14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Tom. V

Dilemma Ibook upgraden of nieuwe macbook kopen?

Hellow

Ik zit met een dilemma.

Ik heb thuis een Ibook 14″ 1.42Ghz, 512MB RAM, 60GB hardeschijf staan + Een Imac 20″ 2.4ghz intel core 2 duo, 1GB ram, 250GB

Nu die ibook doet zijn werk, niet meer niet minder. Enkel de snelheid en is een beetje een struikelblok aan het worden. Ik gebruik de laptop voor op school word/internet/etc… Ik wil nog wel een tijdje kunnen doen met die laptop maar wel op een serieuze manier. Nu heb ik enkele vragen.

Ik wil die Ibook een upgrade geven. Wat versta ik daaronder: Apple Leopard + 512GB ram bijprikken + eventueel nieuwe batterij (129 + 100 + 129 = 360 EURO)
    *Is dit mogelijk?
    *Is dit een goede investering?
    *Gaat mij dit een snelheidswinst opleveren?
    *Ga ik mijn laptop terug liever zien?;)

Of moet ik indien ik meewil op de digitale sneltrein gewoon een nieuwe macbook aanschaffen?

Alvast bedankt voor de hulp

Bijdrager
    inawt

Als je een nieuwe MacBook gaat aanschaffen moet je sowieso wachten tot dinsdag.:wink:

Bijdrager
    Tom. V

Ja, maar dat is eigenlijk mijn vraag niet wanneer ik hem moet kopen;) Het is meer OF ik hem moet kopen, of dat gewoon puur geldverspilling is.

Bijdrager
    Esquare
    ”Tom.

*Is dit mogelijk?
    *Is dit een goede investering?
    *Gaat mij dit een snelheidswinst opleveren?

Ja.
    Nee.
    Iets, maar dat is dan geheel te danken aan het extra geheugen.

Bijdrager
    MacTS

Ik zou een MacBook kopen. De G4 en G5 zijn nu toch echt wel achterhaald. Als je kunt wachten tot na de upgrades die men verwacht kun je misschien voordelig het huidige model aanschaffen.

Bijdrager
    basiel

Tom dit zal niet veel snelheidswinst opleveren en zal in vergelijking met een nieuwe macbook altijd een slak blijven.

Bijdrager
    Tom. V

Vrij duidelijk blijkbaar:D

Ik had gehoopt op een iets positievere kijk tegen een upgrade… Maar hij is dan toch gedoemd om vervangen te worden vrees ik…

Toch bedankt voor de snelle antwoorden.

Bijdrager
    MouseMighty

Heel simpel… iBook = PPC =DOOD. Daarom zijn er ook geen nw iBook’s te koop maar MacBook’s. Beetje zonde ook om er zoveel geld in te steken als 10.6 (waarschijnlijk) geen PPC ondersteuning meer biedt. Lekker houden die laptop, sparen voor een nw.

Bijdrager
    MouseMighty

Ok stervende dan:P Als in PPC wordt (bijna) niet meer ondersteund, ik zou misschien het RAM nog wel opkrikken maar lekker Tiger blijven draaien. Nw batterij is bijna zonde van je geld tenzij je nog geen 10 minuten zonder stroom kan.

Bijdrager
    joasdekker

Offtopic: Maar ik wil het toch even kwijt.
    Het hele verhaal van veel mensen dat PPC dood of stervende is ben ik het niet mee eens. Heb hier een Powerbook G4 op Tiger draaien en dat gaat nog steeds als een zonnetje.
    Ok, er draaien wat oudere versies van software op en je moet niet gaan vergelijken met de huidige generatie processors, maar het blijft me nog dagelijks verbazen hoe snel een machine van 3 jaar in de praktijk kan zijn.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik draai hier van alles op een 1,42 Ghz Mac mini PPC. Ik heb recht van spreken. Er kan “maar” 1Gb RAM in (die zit er ook in) er staat 10.5.5 op ik draai er CS3 mee. Kortom een alleraardigst machientje. Feit is en blijft echter dat Apple overgestapt is naar de Intel. Systeemupgrades zijn voor de Intel beter geoptimaliseerd. Software wordt (er is al software) intel only. Sinds 10.5 kan je ook geen OS 9 meer draaien. Face the facts PPC is dying if it’s not already dead. Dat betekent niet dat je geen lol meer kan beleven nu aan je PPC machine. Het betekent wel dat eventuele hardwarematige (schijf, RAM, batterij) en softwarematige (10.5) aanpassingen niet meer lonen. BTW die mini van mij is meer dan 3 jaar oud en daarvoor heb ik met veel plezier gewerkt op een G4 PowerMac (die heeft het bijna 10 jaar volgehouden).

Bijdrager
    Oortjes

Wat doe je op school met je iBook, Word en Excel? dan is alleen geheugen bijprikken voldoende, Tiger is nog lang niet achterhaald dus dat bespaard 129 die je ander aan Leopard zou uitgeven. Zolang je nog een stopcontact in de buurt hebt zou ik ook nog geen accu kopen, ’t is veel geld en als het niet echt nodig is zou ikzelf het niet doen.

Zelf werk ik nog steeds met een iBook G4 1,25 GHz met 1 Gb geheugen, er staat Leopard op maar Tiger doet het ook nog steeds goed (zit er zelfs over te denken weer terug te gaan.)

Laat je niet gek maken, zolang jou applicaties nog steeds naar behoren werken op je iBook hoef je echt niet iets anders, spaar dan maar lekker door voor een 16-core MacBook met AMD 128 Bitt processor :P

Bijdrager
    chatsmit

Je kunt het ook anders bekijken:
    Verkoop je iBook a 400 euro (www.tweedehandsmac.nl)
    Koop een macbook a 800 euro (www.tweedehandsmac.nl)

Je upgrade kosten zijn dan vrijwel gelijk:-)

Bijdrager
    Tom. V

Inderdaad, ibook wordt gebruikt voor word/internet etc. Het zou enkel gewoon makkelijk zijn om het adobe pakket vlot te draaien zodat ik ook op school eventueel aan iets kan werken.

Maar interessante antwoorden! Ik neem ze in beraad!

Mercikes

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.