4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    noxius

Digital8, MicroMV, MiniDV ?!?!

Op zoek naar een videocamera ben ik benieuwd welk systeem het beste te verwerken is in Final cut pro…

Weet namelijk niet precies de verschillen tussen Digital8, MicroMV en MiniDV… zit er veel verchil in de technieken?!

dank alvast,

groeten,

Juul

Bijdrager
    MacBeer

Je kan deze vraag het beste stellen in het ‘video-forum’ :lol:

Bijdrager
    BlueRose_76

Qua importeren in Final Cut maakt het niet veel verschil op welk systeem er gewerkt wordt. Ze zijn alle drie digitaal en makkelijk via Firewire te capturen.

Het verschil komt op twee fronten;
    – uiteraard het opnameformaat, de ‘tape’. Inherent hieraan is de grootte ervan en de camera eromheen. Ook is de opname wijze iets anders en hier komt punt twee;
    – De compressie methode ligt verschillend. Zo ligt de compressie van het beeld bij microDV hoger dan miniDV, net als bij bv jpg is dan de beeldkwaliteit in THEORIE lager . Bij de professionele standaard, bv DV Pro ligt de compressie nog weer lager.

Ik zou sowieso voor miniDV kiezen. Het systeem heeft zich zeker als goed bewezen in de (semi) professionele sector en de keuze in kwaliteit in de camera’s en prijsplaatje ligt veel gevarieerder. Zo kan een camera op maat worden gekozen. Als je voor mini DV kiest zou ik op de volgende zaken letten;

– Opname element, er is verschil in resolutie en enkele of 3ccd’s.
    – Geluid, uitbreidingsmogelijkheden voor microfoons, bijzonder onderschat bij het kiezen in camera
    – overige zaken als tijdscodering, DV in/out, erg handig bij monteren

Bijdrager
    peter68

volgens mij werkt micromv niet op een mac aangezien je speciale sony software nodig hebt om het te decoderen..en die software is er alleen voor wintel…althans dat was wat men mij bij Sony op het hoofdkantoor wist te vertellen..dus geen goede keuze in combi met FC

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.