19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MacJeroen

Digitaal dagboek bijhouden

Ik ben het op het moment bezig met een soort dagboek/logboek om mijn gedachten op te schrijven. Op het moment is het gewoon een document uit Pages ’09 maar ik zou graag een soort beveiliging willen hebben.

Om alle lollige bedoelde reacties voor te zijn: Het maakt mij niet uit wat mensen hiervan denken. Heb je niks constructiefs toe te voegen blijf dan weg. Bedankt.

Het is in eerste instantie voor mijzelf bedoeld maar ik sluit het zeker niet uit dat ik het ‘document’ wellicht in de toekomst wil delen met iemand anders.

Waar moet het aan voldoen

– sowieso moet het digitaal zijn.. geen papiertjes met sloten erop:p
    – het ‘document’ moet beveiligd kunnen worden door bijv. dmw een wachtwoord/pin?
    – het moet een beveiligd bestand zijn die op een usb stick of via de mail verplaatst kan worden

Ik moet meteen aan FileVault denken. Is er een bestandtype dat encrypted en decrypted kan worden dmv een wachtwoord?

Ik wil dus een beveiligd bestand niet een onbeveiligd bestand op een beveiligde usbstick bijvoorbeeld.

Misschien een idee om het Pages document te converteren naar een pdf file en daar iets mee sleutelen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Als je additionele informatie nodig hebt; shoot.

Bijdrager
    Raridder

Ik weet niet of je iPhone of een Touch heb. Maar er is een app dat My Diary heet. Is dat mischien iets voor je.

Bijdrager
    W0utR

Je kan in pages toch een wachtwoord toekennen?

Bijdrager
    MacJeroen

Kleine update:

Nieuwe eis:

– Ik wil dat als ik het wil delen met iemand dat het ook met een windows computer geopend kan worden

Update:

Ik heb net een pages document gemaakt daarna druk af en sla op als PDF. Ik heb het beveiligd met een wachtwoord om het te openen en ik heb een 2e wachtwoord ‘erin gebouwd’ dat copy/paste en print blokkeerd tenzij je het 2e wachtwoord invult.

Dit klinkt te goed om waar te zijn. Is deze beveiliging goed genoeg?

Ik sta nog steeds open voor andere methodes

Bedankt iedereen voor jullie aanvulling :)

edit: Geen ipod(touch) en/of iphone, alleen een witte macbook;)

Bijdrager
    Dagaloni

Goed idee! Ik doe het ook!

Wat je kunt doen is een beveiligde map maken. Dat doe je door naar schijfhulpprogramma te gaan > nieuwe schijfkopie (boven in de balk) > dan krijg je een venster waar je alles kunt instellen. Zorg ervoor dat je codering aanzet! Op 128 of 256, maakt niet uit. 256 Is veiliger:wink:

Dat is wat ik doe.

en om met windows te delen (nog nooit gedaan, dus weet niet of het wel echt werkt maar volgens apple wel!) moet je naar systeemvoorkeuren gaan > delen > Bestandsdeling. Klik dan op opties en vink ‘Deel bestanden via SMB’ aan. Als het goed is deel je dan bestanden met windows.

Maar waarom wil je het delen? Om op een andere computer verder te schrijven ofzo? Tjaa, als je het deelt heb je een heel kleine kans dat iemand je paswoord kraakt en dan alles gaat lezen. Maar ’t aan jou:wink: Ik zou het persoonlijk niet doen

Bijdrager
    Jac Trum

Op ‘My diary’ (www.mydiary.nl) kun je je dagboeken alleen voor jezelf schrijven, uitsluitend voor een beperkte kring of voor iedereen. Inschrijven is kosteloos.

Bijdrager
    Dagaloni

Tjaa, op internet vind ik het een stuk onbetrouwbaarder.. Maarja, overal waar internet bij komt kijken is minder veilig of onbetrouwbaarder..

Bijdrager
    MacJeroen

Inderdaad het heeft helemaal geen meerwaarde om het op internet te doen. Alleen maar nadelen, zeker als je niet eens eigenaar bent van de website/server.

Net alsof het document te groot wordt voor een 16gb usb stick;)

@ Dagaloni

Ik ga jou methode zo uitproberen en zal je wel even een privebericht sturen om het een en ander toe te lichten en te vertellen of het gelukt is;)

Ik sta nog steeds open voor andere methodes :innocent:

Bijdrager
    sedikit

Tekst saven als PDF, en “op slot zetten” met een wachtwoord.Kun je doen met PDFKey Pro:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25797
    (torrent is je vriend)

Bijdrager