voor mij.

Met Blackmagic Disk Speed Test, heb ik met een Mac mini M1 snelheden Lezen/Schrijven van rond 3000 MB/s.

Met een externe disk (SSD met SATA en USB 3.1 theoretische overdractsnelheid 10 Gb/s) haal ik ongeveer Lezen/Schrijven rond 300 MB/s.

Wie heeft hier een verklaring/oplossing voor?

Is er een alternatief voor dit Disk speed test programma?, ik vind dit een matig progje, gedoe met “location is read only” dat alleen via trucjes is te omzeilen.

Bijdrager
    Buzz

Deze cijfers zijn zoals te verwachten. SATA is een bottleneck.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Buzz,

Dat is wel erg snel door de bocht zonder rekening te houden, met SATA I, II of III

Bijdrager
    TheBigZ

Het verhaal van Buzz klopt helemaal.

https://www.atpinc.com/blog/nvme-vs-sata-ssd-pcie-interface

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het verschil tussen nvme en SATA is bekend.

Mijn vraag betrof SATA, met SATA III  zou de overdrachtsnelheid theoretisch 2x zo hoog moeten zijn….

Bijdrager
    Buzz

Ok, ik haal met een Samsung T5 rond de 500 MB/s. Daarmee vergeleken is 300 aan de wat lage kant. We kunnen natuurlijk niet meer vertellen zonder details over om welke externe SSD het gaat. Maar de snelheden van je interne SSD ga je natuurlijk sowieso niet in de buurt komen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Een T5 heeft intern geen SATA interface.

Bijdrager
    Buzz

Ok, wat is je punt? Wil je eigenlijk wel een verklaring / oplossing, kom dan met details over welke SSD je gebruikt. Of wil je gewoon graag even je verontwaardiging uiten hier? Dan zijn we klaar.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Buzz,

Ok, wat is je punt?

Mijn punt staat omschreven in mijn topic.

Welke SSD is hier niet relevant, er zullen verschillen zijn tussen SSD’s maar zal het verschil niet verklaren met wat ik nu ervaar.

BTW, eerder had je het over “we” wie zijn dat?

Bijdrager
    Buzz

Waarom denk je dat het het niet kan verklaren dan? Welke snelheid had je ongeveer verwacht voor je externe SSD, en op basis van welke informatie?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Buzz.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

JoopJoopJoop op 2 december 2020 om 13:51
    Welke SSD is hier niet relevant

Tuurlijk wel man, wie weet zijn er bekende ‘issues’ mee, of hebben meer mensen er last van, of is er een logische verklaring. En misschien ook wel niet. Maar wat is dat nou voor onzinnige vraag als je niet even zegt over welk merk/type apparaat je het hebt?

Bijdrager
    TheBigZ

Het wordt weer een typisch Joop^3 topic.

1. Joop stelt een vraag.

2. Joop krijgt antwoord.

3. Het antwoord zint Joop niet; hij begint ruzie te maken met degenen die hem proberen te helpen.

4. De hulpgevers haken af.

Ga vooral zo door, Joop!

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Tsja, hou op schei uit. WaaromWaaromWaarom? 😂

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.