7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Dia's scannen, welke software (Canon 9000F mark II)

Hallo,

ik heb een Canon 9000F MarkII scanner, op zich maakt deze redelijke scans maar de software is erg onhandig. De meegeleverde Canon IJ Scan Utility 1.0.3 werkt erg onvriendelijk, vrij lastig om je uitsnede en instellingen te regelen per dia en als je pech hebt zijn de eerste instellingen weer verdwenen als je met de vierde dia bezig bent. Met de laatste versie van Canon IJ Scan Utility 2.3.5 kun je voor je dia’s al bijna niets meer instellen. Fotolader werkt ook niet erg handig.

Iemand suggesties welke scan software met de bovengenoemde Canon wel prettig werkt?

Dank alvast voor het meedenken,

Arjan

Moderator
    Night

De enige optie die me zo te binnenschiet is het device-onafhankelijke VueScan.
    De 9000F Mk II wordt er in ieder geval door ondersteund (zie onderaan de pagina).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is dat een flatbedscanner met een raampje voor dia’s en achtergrondverlichting? Dan zou Fotolader toch redelijk moeten werken, zou ik denken — dat deed het in elk geval wel bij mijn Epson-scanner in die situatie. Je maakt één keer een voorvertoning, selecteert elke dia, en laat hem scannen. Voor de volgende verwissel je de dia’s, en druk je gewoon gelijk weer op de scan-knop zonder opnieuw een voorvertoning te vragen.

Moderator
    Night

…en dat is – als onderdeel van macOS – nog eens gratis ook 🙂

Bijdrager
    sedikit

Misschien ook waard om eens te proberen – “nog eens gratis ook” 😊

Scanner aanzetten/Voorvertoning/Archief/Importeer van CanoScan 9000F

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Voorvertoning en Fotolader werken hetzelfde, niet echt handig. Met VueScan kun je ook best wel wat instellen, maar in gebruik is het net zo onhandig als de Canon software. Uiteindelijk versie 1.0.3 van Canon IJ Scan Utility maar weer in gebruik genomen, werkt omslachtig maar het resultaat is OK. Kennelijk is er voor de Canon geen software waarmee het eenvoudig is om meerdere dia’s (4) in een scan te scannen. Moet er maar mee leren leven, elke dag een doosje dia’s op deze manier is nog wel te doen.

Bedankt voor de tips.

Arjan

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat is dan eigenlijk je bezwaar tegen Fotolader? Je kunt daarmee bijvoorbeeld ook meerdere dingen selecteren om tegelijk te scannen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.