12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnsnoek

Digital media content management software

Hallo mede forummers,

Om ons bedrijf wat overzichtelijker te houden ben ik opzoek naar een content management system voor onze digitale media. Denk hierbij aan foto, video en audio bestanden.

Nu weet ik dat Adobe Bridge precies is wat ik zoek, er zit alleen één grote maar aan. Voor wat ik gelezen en gezien heb is Bridge vooral bedoeld om te werken binnen het systeem, en niet via het netwerk.

Nu is ons idee om op de servers een library aan te maken met alle content en deze te laten beheren door een content management applicatie welke over het netwerk kan werken en daarnaast ook cross platform is.

Wij hebben een 10 tal systemen variërend van Editing/recording systemen tot aan normale werkstations. Deze dienen allemaal gebruik te kunnen maken van deze software. Meer en deels draait Windows maar bedoeling is ook om de Apple gebruikers, gebruik te kunnen laten maken van de library.

Kunnen jullie mij op weg helpen met suggesties voor een goed betrouwbaar CMS?

Alvast erg bedankt voor jullie tips!

Bijdrager
    Shmoo

Een CMS kun je heel goed lokaal gebruiken in een netwerk alleen ben ik bang dat wanneer je het gaat gebruiken om bestanden te hosten en als een soort bibliotheek voor ( dit soort extreem zware bestanden ) dat het CMS al heel snel sloom wordt.

Wat je wel kunt doen is een NAS of wat dan ook inrichten met een folder structuur waar al die bestanden opstaan en war iedereen toegang tot heeft. Het CMS gebruik je dan al eens soort index. Het bevat alleen alle metadata van all bestanden, waar je het bestand kunt vinden, wie het bestand als laatste heeft bewerkt, je kunt categorieën koppelen, tags/labels koppelen zodat je makkelijker gegevens terug kunt vinden.

Denk aan een soort codex of wikipedia maar dan over je eigen bestanden.

Bijdrager
    martijnsnoek

@Shmoo

Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Het laatste gedeelte betreffende de NAS/server koppeling op basis van meta data is precies wat ik bedoelde en zoek.
    Maar wat ik gelezen heb is dat dit erg lastig of instabiel schijnt te werken met Adobe Bridge.

Vandaar mijn vraag naar een vergelijkbaar netwerk alternatief. Maar precies zoals je zegt, de bestanden moeten zeker niet in een library gepropt worden zoals bijvoorbeeld bij de iPhoto of Photo’s app van OSX gebeurt, want dan is het zeker met video bestanden niet meer te gebruiken kwa snelheid.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    Shmoo

Als je gewoon alleen maar informatie ( data ) met elkaar wilt linken dan kun je relatief eenvoudig een CMS gebruiken.

Zo’n CMS kun je dan lokaal op een computer hosten en via Systeemboorkeuren / Delen / Wijzig kun je dan een aangepaste localhost maken. Dit is een bonjour-adres dus iedereen die met zijn/haar computer verbonden is met hetzelfde internet netwerk zal dat adres dan kunnen bezoeken in de browser.
    Let wel op Android producten ondersteunen geen bonjour urls naar mijn weten dus dan zal je het ruwe IP-adres voor het. local moeten plaatsen.

Ik test op een zelfde manier al mijn sites, mijn localhost heet dev.local en als ik dat intik op mijn iPhone, iPad of elke Mac in huis dan kan ik gewoon alle sites controleren die op mijn Mac gehost zijn. Super cool en handig.

Welk CMS je moet kiezen dat is natuurlijk een persoonlijk iets, als je nog nooit met een CMS gewerkt hebt dan zou ik je adviseren om WordPress te nemen. WordPress is laagdrempelig, eenvoudig te installeren en als je iets niet begrijp of iets wilt aanpassen dan kun je alles online wel vinden omdat er al zoveel over geschreven is. Daarnaast is er altijd wel iemand binnen een bedrijf die weer een neefje, vriendje of wie dan ook kent die ook met WordPress werkt.

Je zou dan een thema ( website layout ) kunnen kiezen die lijkt op een Wikipedia -achtige uitstraling of iets dat veel gebruikt wordt voor het documenteren. De mogelijkheden zijn eindeloos maar het vergt natuurlijk wel enige inspanning en uitzoeken hoe alles werkt.

Bijdrager
    HaWollie

@MartijnSnoek, zoals ik jouw vraag lees ben je niet op zoek naar een CMS (content), maar naar een DAMS (digital asset).

Als alternatief op Adobe Bridge, maar ook van Adobe is het DAM systeem Adobe Drive.

Andere voorbeelden zijn Canto Cumulus en Extensis Portfolio.

Een top-10 met meer voorbeelden en vergelijkingen vind je hier.

Succes!

Bijdrager
    iep

Een CMS is bedoeld voor websites (de content in deze zijn de pagina’s zelf incl. tekst, afbeeldingen en filmpjes) en dus totaal ongeschikt voor wat je zoekt. Wat je zoekt is iets van een document management system (documentbeheersysteem in mooi Nederlands) of, zoals HaWollie aangeeft, een digital asset management system. De eerste is vooral gericht op documenten hoewel dit ook kan slaan op foto en video. De laatste is echter puur gericht op foto en video en daardoor wat beter geschikt. Mocht je echter veel verschillende soorten bestanden hebben en je wilt maar 1 systeem dan is zo’n documentbeheersysteem wat geschikter. SharePoint is iets wat op dit vlak best veel kan, je zult alleen wel even goed moeten kijken naar compatibiliteit met OS X (zoals bij ieder andere oplossing!).

Bijdrager
    Shmoo

En wat is dit dan, kijk even dit filmpje helemaal af ( pin je gedachtes niet vast op de term wordpress dot com ) en vertel mij eens wat hier anders aan is dan wat je op bovenstaand voorbeeld ziet gebeuren die 30K per jaar kosten voor een reden, omdat het bouwen van dit soort REST API CMS systemen heel veel tijd kost. Volgens mij verschilt alleen het onderwerp. Bovenstaande app beheert data ( content ) over afbeeldingen en media binnen een bedrijf en het voorbeeld in mijn video beheert data ( content ) dat toevallig op een aantal websites getoond wordt.

Beide beheren data dat in een database wordt opgeslagen en beheert wordt door een CMS.
    Een CMS wordt nu nog heel erg veel gekoppeld een een systeem waar je websites mee kunt beheren, de meest populaire op dit moment zijn WordPress, Drupal en Joomla maar daar komt nu een soort van verandering in met de komst van de REST API. De hele web-laag die altijd nodig was om de data op te tonen wanneer het uit de database gehaald werd is nu verleden tijd dankzij de REST API.
    WordPress zal in de komenden jaren voor veel meer mogelijkheden ingezet gaan worden dan enkel het beheren van websites, het zal alleen nog enkele jaren duren voordat ze van het imago af zijn dat het een CMS-CMS is. Of betere gezegd een systeem om websites mee te beheren. Maar goed zo werd ook 5 a 6 jaar geleden geroepen door een aantal mensen dat WordPress geen CMS was maar een platform om mee te bloggen, dat hebben ook heel veel mensen heel lang volgehouden en geroepen online terwijl het steeds populairder werd en het op dit moment meer sites host dan blogs.

We moeten natuurlijk geen appels met peren vergelijken – de software die hierboven wordt aanbevolen is enkel voor bedrijven met ongeveer 1000 mensen personeel. Dat formaat. Bedrijven die 30.000 budget hebben voor dit soort software. Dat is heel iets anders dan zelf iets bouwen of zoeken naar een Adobe Bridge alternatief.

Bijdrager
    HaWollie

In de periode (tot 2010) dat ik vanuit mijn werk als DTP-er met beeldbanken werkte, maakte wij op het bedrijf gebruik van onder andere Canto Cumulus. Deze was (in elk geval destijds) voor een paar honderd euro verkrijgbaar als stand-alone applicatie. Wij maakte daarmee bibliotheken aan welke op een server waren opgeslagen en via het netwerk middels op Mac of PC geïnstalleerde versie van Cumulus geopend konden worden.

Ik kan mij echter herinneren dat Cumulus ook als server was in te richten. De bibliotheken waren dan vanaf de computers in het netwerk te doorzoeken middels een webbrowser. En wat mij tijdens het opstellen van mijn vorige post opviel, is dat Cumulus en Portfolio thans intensief gebruik maken van een web interface. Het zij middels lokale server- (Portfolio) of cloud oplossing. Dat gezegd hebbende is het voorstel van @Shmoo dus nog helemaal niet zo gek.

Als oplossing voor een combinatie van WordPress en DAM is mogelijk de WordPress-plugin Brandfolder. (Komt dat in de buurt van wat jij bedoelt @Shmoo?) Echter, aangezien dit een commerciële oplossing is voor onder andere reclame agentschappen en bedrijfsleven, zal dat vast ook niet goedkoop zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Ik durf het niet te zeggen maar dat er een oplossing of een soort van oplossing met WordPress gemaakt kan worden toont dit wel weer aan.

Dat ee ook geen prijzen genoemd worden geeft weer aan hoe snel dit soort oplossingen maatwerk worden dat speciaal voor X bedrijf gebruikt wordt.

Bijdrager
    martijnsnoek

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties en duidelijke uitleg.
    Het Idee van @Shmoo is inderdaad nog niet eens zo gek, alleen moet ik voor mijzelf nog even een duidelijk beeld gaan krijgen hoe ik dat voor mij moet zien. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik geen webdesigner of applicatie ontwikkelaar ben.

Met die WordPress wordt dan vermoedelijk de mogelijkheid geopend om native WordPress te gebruiken en dus niet deze speciaal te hoeven hosten op een externe server, of moeilijk moeten doen met apps als MAMP oid.

Dat het webbased is, is wellicht nog wel een stuk prettiger ook, omdat het dan ook nog eens beschikbaar zou zijn voor ieder device met een internet browser.

Waar ik wel bang voor ben is de snelheid van dit soort systemen, zeker als men heel erg veel grote video bestanden gebruikt.

De pakketten die @HaWollie aangeeft zijn heel erg mooi maar voor ons helaas veruit te kostbaar. Bridge is in principe een heel goed concept, maar we kijken uiteraard graag naar andere alternatieven die op een breder vlak werken.
    Wellicht kunnen we met WordPress er een volledig overkoepelend management systeem van maken waar ook onze klant gegevens, statistieken en marketing concepten in beheerd kunnen worden. Wellicht zelfs nog een stukje boekhouding ook. Dat maakt het wel heel interessant om dit te gaan gebruiken.

We gaan het eens even goed uitzoeken. Bedankt voor jullie informatie zover!

Bijdrager
    HaWollie

Als je het voor jezelf in het begin niet al te moeilijk en niet te kostbaar wil maken heb ik nog een idee.

@iep
    had het al over het verschil tussen document management system (DMS) en digital asset management system (DAMS). Waar een DAMS voornamelijk gericht is op beheren van foto en film, kan je in een DMS hoofdzakelijk documenten beheren, maar ook foto en film…

Een voorbeeld van een DMS en waar ik nota bene privé gebruik van maak (papierloos kantoor) is DEVONthink Pro Office. Ook deze applicatie kan als server worden ingesteld, waarna de bibliotheken via het netwerk te doorzoeken zijn middels een webbrowser.

Ik heb zojuist de server-instelling getest met DEVONthink op een Mac mini en het zoeken, bekijken en downloaden van foto’s en documenten op een iMac via een 5GHz draadloos netwerk. En het werkt (voor mij) prima! Dus misschien de moeite waard om eens naar deze applicatie te kijken.

DEVONthink Pro Office is de duurste versie (168 euro inclusief BTW) van de DEVONthink softwarelijn en Mac-only. Een demo-versie is gedurende 150 uur zonder beperkingen te gebruiken en kan je hier downloaden.

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 10 januari 2016

En wat is dit dan, kijk even dit filmpje helemaal af ( pin je gedachtes niet vast op de term wordpress dot com ) en vertel mij eens wat hier anders aan is dan wat je op bovenstaand voorbeeld ziet gebeuren die 30K per jaar kosten voor een reden, omdat het bouwen van dit soort REST API CMS systemen heel veel tijd kost. Volgens mij verschilt alleen het onderwerp. Bovenstaande app beheert data ( content ) over afbeeldingen en media binnen een bedrijf en het voorbeeld in mijn video beheert data ( content ) dat toevallig op een aantal websites getoond wordt.

Vrij simpel: de uitgangspunten zijn totaal anders en een CMS is software waar een DMS/DAMS dat dan nou net weer niet zijn;) DMS/DAMS zijn procedures en processen welke in de huidige digitale wereld worden ondersteund met software die ook specifiek voor deze procedures en processen gemaakt is. Die hoef je niet te gebruiken trouwens, een networkshare met een folder structuur e.d. kan evengoed een DMS/DAMS zijn.

Een CMS werkt bijv. alleen met tekst en plaatjes terwijl een DMS/DAMS met bestanden werkt. Wat voor bestanden dat zijn is om het even. Van bestanden wil je vaak weten wie, wat, wanneer en moet er ook vastgelegd zijn wie er wel/niet bij mag en wat ze dan precies mogen. Ook het samenwerken aan de documenten moet mogelijk zijn en dat betekent dat meerdere mensen hetzelfde moeten kunnen bewerken maar ook dat er communicatie hieromtrent mogelijk moet zijn. Echter is daar ook integratie met andere systemen en applicaties (denk aan Microsoft Office) van belang en hebben we het over een systeem dat zowel lezen als schrijven is. Bij een CMS is alleen het toevoegen van content write + read, de rest is read-only en alles moet binnen de webbrowser gebeuren (of de app op de smartphone/tablet).

Beide beheren data dat in een database wordt opgeslagen en beheert wordt door een CMS.

Dat is een wel heel erg algemene redenatie. Daar voldoet een computer en ieder stuk software al aan…

Een CMS wordt nu nog heel erg veel gekoppeld een een systeem waar je websites mee kunt beheren, de meest populaire op dit moment zijn WordPress, Drupal en Joomla maar daar komt nu een soort van verandering in met de komst van de REST API. De hele web-laag die altijd nodig was om de data op te tonen wanneer het uit de database gehaald werd is nu verleden tijd dankzij de REST API.

Dat is heel mooi maar dit heeft helemaal niets te maken met een DMS of een DAMS. Een database is beslist geen vereiste, het kan een networkshare zijn en een app die niets meer dan een schil daaromheen is (of juist helemaal geen app, gewoon toegang middels SMB). Dat is precies wat de simpele DMS en DAMS zijn. Wat je ook vaak ziet is het gebruik van een database voor alle metadata en gewone lokale opslag voor de echte data (de documenten). Zo werken iTunes, Photos, Lightroom, etc. bijvoorbeeld ook. Er is echter veel meer nodig om er een DMS/DAMS van te maken.

WordPress zal in de komenden jaren voor veel meer mogelijkheden ingezet gaan worden dan enkel het beheren van websites, het zal alleen nog enkele jaren duren voordat ze van het imago af zijn dat het een CMS-CMS is. Of betere gezegd een systeem om websites mee te beheren.

Dat kan maar dat betekent niet dat het dan nog steeds een CMS is en het betekent ook niet dat een CMS hetzelfde is als een DMS/DAMS. Dat WordPress naar iets als SharePoint zal groeien geloof ik wel.

We moeten natuurlijk geen appels met peren vergelijken – de software die hierboven wordt aanbevolen is enkel voor bedrijven met ongeveer 1000 mensen personeel. Dat formaat. Bedrijven die 30.000 budget hebben voor dit soort software. Dat is heel iets anders dan zelf iets bouwen of zoeken naar een Adobe Bridge alternatief.

Als je het vergelijkt met de Office 365 Business abonnementen ook stervensduur. Bij Office 365 krijg je een complete omgeving (SharePoint, Skype for Business, Exchange, Office for Mac + Win, AD, etc.). Hebben we het maar niet over de hele simpele variant (folderstructuur op een netwerkschijfje).

Overigens is DevonThink ook beschikbaar voor iOS. Hiermee kun je met de DevonThink server verbinding maken.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.