13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    xa4ke

Dilemma: 13" MacBook Air of nieuwe MacBook Pro?

Hallo,

voor de zaak wil ik een nieuwe MacBook aanschaffen. Gebruik zal voornamelijk MS office en internet zijn met occasioneel video. Presentaties met een HD projector horen er ook bij. Prive heb ik een MBP 15″ 2,4Ghz van 2008 en ben daar super tervreden van. Nog steeds even snel na al die jaren.
    De MacBook Air 13″ 2,13 Ghz met 4GB ram en 256GB SSD is bloedmooi en vederlicht maar de prijs van een nieuw model MBP 13″ met 2,3 Ghz i5 processor met 4GB ram en ook een 256 GB SSD is niet veel in prijsverschil en bovendien meer uitbreidbaar. Ik dacht ook gelezen te hebben dat de SSD’s op een MBP sneller zijn dan die in de MBA.

Iemand ervaring met de MBA in de configuratie hierboven? Alle advies welkom!

ik kijk alvast met belangstelling uit naar jullie reacties!

Bijdrager
    Bj1990

Je moet sowieso na gaan of je een dvd lezer/brander nodig hebt en/of je het vervelend vindt om een externe te gebruiken, waar ga je de laptop voor gebruiken en hoe snel moet alles gaan.
    Natuurlijk rest ook de vraag of je het design erg belangrijk vindt of dat je liever meer “power” wilt hebben.

Bijdrager
    Edwin

Ik heb de MacBook Air 13″, 2.13 Ghz, 4GB en 256GB en vind vooral het zeer snel starten van applicaties een verademing t.o.v. van mijn vorige MacBook 13″ uit 2008 (en ook de opstarttijd van de MBA)

Ik ben natuurlijk vooral voor het design gevallen maar het veel mattere scherm t.o.v. een nieuwe MacBook Pro 13″ en het ultra lage platte toetsenbord gaven de doorslag.

Bijdrager
    xa4ke

@bj1990: dvd lezer niet echt nodig, ik kan altijd via mijn MBP de dvd aansluiten om bijv nieuw OSx te installeren. Snelheid van werken in office en video bekijken is belangrijk. Test in de winkel bljkt voldoende te zijn maar wat met externe HD projector? Een MBP met SSD. Zou toch ook zo snel moeten opstarten als MBA maar mss zijn er andere verschillen in type ram, processor of grafische kaart die de weegschaal in een of andere richting doen doorslaan?

@Biker: (leuke nickname ben zelf passioneel biker) heb jij je MBA al op een HD tv/projector aangesloten en HD video bekeken?

Bijdrager
    Bj1990

De Macbook Pro zal inderdaad net zo snel opstarten met een SSD als een Macbook Air, maar als je een video bewerkt en zelf om wilt zetten naar HD formaat, dan zal een Macbook Pro sneller zijn.
    De processor in de Macbook Pro is sneller, maar als je weinig tot geen video/foto’s bewerkt of games speelt zul je weinig verschil merken ten overstaande van de Macbook Air.
    Als je vooral video’s af wilt spelen zul je niet veel verschil merken tussen beide en al helemaal niet met het bewerken van bijvoorbeeld Word documenten.
    Ook de upgrade mogelijkheden zullen verschillen bij de Macbook Air, dus de Macbook Pro zal misschien qua hardware meer “future proof” zijn in tegenstelling tot de Macbook Air ( Lion zal sowieso werken op de Macbook Pro en waarschijnlijk toekomstige versies ook, maar dit is simpelweg speculeren.)
    Het lijkt mij dat je met deze Macbook Air configuratie toch wel verzekerd bent van een vrij krachtige laptop en je moet jezelf afvragen of je met jouw eisen voor je werk wel extra kracht nodig hebt.

Bijdrager
    CedricH

Persoonlijk denk ik dat een SSD helemaal niet nodig is voor de taken die jij omschrijft. Gewoon voor wat Office bestanden en video is een standaard harde schijf meer dan snel genoeg en je bespaart er een hele hoop geld mee. Enkel met het opstarten van het systeem en programma’s zul je tijd winnen maar zo veel is dat nu ook weer niet, mij is het zeker geen €650 waard, tenzij je natuurlijk de belastbare winst van je zaak naar beneden moet halen:smile:

Bijdrager
    xa4ke

@bj1990: bedankt voor de tip.

@CedricH
    : SSD vind ik ook interessant omdat ik hem vaak met de motor vervoer en de harde schijf natuurlijk onderhevig is aan schokken. Bovendien wordt mijn BMP 15″ met harde schijf toch redelijk heet na enkele uurtjes werken. ook weer geen probleem met de SSD.

Bijdrager
    Edwin
    xa4ke op 05 maart 2011

@Biker: (leuke nickname ben zelf passioneel biker) heb jij je MBA al op een HD tv/projector aangesloten en HD video bekeken?

Ik heb geen ervaring met het aansluiten van de MBA aan externe displays/TV’s.

Bijdrager
    Soap

Er zit trouwens een verschil tussen de Flash opslag van de Air en de SSD’s van de Macbook Pro. Flash is sneller.:grin:

Bijdrager
    Brambo1978

Ik sluit mijn macbook air 11 inch altijd aan op full hd beamer en dit gaat uitstekend.

Bijdrager
    xa4ke

@Soap: volgens dit artikel zijn ze uit dezelfde technologie gebouwd en is SSD sneller. Ik weet ook niet welke controller er in de Air en de Pro’s zit. Naar het schijnt zouden Pro’s wel TRIM ondersteunen wat het degraderen van de performance van SSD’s zou uitstellen.
    Anyway, ook een gedegradeerde SSD is pakken sneller dan een HDD lees ik.

Bijdrager
    florisappelaar

Ik heb ook de MBA 2.13 4b en 256 ssd, wat een machine… ik ben van mening dat het een van de allermooiste en doordachte computers is die Apple ooit heeft gemaakt.

Ik hang hem thuis aan de 24inch ACD en het is net of ik op een snelle iMac zit.

Verder kijk ik nooit meer achterom of ik wel de 15inch i5 of i7 Macbook Pro had moeten kopen, wanneer je echt aan het werk gaat met de MBA wordt het wel duidelijk dat veel mensen hem onderschatten, mede door de voorgaande versies die veelal te heet werden of licht underpowered waren.

Bijdrager
    iep
    Soap op 05 maart 2011

Er zit trouwens een verschil tussen de Flash opslag van de Air en de SSD\’s van de Macbook Pro. Flash is sneller.:grin:

Een ssd is flash met een controller. In de Air zit dan ook gewoon een ssd. Het enige verschil is de aansluiting en de formfactor.

@xa4ke: ssd’s kunnen performance degradatie op 2 manieren tegengaan: middels garbage collection of middels TRIM. Apple heeft in Lion TRIM geimplementeerd en naar het schijnt zit dit ook in de gepatchte OS X versie van de nieuwe MBP’s (en wellicht daardoor straks in 10.6.7). Daar kleeft echter wel 1 hele grote maar aan: TRIM wordt alleen aangezet als er in de modelnaam “Apple SSD” staat en dat is alleen het geval bij de ssd’s van Apple zelf. Die ssd’s zijn lang niet zo snel en goedkoop als 3rd party ssd’s van bijv. Intel, OCZ, OWC, etc.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.