11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Geitekaas

Digitale bestanden vraagjes

Hallo mensen,

Ik gebruik het account van mijn vriend om een vraag te stellen. Ik hoop dat dat mag?

Ik ben een beginner op het gebied van digitale bewerkingen en snap een paar dingen niet. Ik zoek me wild op het internet maar vind eigenlijk geen nederlandse sites met uitleg over het volgende:
    Wat is het verschil tussen TIFF, Jpeg en RAW?
    Wat raden jullie aan om te gebruiken?

Wat is het verschil tussen sRGB en adobeRGB? Ook hier weer: Wat te gebruiken?

Wat voor resolutie moet je gebruiken om dia’s en negatieven te scannen (Minolta Dimage Dual 3) voor afdrukken op je eigen printer? En als je het bestand dan gaat bewerken in PS elements 3, hoe sla je het op? Welk formaat?

Als ik scan, 8 of 16 bit, wat is precies het verschil? Het lijkt of 16 bit scans donkerder zijn?

Wel of geen scherm calibratie?
    Wel of geen Printer calibratie?
    Wel of geen papier profiel?
    Hoe en waar doe ik dat (als het antwoord ja is?)

Ik ben analoge fotografie gewend en ga overstappen op digitaal en wil wat meer weten. Als jullie wat antwoorden weten zou ik heel blij zijn en een digitale kus toewerpen:-)

Grts,

Sofie

Bijdrager
    quuqske

TIFF is Tagged Image File Format. Een beeld opgebouwd uit blokjes (zoals alle pixelbestanden). Een lichter bestandsformaat dan EPS. Kan wel of geen compressie hebben zonder kwaliteitsverlies. Een bestandsformaat dat bijvoorbeeld niet geroteerd mag worden in QuarkXpress. Alleen in 0 of 90 graden anders krijg je blokkerige schuine randjes.

Jpeg een gecomprimeerd beeld van pixels. Verschillende compressies zijn mogelijk waardoor ook de bestandsgrootte varieerd. Hoe meer compressie hoe minder kwaliteit maar des te lichter het bestand word. Word gebruikt op internet en digitale camera’s. Niet te adviseren voor drukwerk. Sommig RIP lezen dit niet goed in en krijg je een verkeerd resultaat.