9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Disk Image: why the hell?

Ik gebruik nu al een hele tijd Mac, maar heb me altijd afgevraagd waarom Mac op zo’n andere manier programma’s installeert.

Je downloadt een .dmg bestand en dat moet je dan ‘mounten’, vervolgens krijg je een soort virtuele schijf vanwaaruit je het programma eigenlijk al kan draaien… Hoe zit dat juist? Want als je apps installeert, bestaan die op mac ook quasi altijd uit 1 bestand (of zo lijkt het toch).

Dus: waarin verschilt de werking van het OS dan, dat heb ik blijkbaar na al die jaren nog niet zo goed door :innocent: en waarom die omweg via zo’n “virtuele schijf” ?

Bijdrager
    bekhof

Op zo’n andere manier als wat? Zo is het geen vraag namelijk…

Maar een .dmg bestand is inderdaad eens soort virtuele schijf. Vaak zijn programma’s e.d. uiteindelijk ook enkel één bestand, maar de .dmg is gecomprimeerd. Kijk maar eens naar de grootte van het DMG bestand en de uiteindelijke installatie.

Verder kun je in een .dmg op verschillende manieren documenten/programma’s aanbieden: met een ‘installer’ of gewoon drag en drop.

Bijdrager
    ragoooon

Het bestandje van de app bevat alle andere bestanden, selecteer maar eens een map en druk rechtermuisknop en dan toon pakketinhoud daar staat alles in. Maar waarom ze zo werken met die virtuele schijf enzo geen flauw idee.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”bekhof”

Op zo’n andere manier als wat? Zo is het geen vraag namelijk…

In windows download je een .exe bestand. Installeer je dat, dan installeren zich een hele hoop kleine bestandjes in je systeem en een deel blijft mooi in een map staan.

Op Mac pak je een dmgfile uit, en kan je het programma al runnen vanop die virtuele harde schijf. Fungeert zo’n dmg dan alleen als een compressie, of heeft dat nog een andere functie?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Flimofly”

Dus: waarin verschilt de werking van het OS dan, dat heb ik blijkbaar na al die jaren nog niet zo goed door :innocent:

Zoals al gezegd is een programma eigenlijk niet één bestand, maar doet het OS richting de gebruiker wel alsof dat zo is — vooral omdat dit het makkelijk maakt programma’s te verplaatsen naar waar jíj ze wilt hebben, denk ik.

”Flimofly”

en waarom die omweg via zo’n “virtuele schijf” ?

Dat weet ik ook niet, maar ik denk dat een deel van de reden is omdat je op een schijf de pictogrammen handmatig kunt ordenen, een achtergrond kunt gebruiken in de Finder, enz. Als je een programma in een zipbestand stopt, heb je netto zo’n beetje hetzelfde effect als met een virtuele schijf (compressie, je moet erop dubbelklikken om hem te openen, en als je klaar bent in de prullenmand gooien of anders wegzetten), maar de presentatie is anders: je kunt bijvoorbeeld niet de installer bovenaan zetten, of een achtergrondplaatje met uitleg bijvoegen dat ook automatisch te zien zal zijn.

”Flimofly”

In windows download je een .exe bestand. Installeer je dat, dan installeren zich een hele hoop kleine bestandjes in je systeem en een deel blijft mooi in een map staan.

Dat is nou net het grote probleem met Windowsprogramma’s: de onderdelen ervan staan overal verspreid op je harde schijf. Verplaats maar eens een programma, en grote kans dat het niet meer werkt. Op een Mac heb je dat probleem met maar een paar programma’s; het merendeel kun je overal neerzetten waar je wilt, ook nadat je ze geïnstalleerd hebt. Veel makkelijker, als je het mij vraagt.

Bijdrager
    wilko

Yep, Jakko’s verhaal klopt volgens mij wel:)
    Verder is het technisch gezien ook gemakkelijk, omdat een pad van een file binnen die disk image heel gemakkelijk te vinden is. Een gemounte dmg staat gewoon in /Volumes/, terwijl een map uit een .zip file in principe overál kan staan.
    Wel natte-vingerwerk.

Bijdrager
    iJoost

Vergelijk de dmg gewoon met een zip-bestand. Met dit verschil dat de eerste wat meer geschikt is om er direct “in” te werken. Maar dat iets kan wil natuurlijknog niet zeggen dat je het ook moet doen.

Dus het biedt compressie en het biedt ook een verpakking van meerdere bestanden in een bestand. Onder unix zijn deze twee functies trouwens gescheiden (zip en tar).

Overigens heb ik veel liever een drag and drop installatie vanuit een dmg dan middels een installer (het equivalent van die exe onder MacOS X). Dat laatste roept bij mij namelijk altijd de vraag op wat ie allemaal wijzigt en waar ie de zooi laat.

Bijdrager
    madcat

Persoonlijk vind ik de manier waarop je een programma “instaleerd” op de mac echt SUPER!.

Een DMG bestand kan je in windows termen zien als een ISO file. waar een complete cd opstaat.
    Deze DMG is niet echt nodig, maar zorgt er wel voor dat het bestand kleiner wordt en allemaal netjes bij elkaar zit. sommige kleine programma’s hebben dan ook enkel het programma.

Onder windows staat op de iso vaak een setup.exe die dan je complete systeem vervuild en op allemaal plekken rommel neerzet. niet alleen op de harddisk, maar ook in het register en op de meest vreemde plekken in de windows directory.

Onder OSX sleep je het gewoon naar je applicatie folder en het ergste geval zal het ook nog een bestandje neerzetten in je libary zodat het daar gegevens kan bewaren.

Eigenlijk bestaat de applicatie onder OSX wel uit verschillende bestanden, deze bestanden zijn allemaal nodig voor het goed functioneren van het programma. Probeer maar eens een iets grotere applicatie te copyeren, dan zie je dat hij allemaal kleine bestanden copyeerd.

Moderator
    unSOUND

Een programma is feitelijk een map met daarin alle benodigde bestanden. Juist omdat alles bij elkaar in 1 map staat heb je dus ook geen installer nodig, en kunnen bestanden ook minder snel conflicten veroorzaken, kijk maar naar Windows, waar het ene programma soms een .dll overschrijft waar een ander programma vervolgens van in de war raakt.

En waarom het altijd nog in een dmg zit ? Omdat je een programma niet kunt downloaden vanaf internet, want de webserver ziet dat het programma feitelijk een map is, dus zodra je op het programma klikt opent je browser de map in plaats van het programma te downloaden…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.