23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    EchoTango

digitale spiegelreflex

Niet helemaal des Macs, deze vraag, maar aangezien er hier nogal wat (hobby)fotografen rondzwermen ga ik hem toch stellen…

Om de grafische kant van mijn mac eens wat beter te kunnen waarderen heb ik besloten dat het tijd wordt voor een digitale spiegelreflexcamera. Maar met het hedendaagse aanbod zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik fotografeer puur hobbymatig en eerlijk gezegd heb ik er de ballen verstand van. Ik ben dus gebaat bij een redelijk eenvoudig te bedienen toestel die toch geweldige foto’s kan maken. Ik fotografeer vooral portretten (de kids dus…) en verder nu en dan eens een sportevenement zoals een motorrace. Ik vind het belangrijk dat hij snel opstart en ook snel fotografeert.

Een nieuwe hobby van me is naaktfotografie; ik mag graag in mijn blote kont zonsondergangen fotograferen.

Ik zit nogal te twijfelen. de 400D lijkt me superb, maar die Sony Alpha zie er ook geweldig uit. Dan nog de Nikon, Pentax etc…

Ik ben benieuwd welke camera jullie me kunnen aanbevelen!

Tx,

ET

Bijdrager
    Barabas2005

Canon of Nikon. Maar dat is meer mijn persoonlijke smaak (Canon en Nikon hebben meer ervaring met spiegelreflex en hebben ook een enorm assortiment lensen).

Ik heb zelf een Canon 20D en gebruik die met veel plezier. Ik heb er wel recent een Ixus bijgekocht voor het losse pols fotowerk.

En kijk eens hier voor wat vakkundige advies. Je kunt er ook verschillende camera’s met elkaar vergelijken.

Bijdrager
    Mattheus

Kortgeleden heb ik voor diezelfde keus gestaan. Ik heb uiteindelijk een Canon 350 gekocht en tot op de dag van vandaag spijt dat ik dat niet eerder gedaan heb. Er bestaat ook nog eens een zeer vriendelijke Nederlandse forum met allemaal Canon gebruikers die je van de nodige tips en adviezen kunnen voorzien. ( http://www.eosdigitaal.nl )
    Succes met je keuze!

Moderator
    unSOUND

Nikon en Canon zijn beide gewoon erg goede merken. De keuze tussen die 2 is meer een persoonlijke dan gebaseerd op specs, want de camera’s zijn nagenoeg identiek qua kwaliteit. De Sony heb ik ook in mijn handen gehad, en viel me een beetje tegen op meerdere fronten ( beeldkwaliteit, accu, grip ).

Bijdrager
    jaydubbelu

Ik heb zelf zojuist de Sony alpha aangeschaft. Ik zat zelf sterk te twijfelen tussen de Nikon en de canon eerst. Maar bij het binnen lopen van een aantal zaken en mede door fotograag vrienden heeb ik het volgende voor je waarom mij de Sony mij is aangeraden. Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar met de ervaring DIE ik heb, is het een briljante ding en geen spijt.

1. hedendaagse concurrentie van betaalbare SLR’s gaan vaak om persoonlijke smaak (ligt het lekker in de hand etc. ) -> de sony is de zwaardere van de verzameling, maar ik heb zelf wat tegen de kleinheid van de canon, kwa vormgeving gaan veel mensen voor de nikon.

2. Sony heeft simpel de konika minolta afdeling DSLR afgenomen, dit houdt in dat de SOny alpha 100 puur een Konica Minolta 5D met een face-lift hier en daar en wat meer ingepropte techniek. (dit houdt ook in dat als je een goedkope ebay lens wil aanschaffen, je vrijwel alle lenzen van minolta kan overnemen.

3. Sony heeft een Image stabilisator, dit halfeert ook je prijs als je een telelens gaat aanschaffen voor de andere DSLR’s want dan hoef je geen stabilisator in de lens erbij.

4. dust-remover, de nieuwe demond van de digitale fotografie. dit heeft de canon ook. voor deze reden heb ik de Nikon (helaas) uit mijn overwegingsschaal gehaald

5. je zal veel horen dat mensen de canon en nikon toch aanschaffen. Wat je in rekening moet houden is dat je vanaf 0 begint, dus je hebt geen oude lenzen die je wil kunnen toepassen etc. en je hebt nog geen voorkeur voor een merk, daardoor kun je dus permiteren op minolta/ sony over te stappen.

Ik zou zeggen dat je tussen de canon en sony moet kiezen, en welke het word moet je afwegen aan wat lekker in de hand ligt, kwa kwaliteit zijn ze vrij dichtbij elkaar. Canon heeft een groter markt aandeel op dit moment, maar minolta is decennia lang marktleider geweest in lenzen (daarnaast komen er ook Carl zeiss lenzen uit voor de sony).

Daarnaast moet ik zeggen dat je niet moet laten gekmaken door alle reviews op internet, anders blijf je bezig, voor de beginnende tot beginnende amateur is er vrij weinig verschil in foto kwaliteit te ontdekken.

* ik ben film regiseur, weinig ervaring en verstand van fotografische wereld, dus hou me niet aan deze woorden, maar dit is advies die ikzelf ter woorden gekregen heb van de pro’s.

Bijdrager
    jaydubbelu

* ik zie nu wel dat een aantal van de alpha snufjes ook in andere beland zijn.

Bijdrager
    ram0

Er is genoeg te vinden over welk merk je moet kiezen, maar uiteindelijk maakt het vrij weinig uit.

Een jaar geleden ongeveer stond ik voor dezelfde keuze. Bij mij ging het tussen de Canon 350D en Nikon d50. Beide prima camera’s, maar ben voor de Nikon gegaan omdat-ie toch net iets beter in de hand ligt. De canon heeft een (iets) betere beeldkwaliteit, maar het verschil is echt miniem. Ik was in het begin ook aan het kijken naar een vele male duurdere camera (d200 of 30d), maar blij dat ik het niet gedaan heb. Ik ben nog steeds prima tevreden met m’n d50.:)

Je gaat heel snel mierenneuken als je gaat vergelijken, terwijl eigenlijk alle huidige dSLR’s prima zijn.

Bijdrager
    Moode

Voor een eventuele keuze tussen Canon en Nikon kun je het topic het grote Canon vs. Nikon topic (echte argumenten graag) lezen, maar de enige conclusie hieruit die ik mij herinner is dat Conon beter zou zijn met hogere ISO waarden (minder ruis). Verder is het een keuze welk apparaat je fijner vindt werken.

Verder onderscheiden de Nikon D40 en D50 zich van de meesten doordat ze SD gebruiken in plaats van Compact Flash. Mocht het je iets uitmaken.

Bijdrager
    EchoTango

Oke mensen, bedankt voor de tips!

Bijdrager
    jha

Misschien wat laat, maar het valt me op dat de Olympus E500 nog niet genoemd is. In mijn ogen een goede camera met dito lenzen voor een redelijke prijs.

Bijdrager
    SwEEt
    ”jaydubbelu”

Daarnaast moet ik zeggen dat je niet moet laten gekmaken door alle reviews op internet, anders blijf je bezig, …..

Ik zou voor NIKON gaan :P

Bijdrager
    Dick de Roos

Sterke argumentie!

Bijdrager
    As

Ik heb zelf een Nikon D50. Deze is handzamer dan de D70, heeft wel dezelfde functies. Is makkelijk in het gebruik als je een leek bent. Er zit een snelstart boekje bij en dat is handig. Als spiegelreflex werkt ie dus prima en heeft een goede kwaliteit/prijs verhouding.

Bijdrager
    Moode

Daarnaast is de D50 momenteel goedkoper dan de D40. Dat zal ook wel zo blijven gok ik, hoewel de D40 minder uitgebreid is. Daarentegen heeft ie wel als nieuwtje dat je allemaal tips in beeld kunt krijgen bij het fotograferen. Dat is wellicht voor een beginner handig.

De Canon EOS 300D kost tegenwoordig bijna niks meer. Als het je niet uitmaakt dat die minder is dan de 350D of 400D, is het een voordelig alternatief.

Bijdrager
    Maleise Beer
    ”As”

Deze is handzamer dan de D70, heeft wel dezelfde functies.

Daar ben ik het niet mee eens.
    De D70 heeft enkele handigere features, die de meerprijs rechtvaardigen. Bv. het ingebouwde Nikon Creative lighting system. En de backlight LCD bovenop. Ik heb hier ook een D50 en twijfelde tussen de D70 en de D50, uiteindelijk ben ik voor de goedkopere D50 gegaan, en ik heb het me nog niet beklaagd.

Bijdrager
    tommy666

die backlight LCD vind ik de meerprijs niet nverantwoorden hoor,het dynamic lighting dan weer wel gedeeltelijk.Al bij al zou ik,zeker als beginner,voor de D50 gaan,ik heb hem zelf ook en heb hier al redelijk wat deftige foto’s mee gemaakt.De “auto” stand is matig tot goed,maar voor echt goede foto’s moet je manueel gaan beginnen trekken,eigenlijk een beetje zoals op elke camera.Eigenlijk ben ik voor de D50 gegaan omdat ik hier nog een hele resem lenzen had staan(fisheye’s,gewone lenzen en telelenzen) die op de D50 passen,maar zelfs als ik die lenzen niet zou hebben,denk ik niet dat ik het me beklaagd zou hebben als ik ook dan voor de D50 gegaan was.

Bijdrager
    As

Ja tuurlijk zit er wel verschil tussen de D70 en D50… Maar ik bedoelde dat het, zoals hier al is opgemerkt, voor een “beginneling” een goede keuze is. Zeker dals het prijsverschil zo groot is tussen de 50 en 70 (destijds 300 eurie). Maar bij mij gaf vooral de doorslag dat ie wat compacter is. Ik heb tenslotte meisjeshandjes… En natuurlijk dat de zilverkleurige uitvoering mooier is (hihi).

Aja, het is toch vooral een kwestie van proberen. Dat gaat met een digiale camera goedkoper dan met een analoge.

Bijdrager
    Ipatrick

hallo

ik vroeg me af of er iemand soms enige ervaring heeft met een canon dslr rechtstreeks in japan te kopen?
    Aangezien m’n neef komende zomer naar japan gaat (en ik het deze keer weet voor hij juist terug is) wou ik hem de canon eos 400d (in japan: eos kiss digital x) laten meebrengen.
    Naar ik verstaan heb is er voor canon een wereldwijde garantie.

Bijdrager
    jaydubbelu

geen probleem, zorg wel dat je niet bij iemand die koopt die um verdacht laag aanbied (markt etc.) die hebben een techniek dat ze je credit card leeg kunnen zuigen voordat je die tevoorschijn haalt. Ik heb zelf een aantal dingen in Hong Kong gekocht, het beste is bij het vliegveld aan te schaffen want die winkels hebben naast de fabrikant (canon) ook wereldwijde garantie.

…en haal um uit de doos voor je um meeneemt, anders krijg je problemen bij de douane.

Bijdrager
    rzeeuw

2 Ipatrick> Heb je de camera uit Japan al binnen? Ik ben namelijk nu in Japan en zit ook te twijfelen om een Canon hier te kopen. Vroeg mij alleen af of je de bediening gewoon in ’t Engels kan zetten. Japans wordt zo lastig. (Ik kan het uiteraard gewoon vragen in de winkel, maar niet iedereen spreekt hier Engels helaas, dus daarom zo)

offtopic:
    Was gister de Apple Store binnen gelopen hier. Heb nu een 12″ PowerBook en wil ooit een 15″ MacBook Pro kopen, maar was verder niet actief op zoek nog. Gister omgerekend en blijkt dat de goedkoopste MacBook Pro hier € 1450,- kost. Zo’n € 500 ,- goedkoper dan in NL. Zit nu ook wel hard te denken toch een laptop te kopen.

Bijdrager
    justhan

@rzeeuw: heb hier een 30D naast me liggen. In het instellingenmenu (het geel/oranje deel; de verschillende menu-onderdelen zijn met kleurstrepen aangegeven) staat (in het 6e onderdeel van bovenaf geteld) het taalmenu. Naast tekens die ik als Japans/Chinees en Koreaans zou betitelen (ben geen van die talen machtig dus kan ook het schrift niet herkennen) staan de o.a. de talen Engels en Nederlands. Ik neem aan dat dit min of meer zo voor de andere types Canon ook is geregeld.

Bijdrager
    fistkikker
    ”jaydubbelu”

…en haal um uit de doos voor je um meeneemt, anders krijg je problemen bij de douane.

En stuur alle papieren via de post naar jezelf. Als je die in je tas hebt zitten lul je je daar niet zo maar uit.

Bijdrager
    Rik de Belg

Heb gelezen (Foto-Video) dat de K10D van Pentax beter zou zijn dan de Nikon D80 en de Canon EOS400D. Staat up nr. 1 in hun ranking van SLR tot 1.000 euro.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.