11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Geitekaas

    Digitale bestanden vraagjes

    Hallo mensen,

    Ik gebruik het account van mijn vriend om een vraag te stellen. Ik hoop dat dat mag?

    Ik ben een beginner op het gebied van digitale bewerkingen en snap een paar dingen niet. Ik zoek me wild op het internet maar vind eigenlijk geen nederlandse sites met uitleg over het volgende:
    Wat is het verschil tussen TIFF, Jpeg en RAW?
    Wat raden jullie aan om te gebruiken?

    Wat is het verschil tussen sRGB en adobeRGB? Ook hier weer: Wat te gebruiken?

    Wat voor resolutie moet je gebruiken om dia’s en negatieven te scannen (Minolta Dimage Dual 3) voor afdrukken op je eigen printer? En als je het bestand dan gaat bewerken in PS elements 3, hoe sla je het op? Welk formaat?

    Als ik scan, 8 of 16 bit, wat is precies het verschil? Het lijkt of 16 bit scans donkerder zijn?

    Wel of geen scherm calibratie?
    Wel of geen Printer calibratie?
    Wel of geen papier profiel?
    Hoe en waar doe ik dat (als het antwoord ja is?)

    Ik ben analoge fotografie gewend en ga overstappen op digitaal en wil wat meer weten. Als jullie wat antwoorden weten zou ik heel blij zijn en een digitale kus toewerpen:-)

    Grts,

    Sofie

    Bijdrager
    quuqske

    TIFF is Tagged Image File Format. Een beeld opgebouwd uit blokjes (zoals alle pixelbestanden). Een lichter bestandsformaat dan EPS. Kan wel of geen compressie hebben zonder kwaliteitsverlies. Een bestandsformaat dat bijvoorbeeld niet geroteerd mag worden in QuarkXpress. Alleen in 0 of 90 graden anders krijg je blokkerige schuine randjes.

    Jpeg een gecomprimeerd beeld van pixels. Verschillende compressies zijn mogelijk waardoor ook de bestandsgrootte varieerd. Hoe meer compressie hoe minder kwaliteit maar des te lichter het bestand word. Word gebruikt op internet en digitale camera’s. Niet te adviseren voor drukwerk. Sommig RIP lezen dit niet goed in en krijg je een verkeerd resultaat.

    sRGB en AdobeRGB hebben een andere kleurenweergave. Heeft ook wel met smaak te maken vind ik. Dit ini combinatie met printen op je eigen printertje dan. Wat komt er het beste uit en wat is het makkelijkst te corrrigeren in Photoshop. Dit met de bedoeling dan dat je er mee gaat hobbien. Digitale cameras kunnen ook vaak deze modussen aan en dan krijg je ook verschillende kleuren. sRGB word het meest gebruikt volgens mij.

    Met scannen voor het beste resultaat voor een thuisprinter zou ik gewoon 300 dpi aanhouden. Dan wel op ware grootte dat je wil gaan printen. Niet een foto op 300 dpi scannen en ‘m dan 200 procent printen. 1 : 1 blijven met 300 dpi. Opslaan als TIFF of als PSD formaat. Dan heb je geen kwaliteitsverlies. Als je ze wil laten afdrukken moet je meestal jpeg aanleveren.

    8 bits is voor scherm werk en 16 bits geloof ik voor videobewerking. Op de 16 bits modus doen niet al je functies het meer in Photoshop.

    Calibreren vind ik persoonlijk moeilijk. Je kan wel een profiel inlezen in je beeldbewerkingsprogramma dat bij je printer hoort. Zo’n profiel bepaald ook weer heel erg de weergave op je scherm. Ook de kwaliteit van je scherm is belangrijk. Papier is heel belangrijk voor de kwaliteit. Zelf ben ik niet zo van de goedkope papiersoorten. Bijna alles origineel wat bij de printer hoort.

    Ik weet ook niet alles en hoop je wat geholpen te hebben. Er zijn genoeg mensen op het forum die het beter weten denk ik. Maar als je nou vraag voor vraag erop zet kom je een heel eind verder is mijn ervaring.

    Succes

    Bijdrager
    draaischaap

    Ik zie nu dat quuqske al gereageerd heeft, maar laat ik je mijn deel ook niet onthouden:

    JPEG is een gecomprimeerd formaat, 8 bits (256 intensiteisverschillen per pixel), en geeft kwaliteitsverlies afhankelijk van de compressie factor. Hoe groter de compressie, hoe meer foto’s er op je kaart passen. Uitstekend geschikt om onbewerkt je vakantiekiekjes te printen bij de HEMA/AH/where-ever.

    RAW is een ongecomprimeerd formaat, 12 bits, en geeft je meer ruimte (4096 intensiteitsverschillen per pixel) voor nabewerking. Je kunt dus verder aan de levels-slider in photoshop trekken voordat er vlakken gaan dichtlopen.

    Nadat je je RAW foto bewerkt hebt, sla je hem op als TIFF-file. Hier kun je kiezen tussen 8 en 16 bits. Een bewerkte RAW foto sla je op als 16 bits (12 bits TIFF bestaat niet), en een bewerkte JPEG sla je op als 8 bits TIFF.

    Sla NOOIT een bewerkte foto op als JPEG. Elke keer als je hem opent en saved, wordt’ie slechter.

    Een gescande foto/dia scan je 1:1 op 300 dpi in. Dan heb je genoeg pixels om hem in hetzelfde formaat af te drukken. Wil je 2x vergroten, dan scan je hem 1:1 op 600 dpi OF op 200% op 300 dpi.

    Zolang je met een foto bezig bent in photoshop, kun je hem het beste als .PSD opslaan. Een .PSD heeft een intern “lossless” compressie-algoritme, en neemt minder ruimte in beslag op schijf dan een TIFF, zonder kwaliteitsverlies. Ook je lagen en dergelijke blijven bewaard.

    12 en 16 bits printers bestaan voor zover ik weet niet, voordat je gaat printen kun je hem dus veilig terugbrengen naar 8 bits TIFF. Zolang je bezig bent met bewerken, is 12 of 16 bits beter.

    Bijdrager
    draaischaap
    ”Geitekaas”

    Ik gebruik het account van mijn vriend om een vraag te stellen. Ik hoop dat dat mag?

    Dat mag alleen als vrind Geitekaas toestemming heeft gegeven. Dat moet je hem vragen, niet aan ons:) Ik denk wel dat het praktischer is (melding voor reaktie via de mail) dat je zelf een accountje maakt.

    En zie je ook hoe zowel quuqske als ik ons allebei tactisch afzijdig houden van calibratie/colormanagement? De reden: colormanagement is een mijnenveld. Ik hoop echt dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen. Makkelijk is het in ieder geval niet! (al 20 jaar niet)

    Bijdrager
    Geitekaas

    Goede uitleg tot nu toe! Tof.
    Dank je wel alvast!
    Wie weet er nog meer?

    Sofie

    Bijdrager
    JobKuipers

    Hoi,

    Ik ben zelf fotograaf en schiet al mijn foto’s in Raw, dit omdat mij dat de meeste flexibiliteit geeft als ik mijn foto’s ga bewerken. Raw is een bestandsformaat wat enkel en alleen de data van de chip wegschrijft, met los daarbij de instellingen die je in je camera hebt gemaakt (maar die zijn daardoor nog aan te passen!!) Als je je digitale camera op Tif op Jpeg zet worden die instellingen meteen in het beeld verwerkt en zijn niet meer aan te passen zonder kwaliteitsverlies.

    Als je gaat scannen heb je meestal de keuze tussen Tif en Jpeg bestanden. Kies hier altijd voor Tif omdat dat een bestandsformaat is waar geen compressie in zit. Compressie leidt bij Jpeg altijd tot kwaliteitsverlies.

    De resolutie waarop je dia’s moet inscannen is afhankelijk van hoe groot je ze uiteindelijk wil gaan gebruiken. Wil je bijvoorbeeld een foto op A4 (21 x 29,7 cm) afdrukken dan heb je een bestand nodig van die grootte op 300 dpi (is voor A4 ongeveer een bestand van 28 Mb) Voor andere maten kan je eerst even berekenen hoeveel Mb je nodig hebt voor je scan.

    Het verschil tussen sRGB en AdobeRGB is wat lastiger uit te leggen; sRGB is een kleurruimte die eigenlijk is bedoelt voor het bekijken van beeldmateriaal op een monitor. AdobeRGB is een kleurruimte die is bedoelt voor het professioneel bewerken van beeldmateriaal (wat uiteindelijk vaak omgezet gaat worden naar CMYK voor drukwerk). AdobeRGB kan meer verschillende kleuren weergeven dan sRGB, daarom prefereren bijna alle fotografen (met een beetje verstand van colormanagement) AdobeRGB boven sRGB. Wil je je foto’s echter laten afdrukken bij een fotozaak (zoals bv. de HEMA-fotoservice of een andere fotowinkel die digitale bestanden kan lezen) dan is het vaak weer raadzaam om je foto’s om te zetten naar sRGB omdat de apparatuur die zij gebruiken daar op af is gestemd. (Dit omdat de kleine digitale compact-camera’s ook sRGB als kleurruimte hebben).

    Een van de eerste voorwaarden om goede scans te kunnen maken is te werken met een gecallibreerd beeldscherm. De beste manier om dit te doen is door het maken van een kleurprofiel met behulp van een callibrator (een apparaat wat je op je scherm “plakt”, en die allerlei kleuren doormeet en aan de hand daarvan de afwijking van je scherm bepaalt en bijstuurt). Een goede (en betaalbare) optie hiervoor is de “Eye-One Display II” van “Gretag MacBeth”. Mocht een hardwarematige callibratie niet mogelijk zijn dan is het calibreren van je scherm via de “Display Calibrator” (open de systeemvoorkeuren, ga naar beeldscherm, selecteer daar de tab kleur en kies op kalibreer) nog altijd beter dan geen callibratie.

    Mocht je de middelen hebben dan kan je ook nog beslissen om je printer te callibreren. Maar meestal zitten er bij de software van de printer al een aantal standaard profielen voor een aantal papiersoorten (in ieder geval bij Epson-printers). Korte omschrijving hoe dan te printen:
    Open je bestand in Photoshop,
    Kies “Print with preview”
    Vink het hokje “Show more options” aan en kies daar voor Colormanagement
    Bij sourcespace staat het kleurprofiel wat in je document zit (meestal “AdobeRGB”)
    Bij printspace kies je het profiel van je printer en het papier waar je op gaat printen
    Bij intent kies je relatief colorimetrisch
    Use Black Point Compensation moet aan staan.

    Klik nu op Print

    In het volgende venster ga je in het uitrol menu naar Print Settings, kies daar het juiste papier, en klik bij Mode op Advanced, nu kun je zelf de printkwaliteit instellen.
    Ga daarna in het uitrolmenu waar je ook Print Settings koos naar ColorManagement en kies daar voor de optie Off (No Color Adjustment). (Dit omdat je in je print met preview al een profiel hebt gekozen en je geen 2 profielen over elkaar heen wil gebruiken).

    Klik nu op Print en bekijk het resultaat.

    Het gedeelte van de printersoftware is beschreven voor een EPSON ink-jetprinter omdat dat de printers zijn die ik zelf gebruik.

    Heel veel succes met je overstap van analoog naar digitaal en als je nog vragen hebt hoor ik ze graag van je.

    Groet,
    Job

    Bijdrager
    JobKuipers
    ”Geitekaas”

    Goede uitleg tot nu toe! Tof.
    Dank je wel alvast!
    Wie weet er nog meer?

    Sofie

    Ik was al bezig Sofie, maar kan alleen niet zo snel typen. :)

    Groet,
    Job

    Bijdrager
    Freek.

    IK! [size=9:d7b6ac8e3f]Maar nu even niet. Er MOET ook nog gewerkt worden… Wellicht vanavond. Zal m’n best doen eea kort en bondig uit te leggen. Moet lukken. Tot ‘eenvoudig’ Color Management aan toe.[/size:d7b6ac8e3f]

    Bijdrager
    Geitekaas

    Heerlijk. Wat een geweldige tips en uitleg, mensen!

    Ik snap nu al een stuk meer ervan!

    Calibreren is me duidelijk. Oeps daar gaan mijn spaarpot weer voor een calibratieapparaat! Tif en hoe te printen is me nu ook duidelijk. Blij ben ik met de RGB uitleg! Ik weet nu tenminste wat ik moet kiezen. Ik voelde me als in een donker bos.

    Alleen het scannen blijft een beetje steken… Betekent dat nu dat ik gewoon welke Input resolutie kan kiezen als het om gewone klein plaatje gaat zolang de Output resolutie maar 300 dpi is? Dan wordt het file maar een kleine 0.5 Mb.. Is dat niet gruwelijk klein? Om te printen bedoel ik dan.
    Oh, ik ben dubbel blij met de Epson uitleg:-) Ik heb namelijk een Epson printer!

    Bijdrager
    Freek.

    Job heeft me aardig wat werk bespaard :wink: 8) Het lijkt me dat je met zijn uitleg een heel eind verder kunt komen. Hier en daar zullen er voor jouw situatie dingen anders kunnen werken, maar Job heeft een prima beschrijving gegeven (collega hè!). Ga er maar eens mee aan de slag.
    Wil je nog dieper op de materie in gaan, bekijk dan de site ColorManagement.nl van MacOSX’er Erik Koldenhof. Daar is ook een forum waar je meer MacOSX’ers tegen kunt komen.
    Op de site van het Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie is ook zinnige (en soms minder zinnige) informatie te vinden.
    Succes en meld jezelf aan bij MacOSX.nl :)

    Bijdrager
    JobKuipers

    Ben het inderdaad met Freek eens, Colormanagement.nl is een heel goede bron van informatie en ook op het NIDF is goede informatie te vinden (weliswaar tussen info die minder bruikbaar is, en voor iemand die nog niet zo goed thuis is in colormanagement dus misschien niet zo’n goede site). Mocht je nog meer vragen hebben hoor ik ze graag van je.

    Veel succes en ik ben blij dat je ook een Epson printer hebt, dan heb ik die omschrijving niet voor niets geschreven. :wink:

    Veel succes,

    Groet,
    Job

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.