8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    beach

Digitale Camera met groothoeklens.

Heeft iemand kennis van Digitale camera’s met een groothoeklens.

Jaren geleden had ik een spiegelreflexcamera met een 14 mm groothoeklens.
    Vervolgens zag je digitale camera’s op de markt komen.

Hoe kan ik met een digitale camera bereiken dat ik het fisheye groothoeklens effect heb ?

Bijdrager
    Maverick9898

Ik heb zelf de Nikon P90. Die heeft een vrij goede groothoeklens, een van de redenen dat ik ‘m gekocht heb. Volgens mij is het 4.8 mm, maar dat weet ik niet zeker.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wat bedoel je eigenlijk met “digitale camera”?
    Compact? DSR? Volgens mij kunnen alle Digitale Spiegelreflexcamera’s een fisheye op de body klikken.
    Dat geldt denk ik ook voor de hybride camera’s (micro 4/3)
    Om een compact met fisheyelens te vinden wordt lastig denk ik.

Bijdrager
    Little Idiot

Op Google gaan kijken of een fotografieforum? http://www.zoom.nl /bijvoorbeeld

Bijdrager
    Maverick9898

Handig als de TS reageert…..

Bijdrager
    iep

Het verschil tussen analoog en digitaal is ook eigenlijk alleen dat: lichtgevoelige film vs een lichtgevoelige sensor. Voor de rest werkt alles gewoon zoals dat vroeger ook deed. Er zijn dan ook heel wat mensen die hun oude lenzen op hedendaagse camera’s gebruiken. Soms met een convertor, soms zonder (dat laatste met name bij Nikon en Leica).

Is het dan zo eenvoudig? Nou nee want we hebben bijv. het verschil tussen crop en fullframe. Fullframe is de volledige 35mm zoals je die vroeger gewend was. Crop is een kleinere sensor waardoor je maar een bepaalde uitsnede hebt van het beeld van een fullframe, een crop dus. Die crop is per merk en zelfs per camera soort anders. Bij Canon is de cropfactor veelal 1,6 (op de 1D serie na), bij Nikon weer 1,5 en bij Olympus zelfs 2. Door die cropfactor krijg je een wat andere foto dan je gewend bent van de 35mm film. Dingen als tele, groothoek, scherptediepte, etc. zijn daardoor ook net even wat anders. Het heeft z’n voordelen, het heeft ook z’n nadelen. Je zult dus het nodige aan onderzoek moeten doen hoe het allemaal in elkaar steekt. Middels Google search en Wikipedia heb je een prima springplank. Sites als dpreview.com bieden je ook een goede uitleg hoe digitale fotografie in elkaar steekt.

@Hierboven: ik weet niet in welke tijdzone je zit maar hier is er nog steeds sprake van paasweekend. Je weet wel, zo’n feestdaggebeuren waar mensen vrij zijn, op visite gaan, etc. Vooral met dit mooie weer. Het kan dus even duren voordat iemand reageert op een topic/post, heb geduld.

Bijdrager
    beach

Dank voor jullie antwoorden, ik ben er een stuk verder door.
    Zonodig kom ik terug bij jullie

Bijdrager
    Maverick9898

ik weet niet in welke tijdzone je zit maar hier is er nog steeds sprake van paasweekend. Je weet wel, zo’n feestdaggebeuren waar mensen vrij zijn, op visite gaan, etc. Vooral met dit mooie weer. Het kan dus even duren voordat iemand reageert op een topic/post, heb geduld.

Lijkt me niks met tijdzone te maken, maar meer met je cultural twist:p. Een Chinese immigrant viert hier hoogstwaarschijnlijk ook geen Pasen, laat staan Paasmaandag.

Desalniettemin vind ik het vreemd dat je iets post en vervolgens 3 dagen niks van je laat horen. Dat geeft mij de indruk dat je iets gepost hebt en het hebt laten zitten. Dat gebeurt nog best vaak. Maar goed hij heeft inmiddels gepost, zij het met een voorwaarde, dus;).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.