8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Amro

Dicteer commando's

Sinds een paar dagen een Apple Watch. Ben er nog niet uit of ik het een geweldig apparaat vind of een duur horloge.

Een van de dingen waar ik tegenaan loop is het dicteren, om snel een bericht of mail te beantwoorden. Op zich gaat dat goed, de Watch begrijpt goed wat ik zeg en zet dit netjes op naar getypte tekst. Maar af en toe word er een woord verkeerd verstaan. Nu ben ik op zoek naar Nederlandstalige commando’s voor die dicteer functie.

Engels heb ik deels al wel gevonden (bijvoorbeeld hier: http://osxdaily.com/2013/01/24/dictation-commands-for-os-x-ios/), maar Nederlands nog niet. Zal aan mijn accent liggen, maar Siri begrijpt niet al mijn Engelse commando’s. Bestaan deze ook in het Nederlands?

En dit zijn vooral opmaak commando’s. Ik zou graag iets willen zeggen van “verwijder laatste woord”, om een verkeerd geschreven woord weg te halen. Ik kan mij herinneren hier ooit een lijstje van gezien te hebben. Iemand die ergens online een lijstje weet te vinden?

Bijdrager
    Amro

En ondertussen deels gevonden…. https://support.apple.com/nl-nl/HT202584

Nu nog het verwijderen van een laatste woord. Onder OSX “Selecteer ‘Dicteren’ in de toegankelijkheidscategorieĆ«n links. Klik vervolgens op de knop ‘Dicteercommando’s’.”, maar die commando’s werken niet op mijn Watch.

Bijdrager
    jv65

Bijdrager
    Amro

Bedankt voor de tip. Niet de oplossing.

Erg onhandig, je kan geen laatste invoer wissen volgens dit artikel: https://discussions.apple.com/thread/7015391?start=0&tstart=0
    Juist omdat je een antwoord dicteert, en die functie je soms verkeerd verstaat, is dat wel een echte tekortkoming van de Watch.

Bijdrager
    sanderman

Ik lees je eerste post nog eens, maar ik kom er niet zo goed uit wat je nu eigenlijk daadwerkelijk bedoelt.
    1. Dicteren gaat prima.
    2. Soms gaat het fout.
    3. Nu wil je Nederlandse commando’s voor de dicteerfunctie?

Die stap 3, dat moet je even toelichten. Ik heb overigens nooit problemen met dicteren, hij staat bij mij standaard op Nederlands en verstaat alles wat ik zeg. Het enige dat mis gaat is dat “16.00 uur” wordt geschreven door mijn Watch als “16.0 nul uur
    (Denk er overigens aan: leestekens moet je uitspreken. “Ik kom er aan, hoor!” wordt dan dus “Ik kom er aan komma hoor uitroepteken” als je aan het dicteren bent. )

Ik denk dat je hier naar op zoek bent:
    https://drive.google.com/open?id=0B7SSZV94mM7WdXN4cFgzVmFrR3A3WW1OOHk5Y0NmVllsWHpj

Bijdrager
    Amro

Bedankt. De leestekens had ik ondertussen gevonden.
    Wat het probleem is: het gebeurt en en toe (niet vaak, dat geef ik toe), dat een woord verkeerd verstaan wordt door de dicteerfunctie.

Wat ik dan wil is dat laatste woord (of zin) verwijderen. Met net zo’n commando als bijvoorbeeld “nieuwe regel”. Dus zoiets als “wis laatste woord”. Ondertussen gevonden dat dit niet bestaat.

Zou mooie aanvulling zijn voor watchOS4. Doet me een beetje denken aan het echt oude iOS, waarbij je niet kon knippen en plakken….

Bijdrager
    Loonvrouw

Hoi beste mensen,

Ik heb een vraagje over dicteren.
    Ik heb een stukje tekst in notities gedicteerd, maar het lijkt in de verste verte niet op een normale zin.
    Het probleem is dat ik nu niet meer weet wat ik gezegd heb.
    Is er een manier om dat terug te vinden?

Ik hoor het graag.

Gegroet,

Loonvrouw

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

Beste Loonvrouw,

Bij mijn weten is dit niet mogelijk, deels uit veiligheidsoverweging worden gedicteerde zaken niet bewaard binnen het iOS-ecosysteem. Ik raad je aan om na het dicteren snel even te controleren, als er wat niet klopt kan je het blauw-onderlijnde gedeelte aantikken, vervolgens krijg je alternatieve woorden te zien.

Lieve groetjes,
    Barika

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.