30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

Digitale camera tot 300 euro

Ik heb een Sanyo Xacti C5. Ik persoonlijk vindt het een hele fijne camera.
    Ik gebruik hem zowel voor film als voor foto met een 1 Gb kaartje er in.

Voor zover geen problemen.

Er zijn echter een paar dingetjes die me irriteren:
    – fotokwaliteit bij weinig licht is naadje
    – bijna alle binnenopnamen hebben ruis
    – erg veel ruis bij hogere ISO-waarden
    – flitsertje is redelijk onbruikbaar

Ik zou dus wel eens wat anders willen gaan kopen.
    Maar ik wordt helemaal duizelig van de honderden modellen die in mijn categorie vallen.
    Er zijn hierover al vele draadjes, maar iedereen heeft weer andere eisen, dus ik hoop dat het me niet kwalijk wordt genomen dat ik een nieuwe open.

Eisen:
    – maximaal 300 euro
    – goede foto’s bij weinig licht
    – redelijke tot goede flits
    – goede tot zeer goede movie-modus
    – zo compact mogelijk

Bijdrager
    PietjePuk

Sony DSC-W50

licht, klein, waanzinnige autonomie, 6mp, kwaliteit, etc.

enige minpunt, sluitertijd kan je niet zelf instellen maar verder ben ik zeer tevreden mee.!

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_w50-review/index.shtml

Bijdrager
    ewoutlio

Canon Ixus, klein en fijn

Bijdrager
    bladerunner
    ”KarelWillem”

Eisen:
    – maximaal 300 euro
    – goede foto’s bij weinig licht
    – redelijke tot goede flits
    – goede tot zeer goede movie-modus
    – zo compact mogelijk

De Fujifilm FinePix F30 sluit perfect aan op je wensenpakket !

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zag deze nog voorbij komen.
    http://www.olympus.nl/consumer/29_mju_1000_Specifications.htm

Kan deze nieuw voor 225 kopen. Is dat wat?

Ik zal zo even de anderen bekijken.

Bijdrager
    bladerunner
    ”KarelWillem”

Je schrijft in je wensenpakket ‘goede foto’s bij weinig licht’, deze Olympus scoort hier matig omdat er nogal veel ruis zichtbaar is.

Bijdrager
    KarelWillem

Sony DSC-W50:
    – erg mooi, goede resultaten
    – minpunt: eigen memorystick is duur
    – overigens vallen ook de DSC-W70 en DSC-W100 in straatprijs binnen de marge

Canon Ixus:
    – zijn wel erg veel modellen van en niet allemaal even geweldig

Fuji FinePix F30:
    – lijkt me ook erg goed
    – voordeel: sd-card
    – nadeel: wat dikker dan bovenstaande Sony

Bijdrager
    KarelWillem
    ”bladerunner”
    ”KarelWillem”

Je schrijft in je wensenpakket ‘goede foto’s bij weinig licht’, deze Olympus scoort hier matig omdat er nogal veel ruis zichtbaar is.

Oké, dat is duidelijk. Een afvallertje dus.
    Dat is absoluut een must, omdat veel foto’s binnen worden genomen (kindertjes en school en zo…).

Bijdrager
    fistkikker

9 euri boven budget maar erg aantrekkelijk: http://www.cameranu.nl/artikel/4147/Canon_Powershot_A710_IS.html

Behalve dat de hogere ISO het best goed doet, helpt de IS ook bij “weinig licht foto’s”

Bijdrager
    bladerunner
    ”KarelWillem”

Sony DSC-W50:
    – erg mooi, goede resultaten
    – minpunt: eigen memorystick is duur
    – overigens vallen ook de DSC-W70 en DSC-W100 in straatprijs binnen de marge

Canon Ixus:
    – zijn wel erg veel modellen van en niet allemaal even geweldig

Fuji FinePix F30:
    – lijkt me ook erg goed
    – voordeel: sd-card
    – nadeel: wat dikker dan bovenstaande Sony

De FujiFilm werkt helaas met XD en niet zoals jij schrijft met SD.

Bij de Sony kun je bijna niets handmatig instellen en ook bij dit toestel veel ruis bij weinig licht.

Canon Ixus is ook uitstekend maar toch laten de meeste reviews een beter resultaat zien met de FujiFilm, uitgaande van jouw wensenpakket.

Bijdrager
    bladerunner
    ”fistkikker”

9 euri boven budget maar erg aantrekkelijk: http://www.cameranu.nl/artikel/4147/Canon_Powershot_A710_IS.html

Behalve dat de hogere ISO het best goed doet, helpt de IS ook bij “weinig licht foto’s”

Inderdaad een perfecte camera met 6x optische zoom en top movie-modes maar bij ISO 400 en 800 wederom net iets te veel ruis.

Anoniem
    ”PietjePuk”

Sony DSC-W50

licht, klein, waanzinnige autonomie, 6mp, kwaliteit, etc.

Die heeft m’n vriendin ook gekocht… prima ding.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Oké, XD-kaart dan. Altijd nog beter dan die Sony-kaart.
    Overigens lijkt Sony erg goed in weinig-licht-situaties. Alleen boven de 400 wordt het minder.

Die Fujifilm lijkt wel behoorlijk. I.d.d. erg goed met weinig licht.
    Ik zie hem hier in Overijssel staan voor 222 euro. Dat is een mooie prijs lijkt me?

edit:
    Voor die 222 kan ik mijn Sanyo ook wel weer kwijt denk ik. :wink:

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    KarelWillem
    ”migel”

Ik weet zijn geen mooie foto’s
    Het is maar om een idee te geven hoe die foto’s er uit zien

:D

Bijdrager
    bladerunner

Ja een aardige prijs, let wel op dat er al een nieuw model is Fujifilm FinePix F31 fd. Deze heeft als extra o.a. Face Detection (Gezicht detectie) maar of dit veel meerwaarde heeft?

Anoniem

Mju van Olympus is inderdaad een afvaller… vriend van me heeft zo’n ding en bij weinig licht zijn de foto’s echt héél slecht.:?

Bijdrager
    KarelWillem

Gaan we dan maar voor de Fujifilm Finepix F30?

edit:
    To sum up, the F30 is far and away the best low light compact camera on the market today, bar none. It’s the perfect ‘social’ camera for the DSLR owner who doesn’t want to lug all his or her gear to parties, and it is – in expert hands – capable of superb results in any light. I would even go as far as to suggest – funds permitting – getting one for low light work even if you already own a camera you use for daylight shooting… So then, Highly Recommended unless you rarely shoot indoors or at night.

bron: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page16.asp

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    bladerunner

Onlangs ben ik weer papa geworden van de derde. Hier een foto van mijn dochtertje Moira, geboren op 16-01-2007, 1600 ISO (zonder flits).

Bijdrager
    fistkikker

Ach, ik ben een canonfan. Ik vind de kleuren van de canons mooier, van de fujifilm vind ik ze wat te verzadigd. Maar dat schijnen juist veel mensen mooi te vinden. Ik zou liever gaan voor een beter objectief en IS dan de hogere iso-prestatie van de F30.

Maar die F30 is onmiskenbaar een goeie camera, dat is zeker.

@migel: wat moeten we zien aan jouw kiekje? dat je bureau net zo rommelig is als je taalgebruik?

@bladerunner: mooie kiek. 1/150e, f/4.3, 1600iso, zie ik in de exif. Had ook op 200 iso gekund (met ca. 1/60e, f/2.8). Had je minder scherptediepte gehad en daardoor minder opvallende/storende achtergrond. En 200iso kunnen ze allemaal. Ik bedoel hiermee vooral dat het belang van 1600 iso zwaar overrated is. Bijna nooit nodig, ook niet binnen zonder flits.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”bladerunner”

Onlangs ben ik weer papa geworden van de derde. Hier een foto van mijn dochtertje Moira, geboren op 16-01-2007, 1600 ISO (zonder flits).

Mooie foto. Maar wat had je zelf voor camera dan? Heb je zelf de Finepix F30?

Bijdrager
    fistkikker

zie de exif, ja dus. @bladerunner: Ik vergeet je helemaal te feliciteren met zo’n wolk van een dochter! Bij deze dus, veel geluk en gezondheid!

Bijdrager
    bladerunner

Hier nog twee foto’s van mijn kids omdat ik meen te begrijpen dat je ook familiefoto’s wil gaan maken met weinig licht. En ja ik heb een FujiFil F30.

400 ISO bij Mc.Donalds

800 ISO met een beetje vreemde kerstgedachte

Bijdrager
    bladerunner
    ”fistkikker”

zie de exif, ja dus. @bladerunner: Ik vergeet je helemaal te feliciteren met zo’n wolk van een dochter! Bij deze dus, veel geluk en gezondheid!

Bedankt fistkikker!

Bijdrager
    Klompje

Een digitale camera aanschaffen is altijd moeilijk. Helemaal afhankelijk van de gebruiker en welke eisen/wensen je als gebruiker stelt. Als je een camera van een A-merk koopt, dan heb je bijna altijd wel een goede koop. Echt slechte camera’s beginnen gelukkig tot het verleden te horen. Bij de aanschaf van mijn camera heb ik heel wat op het internet gezocht voordat ik uiteindelijk een beslissing heb genomen. Ik vond vooral compactheid, snelheid en kwaliteit van de foto’s (ook onder slechte lichtomstandigheden en bij hogere ISO-waardes) erg belangrijk. Het is uiteindelijk de Canon Digital IXUS 750 geworden (Toen een nieuw model, maar nu nog steeds verkrijgbaar voor rond de 300 euro)

Een uitgebreide engelstalige review:
    http://www.imaging-resource.com/PRODS/SD550/SD55A.HTM
    (De SD 550 is dezelfde camera als de IXUS 750)

Een minder uitgebreide Nederlandstalige review:
    http://www.dcviews.com/reviews/Canon-SD550/Canon-SD550-test-nl.htm

Maar als je even op google zoekt met de zoekwoorden camera review (engelstalige reviews zijn vaak uitgebreider), dan kun je nog veel meer goede sites vinden met camerareviews. Het is even uitzoeken, maar ik ben ervan overtuigd dat je een goede keuze kunt maken.

Edit:
    Als ik zo jou eisenlijstje zie, dan voldoet deze camera daar perfect aan.

Bijdrager
    KarelWillem

Met betrekking tot de Canon baart dit me toch enige ‘zorgen’:

Er is geen ruis waarneembaar in beelden die gemaakt werden met ISO 50 en pas bij ISO 200 wordt er enige ruis zichtbaar in de schaduwpartijen. Bij ISO 400 zal ook in de andere beeldpartijen ruis ontstaan, maar de beelden zijn dan nog steeds prima bruikbaar voor afdrukken op briefkaartformaat.

Hier klinkt de Finepix me toch een stuk beter in de oren.

Maar verder lijkt ook dit een prima camera?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”fistkikker”

Die valt dan weer niet in de categorie ‘zo compact mogelijk’.

Bijdrager
    fistkikker

als dat de keus en de overwegingen zijn zou ik voor de fuji f30 gaan. Top camera, krijg je vast geen spijt van.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ga eerst mijn Sanyo maar eens ter overname aanbieden.
    Als die verkocht is, zal ik de definitieve beslissing nemen.

Maar ik heb zo’n vermoeden dat de keus richting de F30 gaat.

Enig nadeel van deze camera is het design (want dat is er niet…)

Maar blijf roepen, wie weet is er nog iets beters te vinden? :D

Opvallend dat vrijwel alle camera’s waar ik een review van lees in deze klasse behoorlijk wat ruis produceren op hogere ISO-waardes en/of met weinig licht.

Ik leer er wel veel bij.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.