7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mennodeb

Directory overgeschreven, heeft er iemand een idee om het terug te vinden

Na 25 jaar computer gebruik is het me eindelijk ook een keer overkomen, een directory op een externe harde schijf overschreven. Zijn er manieren om dit eventueel terug te halen?

Tevens is het mogelijk om de naam van het volledige pad in folders te laten zien: bv. naamharddisk/map

Bijdrager
    Yggdrasil

Op je eerste vraag weet ik geen antwoord.

Als je het volledige pad van een map op je Mac wilt laten zien in bv. een Findervenster:

Finder > Weergave > Toon padbalk

Inactief
    Anoniem

Eerste vraag: Time Machine?

Bijdrager
    Mennodeb

Niiiiickk, dank, zat natuurlijk bij preference te zoeken terwijl het inderdaad staat bij View/Weergave.
    Koen Time Machine geeft een fout melding, denk dat de externe disken niet ge-TimeMachined (gebackuped) zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

TM werkt in dit geval alleen als de externe schijf opgenomen was in het back-up proces, en dat betwijfel ik.

Als de directory (Of bedoel je de partitie?) slechts is gewist dan kan de data nog terug gehaald worden met speciale software zoals Data Rescue omdat alleen de TOC (Table Of Contents) gewist is en niet de actuele data. Maar heb je iets geformatteerd of overschreven met nullen dan ben je echt alles kwijt.
    Het is in ieder geval zeer belangrijk dat je verder niets met de disk doet want dat verminderd de kans op recovery van de data.

Bijdrager
    Mennodeb

TM werkt in dit geval alleen als de externe schijf opgenomen was in het back-up proces, en dat betwijfel ik.

Inderdaad niet mee genomen.

Probleem is dat er wel data “over” een bestaande directory is geschreven, maar dit is absoluut minder dan wat er op stond. Heb verder niets meer gedaan dan even research gedaan. Heb nu een FileSalvage scan gemaakt maar daar word ik niet wijzer van. Kunnen dit soort programma’s niet op directory zoeken ipv de hele harde schijf?

PS Hier een groot fan van 327:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Omdat de fysieke locatie van bestanden kris-kras door elkaar staat moet als er iets gewist is worden uitgezocht naar welke data (dat is dus de ‘gewiste’ data) geen link meer bestaat omdat deze dus verwijderd is uit de TOC. Dit kan alleen maar door een analyse van de gehele disk.

En dat de nieuwe data minder was dan de oude kan al te veel zijn zodat een terug te halen bestand b.v.b. voor 50% is overschreven, en dat kan al genoeg zijn om het bestand onbruikbaar te maken.

Zelf heb ik via Data Rescue (helaas niet gratis zo als zo veel data recovery programma’s) ±80% van een ge-crashde drive (dus niks gewist) terug weten te halen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.