4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    macstremist

Dilemma, MB Black 2008 houden of nu een rMBP kopen

Beste allen,

Zoals waarschijnlijk veel van jullie ben ik heel enthousiast over wat er allemaal is aangekondigd op de WWDC. Jammer genoeg bleef een ‘zekere’ update van de MacBook Pro-lijn uit, die wordt waarschijnlijk in Q4 alsnog voltrokken.
    Dit laat mij zitten met een dilemma. Op dit moment heb ik een MacBook 2.4 Core2Duo uit begin 2008. Werkt nog als een zonnetje bij standaardhandelingen maar is een hopeloos geval als ik Photoshop opstart of meerdere apps tegelijk heb draaien.
    Dat is dus mijn probleem: in augustus heb ik een grote fotografie-opdracht die meerdere dagen duurt. Ik moet dan op locatie foto’s selecteren, bewerken en publiceren en ik denk niet dat mijn Macje dat nog trekt. Nu de reden waarom ik nog geen 13″ retina MBP heb gekocht: ik heb gehoord dat de computer zelf heel veel moeite heeft om het retina scherm te besturen (zeker de grafische kaart) waardoor heel veel performance verloren gaat. Hierom wilde ik wachten op Haswell.

Er zijn nu twee opties:
    1. Kan ik mijn eigen MacBook sneller laten lopen door meer ram/ssd? (dan verkoop ik hem in Q4)
    2. Valt het ‘offer’ van performance voor retina alleszins mee en koop ik een retina MBP in juli
    -Hoe is het batterijleven, is die 7 uur die Apple claimt te halen?
    -Loopt hij niet te hijgen als een pedo op een schoolplein bij de meest basale handelingen?

Advies is welkom:)

PS: Ik kan de rMBP met 256 GB SSD voor 1188 op de kop tikken.

Bijdrager
    menu

Met een SSD er in loopt die MB 2008 opeens een stuk beter. Het verschil is echt flink. Kweenie hoeveel ram er nu in zit maar meer ram helpt ook.
    Maar een nieuwe mac is natuurlijk een heel ander verhaal. zeker als je in RAW werkt lijkt dat me wel noodzakelijk.

1. Kan ik mijn eigen MacBook sneller laten lopen door meer ram/ssd? (dan verkoop ik hem in Q4)
    Ja dus
    2. Valt het ‘offer’ van performance voor retina alleszins mee en koop ik een retina MBP in juli
    een retina is echt vet veel sneller dan een gepimpte macbook
    -Hoe is het batterijleven, is die 7 uur die Apple claimt te halen?
    Ik zou toch in de buurt van een stopcontact blijven als je foto’s gaat bewerken : )
    -Loopt hij niet te hijgen als een pedo op een schoolplein bij de meest basale handelingen?
    Ze zijn stiller dan de vorige generatie.

Bijdrager
    iMarvin

Ik lees her en der inderdaad wel verhalen (o.a. hier op OMT) dat de 13″ rMBP soms moeite heeft de vele pixels aan te sturen; de 15″ rMBP’s hebben twee GPU’s en de 13″ ‘maar’ één (de Intel HD 4000, welke een oké-videokaart is, maar niet super). Echter is het natuurlijk de vraag in hoeverre dit merkbaar is bij Photoshop. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Bijdrager
    macstremist

Als Photoshop sneller gaat draaien door meer dan 2GB ram in mijn mac te proppen, dan ben ik er voorlopig nog wel tevreden mee.
    Iemand een idee waar ik sticks van 2 of 4 gb “DDR2 SDRAM 667MHz” vandaan kan halen zonder mijn macje te slopen? Ik heb echt geen idee welke merken en types ram geschikt zijn voor mijn mac.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.