13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ziggy.stardust

Dilemma

Ik ben net 16 geworden en ga een mac aanschaffen, alleen zit ik nu nog te twijfelen :) .
    De dingen die ik er op wil gaan doen zijn vooral alledaagse dingen, soms ook wat video editing (waarschijnlijk final cut express) en wat gepruts aan websites.
    Nu zit ik nog tussen 2 configuraties te twijfelen:
    Macbook
    * 2,0-GHz Intel Core 2 Duo
    * 2GB
    * 80-GB harde schijf1
    * SuperDrive met double-layer-ondersteuning
    iMac 17″
    * 2,0-GHz Intel Core 2 Duo
    * 2 GB geheugen
    * 160-GB harde schijf1
    * 8x DL SuperDrive
    * ATI Radeon X1600-videokaart

Qua prijs is de iMac 100 euro goedkoper, ik weet niet goed of ik een laptop of een desktop wil maar dat zal de toekomst wel uitwijzen denk ik.
    Als ik mijn mac heb gekocht, wat heb ik dan nodig om hem aan te sluiten op een TV scherm als dit al gaat ? En is er veel verschil tussen het gedeelde video geheugen van de Macbook en de ATI Radeon van de iMac ? Er zijn ook geruchten over een nieuwe iMac die binnekort uitkomt en Leopard, is het nuttig om hier op te wachten (ik weet dat dit een kutvraag is :P ) ?
    Dank bij voorbaat !

Bijdrager
    ivan92

Als je graag mobiel wilt zijn en hem ook mee wilt nemen zou ik voor de Macbook gaan als dat niet nodig is zeker de iMac want daar zit een grotere en snellere HD in en een goede videokaart. dus als mobiel zijn niet nodig is gewoon de iMac nemen:D

Bijdrager
    Eswip

Voor finalcut express is een iMac toch wel heel wat fijner. Als ik jou was zou ik voor de iMac gaan..

Wachten op leopard moet je zelf maar beslissen. Ga er vanuit dat Leopard er eind juni is, kan je tot dan wachten, dan doen.. anders nu kopen.

Bijdrager
    J.C.

Video bewerking zal heel wat van je videokaart vragen en je HDD, niet alleen aan capaciteit, maar vooral de snelheid ervan.

Als je dus echt serieus daar mee bezig wil gaan, neem de iMac

Inactief
    Anoniem

Wat ik uit je verhaal begrijp sluit je je Mac aan op een tv scherm.

Ik denk dat je dan net zo goed de MacBook kan nemen. Je bent mobiel, maar je kan toch lekker op je kamer aan je bureau gaan zitten.

Dit is wat ik denk. Hopelijk kun je er wat mee:D :P

Bijdrager
    Brent146

Ik wil je op voorhand al bedanken voor je leestekens, de mooie opbouw en overzichtelijkheid van je bericht! Toppie! Je mac aansluiten op een tv: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=88478 en als dit niet voldoende is, moet je eens zoeken op “mac aansluiten op tv”. Je vindt dan vast wel iets. :)

Ik zou een MacBook kopen als je vaak je mac moet meenemen en anders de iMac omdat die een videokaart heeft(wat nodig is voor jou) en de MacBook niet + een grotere HDD. Er is veel verschil tussen het video-geheugen en de ATI-Radeon volgens mij.

Er zijn inderdaad ook geruchten voor een nieuwe iMac, als ik jou was zou ik daar nog heel even op wachten, tenzij je die computer snel nodig hebt. Op Leopard zou ik niet wachten, omdat die hoogstwaarschijnlijk pas voor midden juni is.

Hopelijk heb je veel plezier hier op het forum verder en met je mac.:D

Bijdrager
    J.C.

De videokaart in de Macbook is 64Mb Shared, dat gaat dus af van je RAM werkgeheugen. De iMac, op de goedkoopste na hebben een eigen videokaart van 128Mb, of 256Mb optioneel.

Bijdrager
    tdaonp

Hoi,

Mijn ervaring met audio werk op een trage harde schijf is dat je daar echt op gaat zitten wachten op een gegeven moment. Dat je zelf zit te wachten is met een kop thee of koffie nog wel op te lossen maar dat je computer zit te wachten voor de volgende noot (in jou geval het volgende beeld) van je schijf gehaald is is vervelender… Als je half zeker bent dat je niet te vaak met je computer hoeft te slepen zou ik voor de iMac gaan. Bovendien is het versjouwen van een iMac in uitzonderlijke gevallen ook weer niet zo’n ramp. Geen driehonderd snoertjes om los te trekken en (bijna) alles in een kast.

Wat de keus natuurlijk niet makkelijker maakt is dat het allebei mooie machines zijn :wink:

Bijdrager
    Ziggy.stardust

Ik ga voor de iMac gaan, maar zowizo afwachten op de nieuwe want ik kan nog wel even wachten :wink: . Weet iemand er trouwens nog iets meer over ?

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ja, Steve Jobs.

Bijdrager
    Brent146
    ”Cloudsurfer”

Ja, Steve Jobs.

En de andere topmensen bij Apple. Je kan eens proberen zijn nummer of e-mail op te zoeken. En dan hem eens bellen en vragen voor wanneer de nieuwe iMac gepland staat… Maar ik vrees dat het niet zal lukken. :wink:

Bijdrager
    Juch
    Bijdrager
    Xenophon

Zeker voor de iMac gaan. Ik heb zowel een Macbook als een G5 en het verschil in snelheid maakt enorm veel uit. Zelfs de ‘oude’ G5 is veel sneller in zwaardere applicaties dan de Macbook. Zeker als je gaat foto/video/geluidsbewerken is de Macbook echt te traag (als je een trage schijft hebt). Je moet heel goed nagaan hoe belangrijk ‘mobiel zijn’ voor jou is.

Mijn advies: iMac.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.