5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    GJG

Dia’s op DVD

Ik heb 1700 dia’s gescand op 4000 dpi, dit levert een Tiff bestand op van 55 Mb per dia. Zet ik deze nu om in Jpg dan is het bestand nog 20Mb. Ik wil elke dia nog bewerken in PS en daarna op DVD branden voor vertoning op TV. Hoe krijg ik een kleiner bestand (in batch) om de dia’s bewerkt op DVD te krijgen. Wil 17 mappen van elk 100 dia’s aanmaken om ze met de afstandsbediening van de TV handmatig te bekijken, geen slideshow dus hoe gaat dat in zijn werk?
    Graag reacties het is nml een cadeau voor mijn ouders.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een plaatje voor op TV kan véél kleiner. Je moet de resolutie een stuk kleiner maken.

Als jij ‘m op een HD-TV wil bekijken (of kleiner), dan moet je zorgen dat je plaatjes
    niet breder zijn dan 1920 pixels, en niet hoger dan 1080 pixels. Het plaatje moet ook 72dpi zijn.
    Dat zou volgens mij plaatjes moeten opleveren van niet groter dan 1Mb per stuk zijn… denk ik.
    Dat scheelt alvast een heleboel:D

Bijdrager
    bekhof

Je hebt kennelijk al Photoshop; in Photoshop kun je handelingen aanmaken (om de afbeeldingen te verkleinen) en deze in een batch op een hele map toepassen.

Zou de afbeeldingen niet te groot maken, je hebt namelijk niets aan extra pixels bij afspelen op een TV (dus 800 pixels breed zou genoeg moeten zijn).

Bijdrager
    computer space

PAL is 576×768 pixels, en er valt ook nog een randje af.

Bijdrager
    Thijs van Tol
    ”Martiniman”

PAL is 768×576 pixels, en er valt ook nog een randje af.

En dan uiteindelijk nog versmallen naar 720 x 576…
    Eventueel 0,3 gausian vervagen tegen het trillen van de scherpe randen op de foto.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.