4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    BarbaradeJong

Direct Alfa op Mac

Weet iemand hoe ik een productfoto een witte achtergrond kan geven met direct alfa in de voorvertoning? Wanneer ik het nu probeer, wordt de achtergrond steeds grijs (transparant?), maar ik wil het dus wit hebben. En de foto veranderd van formaat (horizontaal in plaats van verticaal). Ik kan nergens vinden hoe het nu precies werkt.

Bijdrager
    Thomaso

Als het goed is, geeft Voorvertoning de achtergrond alleen grijs weer om op die manier aan te geven dat er geen achtergrond meer is.
    Wanneer je deze foto dan ergens voor gebruikt (in een ander programma, website etc) is de achtergrond wel wit. (bij mij althans)
    Als dat niet zo is, dan kan je het beste in een fotoberwerkingsprogramma (Pixelmator, Photoshop) een witte achtergrond “layer” kiezen. (Deze optie staat meestal al geselecteerd bij een nieuw project) En dan jouw andere foto er bovenop plakken/slepen, en vervolgens dat geheel opslaan/exporteren als foto

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    BarbaradeJong op 14 januari 2014

Weet iemand hoe ik een productfoto een witte achtergrond kan geven met direct alfa in de voorvertoning?

Niet. Direct alfa is bedoeld om delen van een afbeelding transparant te maken: „alfa” is een computerafbeeldingsterm voor „doorzichtig” of „doorschijnend”. Het is dus geen methode waarmee je elke gewenste kleur toe kunt voegen.

De enige manier die ik kan verzinnen om dit voor elkaar te krijgen met alleen Voorvertoning is om eerst een witte afbeelding te nemen, die minimaal net zo groot is als de afbeelding die een witte achtergrond moet krijgen (je kunt makkelijk aan zo’n afbeelding komen door een schermafbeelding te maken van een stukje wit op je beeld — hoe groot maakt niet uit — en dat dan in Voorvertoning te vergroten tot de benodigde afmetingen). Daarna pak je je andere afbeelding en gebruik je direct alfa om de achtergrond te verwijderen. Als je hem dan helemaal selecteert (⌘A) en kopieert (⌘C) kun je hem plakken (⌘V) in de witte afbeelding.

Bijdrager
    Verdult

Als je in pages (of waar je de foto ook bewerkt met direct alfa) nadat je de foto hebt bewerkt op “done” klikt zal de rest verdwijnen, dan is het ene kwestie van een screenshot (CMD+SHIFT+4) maken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.