11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Dilemma: wel of niet switchen naar een MacBook Air?

Huidig: 13 inch instap MacBook Pro 2017.

Lastige keuze.

Apple’s Back to School actie loopt nog twee weken en ik twijfel of ik moet upgraden.

Voordelen:

• Nieuwe machine
    • Vingerafdrukscanner

Nadelen:

• iPad 30W lader
    • Performance zal iets minder zijn – sneller warm
    • Geluid zal iets minder zijn (minimaal nadeel)

Vandaag heb mijn Beats mogen ontvangen en ik heb mixed feelings bij het product. Reden dat ik voor Beats Studio 3 koos was vooral vanwege de W1-chip van Apple + deze speciale editie vond ik wel interessant. Het werkt, maar de wauw factor is er niet echt, vooral wanneer je ‘m inklapt voelt het echt plastic (nep) aan. Het is niet het kwaliteit-klikken dat je bij de AirPods gewend bent. Wat ik verwacht had van de W1-chip was eenmalig verbinden (iPhone + iCloud) en daarna is het een kwestie van de Beats van je hoofd af halen en dan stopt de muziek. Oppakken, op je hoofd zetten == aan automatisch verbinden. Zoals de AirPods werken. Ik ben daar zo ontzettend snel gewend aan geraakt. Jammer dat de Beats dit soort functionaliteit niet hebben en dat je steeds met de powerknop moet lopen hannesen. Doet afbreuk aan het product vind ik, zeker voor deze prijs.

Dit alles maakt mijn twijfel alleen maar groter. Als deze speciale editie van Beats niet speciaal zijn waarom zou je er dan een paar honderd euro voor betalen terwijl je dezelfde functionaliteit kan krijgen – gratis bij de aankoop van een computer, alleen dan in een solide kleurtje. Tegelijk is de gedachte, als die W1-chip niet in de buurt kan komen van de AirPods, waarom moet je dat in godsnaam Beats hebben. Dan voldoet waarschijnlijk al heel snel elke BT-koptelefoon. Het is niet dat ik er mee over straat ga lopen.

Qua laptop en snelheid.

Ik ben vorige week even bij Amac geweest om het ding te zien. Qua snelheid is het altijd moeilijk in te schatten maar wat ik meestal doe is de Programma’s folder openen en dan CMD + A en alle programma’s tegelijk openen. Daarmee geef je de computer ineens veel opdrachten en kun je zien hoelang de machine er over doet. De MacBook Air werd ‘snel’ warm aan de body. Het is niet dat ik serieuze taken ga uitvoeren op zo’n machine. De MacBook Pro 2017 heeft mij nog nooit in de problemen gebracht qua snelheid. Ik ben van mening dat deze machine extreem snel is. Het is op de pijltjestoetsen na een geweldige machine.

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt nu een 13 MBP 2017.

Waarom zou je die willen inwisselen voor een MBA?

“Voordelen: nieuwe machine.” Hoeveel nadeel heeft een 2 jaar oude machine?

First world problems….

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een 2 jaar oude MacBook Pro omwisselen voor een Air zou ik ook niet doen. Ik zie zelfs dat de Geekbench scores van de Air lager uitvallen dan de MacBook Pro uit 2017. Ik weet wel niet wat je ervaring is met het vlindertoetsenbord. In de toekomst zal Apple daarvan afstappen. Beide machines hebben dat vlindertoetsenbord.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Waarom zou je die willen inwisselen voor een MBA?</p>

Omdat het misschien een mooie kans is om een voordeeltje te pakken.

• Je krijgt een twee jaar nieuwere machine en dus ook opnieuw garantie.
    • Nieuwe batterij (huidige 290 cycli)
    • Vingerafdrukscanner

Maar niet alleen dat. Ik heb ooit een koptelefoon nodig (staat al heel lang op de planning) dus die moet ik gaan aankopen. Even los van het merk, kwaliteit of wat voor poespas. Ik heb nu dat Beats ding gekocht voor 200,- dat is uitgegeven maar die kan gewoon nog retour.

Ik weet zeker dat ik nog 800 – 850,- krijg voor mijn MacBook Pro 2017.  Een nieuwe MacBook Air 2019 kost 1180,- incl. zo’n Beats-ding waar ik zojuist 200,- voor heb neergelegd.

Als ik dan de som maakt is dat maximaal 380,- dat ik moet uitgeven voor een nieuwe computer + koptelefoon. Mijn gevoel zegt dat dit een goeie deal is maar toch vind ik het lastig een keuze te maken.

Ik begrijp ook wel dat de nieuwere Air een iets mindere computer is maar de Pro was misschien altijd iets te veel van het goede voor mijn doen. En in 2017 werden geen mindere laptops door Apple gemaakt. Een Retina 12 inch MacBook was echt te klein en minimaal. De Air uit die tijd was gewoon een obsolete product dus de instap Pro was een hele logische keuze. Ik heb ook nooit gezegd dat ik die machine zie als een waardige Pro machine ondanks dat het een prima product is.

En ja, ik begrijp ook wel dat het een luxeprobleem is maar keuzestress uit luxe kan ook een probleem zijn. Een keuzeprobleem hoeft niet altijd met minimaal budget te maken te hebben of machines die acht jaar oud zijn.

Bijdrager
    computer space

Wat is er nadeel aan een iPad lader? Hier heb ik een zwik van die extra sterke USB-C laders liggen, toch heerlijk dat die ook op de laptop kunnen? Die Air gebruikt veel minder dan 30W, dus hij laadt tijdens gebruik gewoon op. Heeft iemand al getest of je er ook 2 tegelijk in kunt stoppen. Zou helemaal cool zijn.

Bijdrager
    Shmoo

30W vs 60W, zal denk ik minder snel opladen.

Misschien heeft het ook nog nadelen voor wanneer je een monitor koppelt met enkel USB-C en dan via de monitor de computer wilt opladen + monitor voorzien van stroom?

Bijdrager
    fred44nl

ik begrijp deze discussie echt niet:(

je wil dus ca. € 330,– uitgeven, om daar een ca. 20% lager prestatieniveau voor terug te krijgen.

schiet mij maar lek:)

Bijdrager
    Shmoo

Laat maar.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Niet switchen,

gewoon een paar jaar wachten op een nieuwe topper.

alhoewel de vingersensor superfijn  en handig is.

en de oplader is juist beter lichter en kleiner, hij laadt sowieso maar met 18W op.

en de hele Air veel lichter en kleiner is, dus qua draagbaarheid veel beter

Als je geen supersnelheid nodig hebt: altijd een Air nemen.

En qua hoofdtelefoon /  dopjes moet je natuurlijk NOOIT Beats nemen, dat is overpricede marketing waar alleen jeugdige swagge studenten zoals jij intrappen. Neem liever een KZ ZSX Terminator en een Bluedio T7 en dan heb je nog 130 euro budget over

Bijdrager
    fred44nl

eind vorige week voor een kennis een laptop besteld: HP 14-cf1932nd

https://tweakers.net/pricewatch/1414484/hp-14-cf1932nd/specificaties/

alleen jammer daar Windows 10 op staat.

en als op zoiets nou es Hackintosh zet:)

dan ben je voor 1/3 van de prijs voor een Macbook Pro helemaal klaar:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Omdat het misschien een mooie kans is om een voordeeltje te pakken.”

Dus je koopt om het kopen? Niet om er beter van te worden?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.