30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Erwinios

Dilemma m.b.t. keuze van juiste laptop! (Opgelost)

Ik zal even uitleggen waar ik mee zit, ik volg nu al enige tijd dit forum en zie het zitten in Apple en het idee dat ik een nieuw besturingssysteem moet ‘leren’. Gezien m’n windows based pc nu 5jr oud is en deze nodig aan vervanging toe is, heb ik de laatste tijd dan ook zitten kijken voor een iMac of een Macbook(heel e.t. ..Pro).
    In september ga ik weer studeren, m’n oog is gevallen op Facility Management(en na 1jr Vastgoed management) aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen.Ik had op hun site gezien dat het vanaf dit jaar verplicht is om een notebook aan te schaffen, zodoende is het idee om een e.t. iMac aan te schaffen vervallen. Dat houdt over een macbook, maar na contact gehad met de Hogeschool hebben die mij mede gedeeld dat hun draadloos netwerk en ict-toepassingen niet ondersteunend is voor Apple!

Nu zit ik dan ook met de vraag, wordt het dan een macbook en daar d.m.v. bootcamp(of e.t. andere applicatie) windows xp pro te laten draaien en dat ik zo toch netwerkondersteuning kan krijgen? OF
    Een windows based notebook aan te schaffen en het hele idee van een Apple te laten vervallen!?

Ik vraag het aan jullie, omdat jullie misschien meer oplossingen weten of adviezen hebben waardoor ik toch een Apple kan aanschaffen of waarvoor ik toch voor een windows based notebook moet aanschaffen.

[size=9:4a6f835593]Het werk waarvoor ik de notebook wil gaan gebruiken is voor zowel mac als windows, namelijk;
    Office (tekstverwerken, datasheets, presentaties)
    Mail
    Ict applicaties hogeschool alleen voor windows…
    en verder (privé gebruik)
    hobbymatig photoshop,
    muziek, mail, skype, msn, in mindere mate games[/size:4a6f835593]

Bijdrager
    zAo

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet vaststellen of je een Mac wilt. Aangezien met de introductie van bootcamp het mogelijk is om XP native op iedere intel Mac te installeren, maakt het voor je school niet erg uit of je nu een Mac koopt of een PC.

Overigens vraag ik mij af wat ze bedoelen met die ondersteuning. Ik zou namelijk niet weten waarom je met een mac niet op het Wifi kan inloggen. Waarschijnlijk bedoelen ze dat je er niet voor Mac-vragen langs kan komen omdat ze de kennis niet hebben?

Bijdrager
    Erwinios
    ”Hogeschool”

De ICT dienst is op dit moment nog niet zijn ingericht op het certificering van deze omgeving en de ondersteuning bij het verkrijgen van toegang tot netwerk. We adviseren dan ook geen Apple notebook aan te schaffen.

Dit kreeg ik als reactie terug van de hogeschool. Betekent dit nu dat ik wel e.t. een macbook kan kopen en daar windows op moet zetten of dat ik geen macbook kan kopen:? En dat ik dus alleen maar een windows laptop kan kopen….
    Ik snap zelf ook niet waarom ze Apple niet ondersteunen, want qua draadloos netwerk kan toch elke Apple verbinding maken bij de juiste certificering, dus dat ‘gebaseerd op 802.11g-standaard’

Bijdrager
    MacBeer

Systeembeheerders weten niets van Mac en snappen daarom ook nooit dat in 9 van de 10 gevallen een Mac gewoon op het netwerk kan. Maar omdat ze niets ervan snappen geven ze geen ondersteuning voor Mac.

De huidige Macbooks en MacBook Pro’s kunnen met Bootcamp gewoon Win XP draaien. Dus als je zo’n machine aanschaft zit je altijd op safe. Maar het zal me niet verbazen als je onder OSX ook gewoon op dat netwerk kan komen. Zal wellicht iets meer prutsen betekenen.

Bijdrager
    Erwinios

Wat ik me dan afvraag hoe ik het dan voor me moet gaan zien met een macbook..
    (gezien ik zelf niet het draadloos netwerk mag/kan instellen, maar m’n laptop voor 1 dag moet afgeven aan de technische dienst voor instelling applicaties en dan die gaan uitleggen hoe ze windows opgestart krijgen..:? )

School: Windows starten ipv OS X, inloggen netwerk, etc. Maar hoe dan met tekstverwerking, spreadsheets, etc. Dan een Windows Office 2003 versie installeren??

Thuis: Dan OS X opstarten, op m’n eigen draadloos netwerk, de bestanden wat ik gebruikte onder windows naar os x converteren? en dan openen onder Mac Office 2004!?

Als het zo moet, dan is het nogal erg omslachtig denk ik zelf of zijn er makkelijkere oplossingen??
    en ik denk qua kosten ook weer iets duurder, legale windows xp pro sp2.0 volledige versie, office 2003 pro volledig, office 2004 volledig (de 2 office pakketten leverbaar via surfspot voor samen 100euro dus dat is nog te doen, maar win xp pro?)

Bijdrager
    mvdenberg

Welke applicaties gebruikt je hoge school nu exact? WORD? Excel? Of nog andere programma’s waar (geen) Apple programma’s voor zijn?
    MS Access is er niet voor de Apple.
    Je kan er voor kiezen om een Macbook (pro) te kopen. En via surfspot Office voor mac aanschaffen: deze kan zonder converteren de windows office bestanden kopen.
    Ik zou in ieder geval GEEN macbook kopen, en dan nog eens windows + office + office voor de mac + virusscanner voor windows. Dan lopen de kosten wel snel op.

Bijdrager
    Jef Peeters

edit

Bijdrager
    Erwinios

Is dit dan ook allemaal ondersteunend voor een ict van de hogeschool? Dus kunnen hun dan gewoon draadloos internet aanzetten in windows? En moet ik hem dan in Mac OS X uitzetten? Want Parallels is toch dat je os x gewoon opstart en dan bij wijze van op snelkoppeling klikt van windows en zo windows in een venster erbij hebt!?

Bijdrager
    505
    ”Erwinios”

Is dit dan ook allemaal ondersteunend voor een ict van de hogeschool? Dus kunnen hun dan gewoon draadloos internet aanzetten in windows? En moet ik hem dan in Mac OS X uitzetten? Want Parallels is toch dat je os x gewoon opstart en dan bij wijze van op snelkoppeling klikt van windows en zo windows in een venster erbij hebt!?

Ja, Parallels is Windows in een venster, en Bootcamp moet je herstarten en draait Windows, maar wil je terug naar OSX dan moet je weer herstarten.

Misschien kan je het de systeembeheerder uitleggen, of misschien kan je het samen doen? Moet toch iets te regelen zijn?

Niet een Windows notebook gaan kopen omdat een of andere systeembeheerder iets moet configureren wat voor de normale mens te moeilijk is?! Leg hem om te beginnnen is uit wat een Apple is :evil:

Bijdrager
    Erwinios

Het probleem daarbij is dat het verplicht is je laptop voor 1 dag af te staan aan Hogeschool enzo maar ook dat ik dan nu pas een switch zou maken, m.a.w. ik heb zelf nog geen verstand van OS X..
    Maar als het gewoon is parallels en windows xp installeren, dan win xp aanklikken, dan die pipo van ict het netwerk laten instellen, dan is het nog te doen…Maar ik vraag me af, als je in windows draadloos netwerk aanhebt en dan weer switcht naar os x voor bijvoorbeeld office…en dan weer terug dat dan alles nog in orde is binnen xp?

Bijdrager
    plonserd

om je mac op het draadloos netwerk te krijgen hebben ze enkel jouw mac-adres nodig, en moet jij het WEP-wachtwoord van het netwerk op je mac staan hebben toch?
    das een minuutje werk

Bijdrager
    michi_rishi
    ”Erwinios”

Maar ik vraag me af, als je in windows draadloos netwerk aanhebt en dan weer switcht naar os x voor bijvoorbeeld office…en dan weer terug dat dan alles nog in orde is binnen xp?

Waarom zou dat niet meer in orde zijn? E.e.a werkt toch goed.
    Ik begrijp jouw twijfels, maar volgens mij moet het gewoon goed werken.

Zie dat je straks met je MBP naar iemand van systeembeheer loopt en met hem meekijkt. Is vast wel te regelen.

Bijdrager
    fistkikker
    ”Erwinios”

Het probleem daarbij is dat het verplicht is je laptop voor 1 dag af te staan aan Hogeschool enzo

Wat? WAT?
    Is het een particuliere opleiding? Nee toch? Dan moet je ze er misschien eens op attent maken dat het juridisch niet houdbaar is dergelijke eisen te stellen. Als jij een laptop hebt waar ook mee kan wat zij eisen, mogen ze dat niet weigeren. En je laptop verplicht een dag overleveren aan het IT-personeel van de school (met adminwachtwoord erbij zeker) lijkt me uit privacyoverwegingen ook niet wenselijk. Wat denken ze wel op zo’n school?

Bijdrager
    MrPapple
    ”fistkikker”
    ”Erwinios”

Het probleem daarbij is dat het verplicht is je laptop voor 1 dag af te staan aan Hogeschool enzo

Wat? WAT?
    Is het een particuliere opleiding? Nee toch? Dan moet je ze er misschien eens op attent maken dat het juridisch niet houdbaar is dergelijke eisen te stellen. Als jij een laptop hebt waar ook mee kan wat zij eisen, mogen ze dat niet weigeren. En je laptop verplicht een dag overleveren aan het IT-personeel van de school (met adminwachtwoord erbij zeker) lijkt me uit privacyoverwegingen ook niet wenselijk. Wat denken ze wel op zo’n school?

Bij ons was dat ook verplicht op de hogeschool. Ik heb dat aanbod toen vriendelijk afgeslagen en er gewoon bij blijven staan toen ze ermee bezig waren. Heb hen er ook attent op gemaakt dat je niet zomaar je laptop kan inleveren!

Bijdrager
    engineer

hier op school heeft de systeem beheerder 1 jaar vol gehouden dat ik niet draadloos op het netwerk kan omdat ik geen secure w2 kan draaien en hij dacht dat het zonder onmogenlijk is om er op te komen :).

toen ik eindelijk airport had was ik er met 5 minuten in.

De vermoedelijke reden voor het inleveren van de laptop, hoe onjuist ook, is om secure w2 en een aantel anti virus progjes te installeren maar dat hoeft met een apple niet. dus je hoeft geen windows te gebruiken om in te kunnen loggen.

om het zeker te weten kun je naturlijk altijd vragen of ze secure w2 gebruiken, dan weet je het zeker.

oh ja, printen via het netwerk kan ook, ik kan zelf om het digitale betaal systeem heen met direct ip printing, erg makkelijk. en met mail kan je ook gewoon je mail lezen, alleen het instellen werkt anders dan bij de windows progjes die ik ken, dus dat moet je dan zelf ff regelen. Office en database progjes zijn er ook voor apple, en die werken goed dus maak je daar iig geen zorgen om. allen specifieke progjes van school hebben waarschijnlijk windows nodig, net als de beladings progjes bij ons op school.

Bijdrager
    henno

Nog niet genoemd: ken je de site

http://www.macstudent.nl

Daar vind je allerlei info over ict ondersteuning (en omzeiling ervan) voor mac-gebruikende studenten.

Bijdrager
    Erwinios

Bedankt allemaal tot nu toe voor de adviezen. Ik moet me dit even laten bezinken en dan kijken voor de oplossing.
    Makkelijke oplossing: Windows based laptop
    Moeilijke oplossing, maar wel dat wat ik al een tijd wil, nl.: Macbook(e.t. Pro), maar dan toch maar zien te komen aan een legale volledige versie van Windows(heb nu back-up versie op deze pc) en dan met Parallels.
    Want ik vraag me nog steeds af wat de ict eigenlijk aan de notebook moet doen, draadloos internet toegang(met paswords etc) en dan wat nog:? En met m’n geringste Apple kennis wat ik nu heb, moet dat toch gaan…
    Het vervelende is gewoon dat de Hogeschool alleen zegt: ‘We ondersteunen op dit moment geen apple en daarom raden we het af’…ze zeggen niet van op ons netwerk alleen maar windows ofzo.
    Dus het is me nog een raadsel en daardoor weet ik niet of ik het ‘risico’ kan lopen om toch eigenwijs te zijn en een macbook aan te schaffen(ook gezien m’n ouders het meeste dan betalen is het niet relax voor hun, als ze iets kopen waar ik niks aan heb):?

Bijdrager
    Xenophon

Ik denk dat het onderwijs in NL in de toekomst veel ‘problemen’ zal hebben om de Windows-monopolie bij de systeembeheerders vast te houden. Enorm veel jongeren stappen gemakkelijker over naar een Linux of Mac Os X. Ik zou me in ieder geval niet door een paar ‘ik-ken-alleen-windows’ systeembeheerders me een virus en ellende laptop aan laten smeren. (Enkel en alleen omdat dat voor hen zo gemakkelijk is)

Bijdrager
    mvdenberg
    ”Erwinios”

…Want ik vraag me nog steeds af wat de ict eigenlijk aan de notebook moet doen, draadloos internet toegang(met paswords etc) en dan wat nog :?…

Waarschijnlijk ben je niet de enige die zijn/haar laptop zal inleveren. Vermoedelijk zal de ICT afdeling in een korte tijd vele laptops geschikt moeten maken voor het netwerk. Vandaar dat je hem achter zal moeten laten.

Bijdrager
    ifeelfine

Erwinois, ga eens kijken op macstudent.nl. Hier staan ook handleidingen op om mee op netwerken van verschillende hogescholen en universiteiten te komen. Wie weet kunnen ze je daar ook verder helpen. Succes ermee!Ik weet hoe lastig systeembeheerders kunnen doen over Mac…:(

Bijdrager
    Erwinios

Bedankt voor de tip van macstudent.nl, echter de Hogeschool Zuyd in Heerlen heeft pas vanaf dit jaar een verplichte aanschaf van notebook en daardoor volgens mij ook nu pas een nieuw draadloos netwerk!
    Het blijft frustrerend….kies ik een:
    macbook(13,3″) wat mij aan 1 kant meer aantrekt dan een Asus notebook(14″)(enige voordeel van de Asus is dat ie nVidia Go 7300 videokaart heeft) maar goed bij de macbook heb ik geen zekerheid maar is toch dat wat ik liever heb, gewoonweg omdat ik met de dag meer gecharmeerd raak van apple en OS X(ook al lees ik ook ‘nare’ dingen over producten, maar goed geen 1merk is foutloos!)
    Of dan toch die Asus notebook, waar ik weer verder moet met Windows etc. Wat ik net al vermeldde de Asus notebook heeft dan wel een videokaart…
    :? :roll: :(

Bijdrager
    fistkikker
    ”mvdenberg”
    ”Erwinios”

…Want ik vraag me nog steeds af wat de ict eigenlijk aan de notebook moet doen, draadloos internet toegang(met paswords etc) en dan wat nog :?…

Waarschijnlijk ben je niet de enige die zijn/haar laptop zal inleveren. Vermoedelijk zal de ICT afdeling in een korte tijd vele laptops geschikt moeten maken voor het netwerk. Vandaar dat je hem achter zal moeten laten.

Er zouden meer mensen moeten zijn die de IT-gestapo vertellen dat ze de schijt kunnen krijgen. Laat ze maar eens een gebruikersvriendelijke procedure bedenken, in plaats van een IT’er vriendelijke procedure. Altijd het zelfde met die te laag opgeleide, te laag ontwikkelde machtsbeluste pikkies.

(Een enkele goeie daargelaten)

Bijdrager
    Len

Praat me niet van ICTers in overheidsinstanties. Het enige wat die doen is parasiteren op belastinggeld, en om te blijven zitten de meest onwerkbaar mogelijke omgeving creëren.

Ik heb er één keer mee samengewerkt. Het enige dat die gasten weten is hoe ze hun baan veilig moeten stellen, voor de rest… wat 20 van die idioten doen doet één goede computerman voor een tiende van de prijs, en dan honderd keer beter en makkelijker.

Maar ja, Nederland hè? We lopen niet voor niets tien tot twintig jaar achter. Wees in ieder geval gewaarschuwd, die malloten zijn tot alles in staat, zelfs tot een Windows herinstallatie en dan krijg je “Oh, stond er ook nog Mac op? Nou daar doen wij niet aan, veel te link. Nu is ie goed. Nooit meer zomaar iets er op zetten want dat is slecht. Laat dat maar aan ons over.” of een gelijke imbeciele reactie.

De MacBook schijnt los van het verkleur probleem (tast de werking niet aan en wordt gefixt) een redelijke machine te zijn. Hou er wel dual channel geheugen in met die GMA950 anders maak je hem alleen maar trager (dus 2x 1 GB kopen ipv 1x 1 GB + 256 MB, of 2×512, bij de PC boer het goedkoopst, Apple rekent driedubbel maar bouwen het wél in).
    Standaard zit er 2×256 MB in, dat is dus dubbel en OK, maar wel krap.

Ik weet trouwens niet zeker of de Macbook überhaupt zonder dubbel geheugen werkt. Ik geloof van wel… maar doe het niet ;).

Moderator
    unSOUND

Ja hoor, dat werkt gewoon… zoals eerder aangeven is het gebruik van Matched Pairs alleen in de PowerMac G5 verplicht.

Wat betreft ICT’ers: Ze zijn minstends zo voorspelbaar als het Windows dat ze installeren. Bij ons gaat het op het werk niet anders. Toen het zoveelste virus-mailtje rond ging werd iedereen geadviseerd maatregelen te nemen, waarop ik zei: Dat hoef ik niet, ik heb een Mac. Waarop je de reactie krijgt: “Mac… Ja, die zijn grafisch erg goed, maar….” En dan voel je de bui al weer hangen…

Bijdrager
    Erwinios

Ik heb vandaag nog maar eens een mail gestuurd met volgende opties;

optie1)macbook en ik installeer zelf het draadloos netwerk, dus de vraag of er mogelijkheid is om de benodigde gegevens te krijgen..

optie2)macbook, i.c.m. parallels windows xp pro erop en dan hun uitleggen hoe zoe die kunnen openen..

Nu maar hopen dat ze niet met vakantie zijn en eens de tijd willen nemen om een oplossing te zoeken ipv alleen nee dat ondersteunen we niet:? Ik heb er ook nog bij gezegd dat op de Uni Maastricht genoeg mensen rondhuppelen met apple en die krijgen gewoon draadloos internet!!!

Bijdrager
    michi_rishi

Je kunt natuurlijk ook een tweedehands ibookje met Airport express kopen om e.e.a uit te proberen. als het niet lukt verkoop je hem tegen dezelfde prijs weer verder. Koop je vervolgens een windows laptop.
    Als het wel lukt ruil je hem in tegen jouw favoriete macbook!

Bijdrager
    Erwinios

Zo maandje verder…niemand heeft gewerkt daar op de Hogeschool..
    Dilemma loopt nog steeds, ik wil heel erg graag de macbook(2ghz/white) en lijkt me geweldig om met OSX te werken, maar het enige bericht wat ik nu heb gekregen van de Hogeschool is:
    (geen citaat)
    “Je dient je notebook op introductiedag s’morgens af te geven aan ict-afdeling…s’middags is ie klaar. Notebook wordt voorzien van een certificering, waardoor het mogelijk is om draadloos te kunnen internetten en printen…”
    Meer staat er niet in….ik snap nog steeds niet waarom dit niet met een Apple zou kunnen, morgen ga ik bellen met laatste poging en duidelijk te vragen of ik de gegevens niet zelf mag invoeren dus de wachtwoorden voor draadloze toegang, anders wordt het maar een windows-notebook, maar dat vind ik jammer gezien ik nu een jaar interesse heb in Apple, en laatste halfjaar serieus op zoek was!

Bijdrager
    Ricky

Ten eerste: die laptop afstaan zou ik echt weigeren. Het is jouw bezit, erg kostbaar en er staat vertrouwelijke informatie op, daar hebben zij niks mee te maken. Een goed alternatief lijkt me idd dat je zelf de instellingen gaat regelen, want ik las eerder in dit topic dat ze uberhaupt niet met Macs om kunnen gaan, nou lekker zelf doen dan! Het gegeven dat ze niet met Mac kunnen werken is bovendien de perfecte grond om je laptop niet aan hun af te staan! En je gaat daar echt wel uitkomen hoor, zoals eerder gezegd: misschien dat je wat gegevens nodig hebt (netwerk en nummers), die vul je dan gewoon zelf in en je bent ook klaar.
    Ik denk niet dat je je door die lui moet laten afleiden. Als jij graag een Mac wilt, dan zou ik niet settelen voor een Windows laptop. Ik lees dat ze het sterk afraden, maar dat is idd om redenen die al eerder genoemd zijn (=ze snappen er zelf niks van), niet omdat het niet compatible is of omdat Apple niet goed is! Ik zou er voor gaan, windows lijkt nu een makkelijkere oplossing, maar de kans is groot dat je toch spijt krijgt dat je geen mac genomen hebt. Zul je dalijk zien dat er op jouw opleiding een ander eigenwijs iemand rondloopt met een Mac die prima functioneert, dan ga jij balen als je gekozen hebt voor n Asus!
    Op macstudent.nl vind je idd een hoop informatie, hier zijn er zeker mensen die je erbij kunnen helpen, en wellicht is er iemand in jouw omgeving die zelf met Apple werkt en jou graag een handje helpt. Maar het is een grote misvatting dat een MacBook niet draadloos zou kunnen op het netwerk van je opleiding. Het voor elkaar krijgen gaat anders, maar het kan wel. En qua software moet je met Office voor mac toch een eind komen. Succes!

Moderator
    unSOUND

Met andere woorden: ZIJ gaan nu voor jou dus de keuze qua laptop bepalen ?

Dacht ’t niet. :evil:

Als jij die MacBook wilt, koop hem dan. En zorg dan dat de account waarmee hij opstart geen beheerder is, en geef ze het wachtwoord niet. Hij zal dan bij elke ingreep om het beheerders-wachtwoord vragen, wat ze niet hebben. Laat ze maar helemaal gek worden, net zo lang tot ze toegeven dat je het misschien beter zelf in kunt stellen.

Bijdrager
    Erwinios

Ik vind gewoon dat ze niet zo moeilijk moeten doen, dat hun het niet ondersteunen, fijn! Maar dat ze mij dan wel de gegevens verschaffen….Maar goed net gebeld en nu was de juiste persoon die erover gaat niet aanwezig…en ik moet er voor woensdag 30augustus een notebook aanschaffen, best fijn dat hun een maand op vakantie geweest zijn en geen moeite nemen om antwoord te geven op een mail of tegemoetkomen in een oplossing..:?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.