18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Лукас

DirectoryService maakt mijn mac gek! (CPU 170%)

Hi,

De laatste paar maanden heb ik ongelofelijk last van een of ander systeemding genaamd DirectoryService wat op zéér willekeurige momenten ervoor kiest om 170% van m’n CPU te vragen. Dit is heel irritant omdat de temperatuur van m’n CPU vaak keihard omhoog gaat en dus de fans ook (zie screen). Het houdt na 5/10 minuten meestal wel op, maar soms gaat het uren door, ook als ik, zoals nu, niks in m’n mac heb geplugd en alleen Mail en Safari heb openstaan.

Wat is dit? En hoe kom ik er vanaf? OSX opnieuw installeren werkt ongetwijfeld maar ik ga liever voor iets toegankelijkers.

Dank.

Bijdrager
    Vinhelper

http://www.westwind.com/reference/OS-X/background-processes.html

Deze site zegt erover:

Het lijkt erop dat een programma wat met communicatie te maken heeft (of iets dergelijks) dit proces steeds zit aan te roepen.

Kijk eens in de Console (Programma’s/Hulpprogramma’s) of je daar iets terug kan vinden van Directory Service.

Welke OS X versie draai jij? Leopard of Snow Leopard?

Bijdrager
    Лукас

Kut man, dat kan dus alles zijn…:(

OSX 10.6.6.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb iets soortgelijks gehad met een ander proces. Het vertraagde mijn Mac (strandbal cursor) en uiteindelijk heb ik dat op kunnen lossen door even in safe-mode op te starten (shift ingedrukt houden totdat de voortgangsbalk verschijnt). Het opstarten kan lang duren (er wordt het een en ander gecontroleerd), maar gewoon even wachten totdat het klaar is en daarna gelijk normaal op starten. Hopelijk werkt dat voor jou ook…

Bijdrager
    Little Idiot

170% van m’n CPU te vragen
    Knap, wiskundig gezien is 100% de max.

Bijdrager
    tarun

Soms helpt het om een combo-update te installeren. Blijkbaar is er dan “een bitje omgevallen”.

Bijdrager
    PeterGD

Hi,
    ik heb zitten googlen, het schijnt wel meer voor te komen. Op MacWorld is er meer over te vinden.
    De daar beschreven oplossing schijnt nogal complex te zijn, maar wellicht helpt het je verder.

Greetz, Peter

Moderator
    Poezenbeest
    Little op 19 januari 2011

Wiskundig gezien draaien twee processors die op 85 procentpunten draaien samen 170 procentpunten.

@Lucas: PNU, SMC en PRAM al gezapped?

Geblokkeerd
    Anoniem

Dit heeft helemaal niets te maken met de PMU, de SMC of de PRAM.

DirectoryService heeft onder andere te maken met LDAP, wat we in de Windows wereld ook wel kennen als Active Directory. Om de een of andere reden denk jouw Mac dat ie contact moet zoeken met een LDAP of AD server.

Aan de andere kant kan het zijn, zoals PeterGD oppert dat je Mac grote problemen heeft met DNS en hostname/IP lookups. Dat ligt meer voor de hand, dan dat je Mac plots LDAP probeert te praten:)

Zoals iemand in het topic door Peter gelinkt zegt:

Apple moved moved DNS lookups to the DirectoryService daemon in Snow Leopard,

Je hebt niet toevallig ooit aan /etc/hosts zitten rommelen? En welke DNS servers gebruik je op het moment? Kan geen kwaad die van Google of van OpenDNS eens te proberen.

Bijdrager
    Лукас
    cailin op 19 januari 2011

Je hebt niet toevallig ooit aan /etc/hosts zitten rommelen? En welke DNS servers gebruik je op het moment? Kan geen kwaad die van Google of van OpenDNS eens te proberen.

Daar heb ik eens een paar lijntjes aan toegevoegd om zo Adobeshop te kunnen draaien, maar verder niet..

@peterGD @hendrikijzerboot bedankt! Ik zal vanmiddag als ik weer tijd heb er even in kijken. To be continued.

Bijdrager
    iep
    Little op 19 januari 2011

170% van m\’n CPU te vragen

Ware het niet dat een hedendaagse cpu uit meerdere cores bestaat die vaak ook als afzonderlijke cpu worden gezien. Dan is het 100% van een core, niet van een cpu waardoor het wiskundig ineens wel klopt. UNIX/Linux heeft een andere manier van cpu belasting weergeven dan Windows (of eigenlijk is het andersom: Windows doet het anders dan de rest van de systemen). Beide manieren zijn wiskundig te onderbouwen hoewel de UNIX-manier wat vreemd over kan komen.

De dns lookups in OS X worden voornamelijk via Bonjour geregeld. Je hebt echter nog altijd een /etc/resolv.conf en er zijn dan ook diverse tools op de commandline die daar nog gebruik van maken. Een heel belangrijk gegeven want het verklaart waarom gerommel in /etc/resolv.conf (wat vaak aangeraden wordt) vaak niet het gewenste resultaat heeft.

De hint van Macworld is een beetje twijfelachtig (al is het maar omdat er meer dan 16.000 entries in die /etc/hosts file van ‘m staan waardoor het niet zo raar is dat alles zo traag is en veel cpu gebruik heeft). Wat je daar doet is een hele eenvoudige dns server lokaal op je Mac installeren en vervolgens OS X instellen zodat hij deze lokale dns server gebruikt. Dat is dus hetzelfde als het instellen van een andere dns server zoals die van Google. Gebruik OpenDNS niet omdat die rare dingen uitvoeren met het dns protocol waardoor je niet kunt vaststellen of het door OpenDNS of iets anders komt. Wat vaak ook een probleem kan zijn is het instellen van je router als dns. Je kunt dan beter even op de router kijken wat de dns server van je provider is en die direct op je Mac instellen.

Heb je ook al in de log files van je Mac gekeken middels de tool Console (deze staat onder Hulpprogramma’s)? Uit de logfiles valt vaak al wel op te maken waar het fout gaat omdat je hier de foutmeldingen in terug kunt vinden (controleer de all messages (de bovenste log) eens op “DirectoryService”).

Bijdrager
    Лукас

Dit is het enige wat Console kan vinden (dit is van gisteravond toen ik het probleem had en hier postte)

Ik heb geen idee welke DNS servers ik gebruik, dat is totaal niet mijn area of expertise. Zal dus wel het default zijn (voor zover dat er is).

Maar dit stond natuurlijk te gebeuren na 2 jaar lang plugins en meuk te installeren van diverse makelij. Heb nog geen nieuwe install gedaan met deze machine sinds eind 2008.

Bijdrager
    iep

In je netwerkinstellingen (in de sysprefs dus) kun je achterhalen welke dns servers er ingesteld zijn. Wat vaak voorkomt is dat een router ip-instellingen uitdeelt en de router daardoor ook als dns server wordt ingesteld. De inhoud van /etc/resolv.conf is van minder belang omdat die niet gebruikt wordt door o.a. DirectoryService. De melding in Console is ook niet bepaald veelzeggend.

Bijdrager
    Vinhelper

En dat zijn deze netwerkinstellingen:

Ga naar Systeemvoorkeuren>Netwerk>klik op de knop rechtsonder ”Geavanceerd”.

En dan deze 2 tabbladen: (ik ben momenteel op mijn werk met MacBook, dus vandaar andere adressen dan die een AirPort Express normaal uitdeelt)

Bijdrager
    Лукас

Het is niet netwerkafhankelijk in ieder geval.. heb ’t zo’n beetje overal. Waarom zou ik andere DNS servers moeten gebruiken? Ik vertrouw Google niet, dus liever geen DNS ook van ze.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dan gebruik je OpenDNS, dat kan ook.

En waarom? Het kan zijn dat de DNS servers die jij gebruikt langzaam reageren op bepaalde aanvragen. Je kan het allicht proberen. Dit zijn de adressen:

208.67.222.222
    208.67.220.220

Zie ook http://www.opendns.com

Bijdrager
    Vinhelper

Misschien meteen een DNS-cache-flush doen?

Dat gaat zo: http://www.appletips.nl/dns-flush-uitvoeren-os-x-tigerleopard/ <==er staat alleen een Leopard- en Tiger-versie, maar Snow Leopard is op dit gebied gelijk aan Leopard. Gebruik de bovenste in het artikel dus.

Misschien ook van belang:

http://www.appletips.nl/googles-dns-service/

OS X 10.6.3: De DNS-zoekvolgorde wijzigen

Bijdrager
    iep
    LucasJV op 21 januari 2011

Het is niet netwerkafhankelijk in ieder geval.. heb \’t zo\’n beetje overal. Waarom zou ik andere DNS servers moeten gebruiken? Ik vertrouw Google niet, dus liever geen DNS ook van ze.

Je gebruikt andere dns servers om uit te sluiten dat de dns servers die je hebt ingesteld het probleem veroorzaken. Het is dan ook iets wat je tijdelijk doet, dat hoef je niet langer dan 5 minuten te doen en dan kun je prima die van Google (of wie dan ook) gebruiken.

Wat heb je eigenlijk aan netwerkschijven open staan? Is de Mac onderdeel (geweest) van een Active Directory (is een Windows ding)?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.