12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Disk not ejected properly uitzetten

Ik heb een externe hardeschijf en iedere keer als ik even een halfuurtje weg ben van mijn Macbook en ik haal deze uit slaapstand is mijn externe HD ontkoppeld “disk not ejected properly”. Ik ben bang dat dit op lange termijn schadelijk zal zijn voor mijn schijf.

Kan ik ergens uitzetten dat deze schijf niet in slaapstand gaat ofzo? “Put hard disks to sleep” staat uit in Energy Saver settings.

ps. ik heb veel op Google gevonden, maar de meeste topics zijn outdated. De schijf is een Seagate GOFlex

Moderator
    Night

Die moet juist aangevinkt staan (volgens Seagate). Zorg verder ook dat de Goflex rechtstreeks is aangesloten en niet via een hub of adapter.

Was je bij je speurtocht deze pagina niet tegengekomen?

Bijdrager
    GoeieDag

Bovendien denk ik niet dat het schadelijk is voor je schijf. Ik neem aan dat er geen schrijf-activiteit is op het moment dat ie ontkoppelt wordt, want anders zou de MB niet in sluimer gaan. Dus blijft het een enkel een waarschuwing zonder gevolg.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is inderdaad niet schadelijk.

Maar wel irritant natuurlijk, als hij inderdaad elke keer ontkoppeld is.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik begreep de vraag anders: kan je die melding niet uitzetten?
    Dat zou ook een oplossing zijn, want zoals de anderen al zeggen: het is niet schadelijk zolang er geen read/write actie is.

Op Windows is dat ook zo: daar kun je zonder melding een USB-stick eruit halen. Op een Mac krijg je ALTIJD een melding.

Dus mijn vraag zou zijn: hoe kan je met de Terminal die overbodige melding uitzetten?

Als ik het te weten kom zet ik hier wel een update neer.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog
    Bijdrager
    GoeieDag

Nou ja, ‘overbodige melding’? Zo zou ik het ook niet willen noemen.

Beter is het richting de oplossing van Night te gaan, en te zorgen dat je die melding niet krijgt, ipv de melding uit te zetten.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Ik heb een externe hardeschijf …. heb veel op Google gevonden, maar de meeste topics zijn outdated.</p>

☺️

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Night op 18 april 2020 om 08:07</p>
    Die moet juist aangevinkt staan (volgens Seagate). Zorg verder ook dat de Goflex rechtstreeks is aangesloten en niet via een hub of adapter.

Was je bij je speurtocht deze pagina niet tegengekomen?

Jazeker, maar mijn schijf wordt niet herkend door de software. Na weken lang contact met Seagate te hebben gehad, heb ik het opgegeven en ik dacht laat ik het eens via hier proberen.

@GoeieDag @KarelWillem: niet schadelijk? Mijn hele leven is een leugen 🤣 ik heb echt mn hele leven lang gehoord dat je je schijven altijd veilig moet verwijderen omdat het anders schadelijk kan zijn (ook zonder activiteit).

ps. de melding uitzetten is natuurlijk laatste optie als ik geen oplossing vind.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 18 april 2020 om 16:15</p>
    Ik begreep de vraag anders: kan je die melding niet uitzetten?

Dat dacht ik ook eerst dat de vraag was, en daarvoor zou mijn advies zijn: zeker niet uitzetten.

Op Windows is dat ook zo: daar kun je zonder melding een USB-stick eruit halen. Op een Mac krijg je ALTIJD een melding.

Als ik het me goed herinner komt dat door een fundamenteel verschil in het ontwerp tussen Windows en Unix (macOS is een Unix): Windows schrijft gegevens over het algemeen gelijk weg, Unix wacht er vaak mee tot wanneer dat beter uitkomt voor het systeem. Dat betekent dat het soms een tijdje kan duren voordat gegevens ook echt op de schijf staan — en als dan in de tussentijd de schijf verdwenen is, loop je het risico dat die gegevens dus totaal verloren gaan. Daarom is die waarschuwing er op een Mac.

(Het lijkt erop dat Windows het tegenwoordig ook zo doet, maar wellicht niet voor USB-apparaten?)

Moderator
    Night

Het is wel vreemd dat de Seagate software zijn eigen disks niet herkent. Misschien dat het wel lukt als je het probeert vanuit Bootcamp of Parallels (of soortgelijk). Ik ben overigens benieuwd wat ‘Systeeminformatie’ zegt over de slaapinterval van jouw GoFlex. Als deze nl. zelf zijn slaapstand bepaald, kan het zo zijn dat macOS de disk als ‘verwijderd’ ziet terwijl deze gewoon is aangesloten.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Night op 19 april 2020 om 08:38</p>
    Ik ben overigens benieuwd wat ‘Systeeminformatie’ zegt over de slaapinterval van jouw GoFlex

Is dit wat je bedoeld?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.