16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    SvS

Dilemma iMac 5k configuratie

Hoi, ik wil een nieuwe iMac 27” 5k met enkel SSD. RAM breid ik later zelf uit.
    Keus maken is moeilijk, maar dat hebben wel meer mensen. Zelfs doorgewinterde Mac-gebruikers, zoals ik.

3,2-GHz
    256 GB
    AMD Radeon R9 M390
    2.449,00

3,3-GHz
    256 GB
    AMD Radeon R9 M395
    2.629,00

3,2-GHz
    512 GB
    AMD Radeon R9 M390
    2.809,00

3,3-GHz
    512 GB
    AMD Radeon R9 M395
    2.869,00

Bij keus op 512 GB is verschil €60, verschillen zijn 0,1GHz sneller en Videokaart M390 en M395.
    Zijn verschillen groot tussen 3,2 en 3,3 in combi met verschillende videokaarten?

Bij keus op 256 GB is verschil €180 tussen twee iMacs.
    Vanwaar die grotere prijsverschil dan bij keus op 512GB?

Ik neig nu naar 256 GB, omdat ik lokaal extern kan opslaan (icm losse ssd en/of NAS) en ook omdat prijsverschil bij upgraden 512 GB te groot is.
    Maar is aanschaf voor M395 en 3,3 goed te praten of is verschil te verwaarlozen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    wverveer

ik kan je niet helpen….maar ben ook nog niet overtuigd van het nieuwe aanbod iMac’s….

Ik neig ook naar jouw neiging;-)

Bijdrager
    R-Y

Sowieso voor de 256GB versie gaan qua SSD. De meerprijs is absurd vind ik. Daarnaast zou ik voor topmodel videokaart gaan. Mijn iMac config staat nu op 3.229, maar ik wacht denk ik tot de volgende upgrade. Zal wel een jaar duren maar heb het er voor over. Vindt het aanbod nog niet zo spannend als wverveer ook al aangeeft.

Bijdrager
    SvS

Wachten kan altijd, voor elk model, maar in mijn geval wil ik het dit najaar bestellen.

Ik neig nu naar
    3,2-GHz
    256 GB
    AMD Radeon R9 M390
    € 2.449,00

Budgettair gezien is het voordeligst, maar niet belangrijkste reden, echter, ik vermoed dat verschil tussen 3,2 GHz en 3,3 GHz te verwaarlozen is.
    Maar als er nog tegengeluiden zijn, lees ik ze nog graag.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    makasa

Bestellen met onderwijskorting is nog een optie

Bijdrager
    SvS

Inderdaad. Vooral doen als je docent bent of student. Maar ik? Ik heb niks te maken met welke vorm van onderwijs dan ook. Helaas. Maar zoals gezegd, budget is niet van doorslaggevend factor, het gaat meer om de verhoudingen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    TheBigZ

Dit topic had je al gezien:

Mac Mini i7 buiten, eindelijk nieuwe iMac 27"

Op macrumors loopt een topic over de verschillende graphics opties.

Binnenkort zal er ook op http://barefeats.com meer informatie staan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    SvS

Klopt helemaal, TheBigZ, dank je. Op mijn vraag daar heeft nog niemand antwoord gegeven, dus ik bleef sindsdien twijfelen. Met als gevolg een nieuw Topic.;-)

Bijdrager
    TheBigZ
    SvS op 21 oktober 2015

Vraag, doet Adobe CC ook veel multi core of werkt t ruimschoots goed op i5 ?

Je bedoelt multi-threading waarschijnlijk.

De toegevoegde waarde van een Core i7 tov een Core i5 zit, behalve in de extra threads, ook in de hogere kloksnelheid (single core) en de hogere TDP. Zo’n processor houdt het langer vol om op volle kracht te werken. De vraag is wel hoe goed de processor zijn warmte in de iMac kwijt kan.

Bijdrager
    Joske007

De i7 QuadCore in deze 2de generatie 5K heeft volgens wat ik gelezen heb geen enkel probleem meer en kan zijn warmte samen met de GPU probleemloos kwijt, dus je daar zorgen om maken lijkt me niet meer nodig;)

Ook wel een mooie configuratie:)
    i5 3,3GHz met turbo Boost tot 3.9GHz, deze zit single Core op de hielen van de i7
    256 GB
    AMD Radeon R9 M390

Bijdrager
    SvS

Eindelijk knoop doorgehakt. Het is i7 met 512 GB SSD geworden.

Bijdrager
    TheBigZ

Veel plezier ermee!(y)

Bijdrager
    Pbelmaps

Alles is afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Ikzelf ben al jaren een trouwe Mac gebruiker en moet vaststellen dat, voor mij althans, niet het volume telt maar de snelheid. Indien je een nieuwe Mac koopt waar je jaren plezier van zal beleven is het mijn inziens beter te gaan voor een snelle Mac. Dit geeft een hoog gebruikscomfort. Beter dan je geld in zwaardere opslagcapaciteit (die je toch niet gebruikt) te steken.
    Ikzelf kocht iMac 5K – 8gb – 512SSD – 395x. Het ram geheugen van 8gb is eigenlijk al meer dan voldoende voor de dagelijkse taken mee te doen. Indien je toch meer wilt kan je altijd bijplaatsen maar hou er rekening mee dat je in 99% van de gevallen geen 32gb nodig hebt. Ik heb er al veel forums op nagelezen en moet tot het besluit komen dat 16gb echt voldoende is.
    Om één of andere reden wil iedereen altijd het volle geheugen van 32gb plaatsen?? De redenering die daar achter zit is mij niet duidelijk. Daarom heb ik 8gb bijgekocht van iemand die zijn geheugen had vervangen. Zoek maar eens op koopjes sites, de eerste 2 x 4gb latjes uit de iMac late 2015 staan er al op :). Verder is de SSD ook een noodzaak. Enkele duizenden euro’s uitgeven om dan een HDD 7200rpm te hebben? Nee, koop een SSD. Deze zal je echt verbazen qua snelheid, alles gaat vel vlotter : groot gebruiksgemak en jaren fun! Indien 512gb niet voldoende zal zijn (wat ik betwijfel) kan je altijd een snelle USB 3.0 of Thunderbolt externe schijf kopen waar je je grote bestanden en backups op plaatst.
    Veel succes !!

Bijdrager
    KarelWillem

Indien 512gb niet voldoende zal zijn (wat ik betwijfel)…

Dat is altijd lastig te bepalen.

Ikzelf heb alleen aan muziek (lossless) al 615 GB. Daarnaast 80 GB foto’s en 230 GB films.
    Dat staat dus allemaal op externe schijven (want snelheid is hierbij nauwelijks van belang).
    Een SSD van 1 TB zou dan al niet voldoende zijn, en dat wordt toch redelijk kostbaar.

Waardoor ik al met al aan een SSD van 250 GB al meer dan genoeg heb.

Bijdrager
    SvS

Thanks en goed te weten over ram, @pbelmaps. Ik heb nu ook 8GB genomen, met in mijn achterhoofd later zelf wat te uitbreiden. Eerst even ‘voelen’ zo.

Ik gebruik Adobe CC minstens 5 dagen per week. Dat was altijd al zo’n geheugenslurper. Nu niet meer dan met SSD?

Wij hebben NAS, maar het is ook fijn om bestanden ‘lokaal’ te hebben staan. Dilemma was het echt tussen 256 en 512 GB. Hangen hier op bureau geen externe schijven aan.:)

Bijdrager
    Pbelmaps

Hey SvS,

Het RAM gebruik van AdobeCC (64bit versie) is onbeperkt. Dit wil zeggen dat je zoveel kan gebruiken als geïnstalleerd in jou Mac.
    Je kan dit steeds begrenzen in de instellingen van Adobe zodat je Mac vlotjes blijft lopen. Voor een goede werking wordt 8gb aangeraden.
    Voor extra Ram, kijk eens hier : http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/geheugens/m982717372-mt-4gb-ddr3-1867mhz-pc3l-14900-so-dimm-2x.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

50 piek (zoals ze dat in Nederland zeggen, ja ik ben een Belg:)) is geen geld voor 2 latjes van 4gb.
    Een SSD zal het allemaal wat versnellen, de lees/schrijfsneldheid is vele malen hoger dan een klasieke HDD.
    Kijk maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=M9IM0pLcd6o

Doeg

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.