30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    iDog

Deze had ik nog niet gezien : phishing

Vanochtend ineens deze in mijn mailbox. Knappe gok (geen hotmail/gmail account):)

Sounds legit:nerd:

Bijdrager
    Ostinato

Best wel goed gemaakt. Ik zie zo snel maar één typefout (Disabled met een hoofdletter) en ik vraag me af of Apple de aanhef ‘Dear Apple Member’ zou gebruiken.

Misschien hopen ze dat je een pizza bestelt? Moet wel helemaal uit Frankrijk komen dan.

Bijdrager
    jf

Geen goede gok, gewoon een bulkmail die nu eens klopt voor jou!

Bijdrager
    Buzz

Ik moet er altijd een beetje om lachen hoe ze hun best doen om overtuigend over te komen, maar dat ze dan toch altijd weer een paar type- spel- of grammaticafouten er in laten zitten. In dit geval: “from other IP address”, “go to Verify Now >” en het Lekker Belangrijk doen met Hoofdletters middenin de zin. Het gebruik van het pizza-manhattan.com domein is ook weer een mooie.

Bijdrager
    sedikit

Ter vermijding van mogelijke schade bij anderen, meld het hier(wel eerst – gratis – registreren) PhishTank:

https://www.phishtank.com/

Bijdrager
    jf

Ach, er zijn toch nog voldoende mensen die op de link klikken.

Bijdrager
    iDog

@sedikit : done. Als nou Spamsieve ook eens gebruik zou gaan maken van de PhishTank data dan zou ik er ook iets aan hebben:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ze schrijven dit soort emails in gebrekkig engels omdat ze dan de “domme” mensen pakken. Deze mensen zijn vaak ook niet slim genoeg om aangifte te doen na oplichting etc etc.

Bijdrager
    Nora Nora

@Usain Interessante theorie, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik bleef me wel altijd verbazen over het slechte Engels (of Nederlands). Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn dat met enige hulp goed in elkaar te zetten…. Jouw theorie geeft een mogelijke verklaring.

Bijdrager
    sedikit

Je zou versteld staan hoeveel procent van de Nederlanders slecht (Nederlands) schrijven, en slecht (Nederlands) lezen. ……:)

Bijdrager
    Imade

Bij mij is er tot nu toe nooit gevist hahahaha:P

Bijdrager
    TonE

Ik heb ‘m ook gehad een week of wat geleden.

Bijdrager
    Frank Visser

Je zou versteld staan hoeveel procent van de Nederlanders slecht (Nederlands) schrijven, en slecht (Nederlands) lezen. ……:)

Ik betrap mijzelf daar ook (vaak) op. Toch ben ik benieuwd, zijn wij als land nou echt minder in het beheersen van onze eigen taal dan andere landen? En kan dat komen door onze moeilijke taal? Want het lijkt er sterk op dat als je geen studie hebt gevolgd in onze eigen taal dat teksten schrijven al lastiger is dan je zelf denkt. Daarmee bedoel ik dus niet de Nederlands lessen die je op de middelbare school of bij je vervolg studie gekregen hebt.

Nou ben ik zeker geen ster in Nederlands, maar ik betrap mij er ook op, dat als ik twijfel over de spelling van een woord, ik gauw een ander woord zal pakken. Of zelfs de hele zin anders formuleer. Benieuwd.. Maar beetje off-topic, oeps.

Bijdrager
    Nora Nora

@sedikit Ik begrijp wel dat er best wat Nederlanders zijn die niet zo handig zijn met taal, maar dat de vissers hun aas opzettelijk zo vorm zouden geven om een bepaalde doelgroep bereiken, dat had ik me nog niet gerealiseerd.

Bijdrager
    KarelWillem
    Usain op 07 mei 2014

Ze schrijven dit soort e-mails in gebrekkig Engels omdat ze dan de “domme” mensen pakken….

Lol. Leuke theorie ja.:)

Maar niet echt waar natuurlijk.

Bijdrager
    Nora Nora

@karelwillem Hoezo? Het is niet heel moeilijk om het wel goed te laten schrijven door de een of ander die enkele centen nodig heeft. Ze kunnen wel heel veel internetadressen bemachtigen en andere dingen regelen, maar een betrouwbaar bericht laten opstellen, dat lukt ze niet? Dat blijft toch een beetje vreemd, vandaar dat ik wel gecharmeerd ben door de theorie van Usain.

Bijdrager
    sedikit

Ik betwijfel of de vissers de (voor hen vreemde-) taal met opzet slecht beheersen. De dove visser leidt gewoon de blinde lezer. Hoe het gesteld is in Nederland met de Nederlandse taal? Kijk/luister naar de het gemiddelde o zo populaire en modieuze straat-interview (“de stem des volks”) op de tv waar je niet aan kunt ontkomen. En lees voor de aardigheid reacties, commentaren e.d. op het internet. Hoewel niet maatgevend, is wat je op GeenStijl.nl aan taal-verminking leest, voor mij het absolute summum, en treurigmakend (nog afgezien van de inhoud!).

Bijdrager
    Imade

Het zijn nu net de arme ‘afrikaantjes’ die het vuile werk moeten doen.
    Die worden vaak gedwongen, danwel een valse belofte voorgehouden.
    Hierdoor krijg je slechte vertalingen die ze vaak middels google translate doen.

Bijdrager
    mackerjack

een van de sterkste vond ik toch wel een behoorlijk stuntelige mail zogenaamd van mijn bank in gebrekkig nederlands en enkele uren daarna een keurig nette mail van mijn bank die waarschuwde voor de mail van eerder en of ik voor de zekeheid mijn gegevens even wilde controleren via link … enz enz.

Bijdrager
    brabant

Ik vind deze ook wel grappig. Kijk eens naar het replyadres!!

Moderator
    Mac Daddy

LOL. Stel dat Apple dit echt zou doen, dan zouden ze miljoenen mailtjes per dag versturen. Al die mensen die zomaar hun iPhone gewoon overal gebruiken, is natuurlijk niet veilig.

Bijdrager
    KarelWillem

Deze, die ik net binnenkreeg, is ook leuk.

Ik hoop dat ik nog op tijd ben.:)

Bijdrager
    Broer T.

mackerjack 1 uur geleden #

een van de sterkste vond ik toch wel een behoorlijk stuntelige mail zogenaamd van mijn bank in gebrekkig nederlands en enkele uren daarna een keurig nette mail van mijn bank die waarschuwde voor de mail van eerder en of ik voor de zekeheid mijn gegevens even wilde controleren via link … enz enz.

Dat is sluw zeg!8-O

Bijdrager
    sedikit

@Broer T. ,
    Even off-topic: is jouw avatar soms Arie Roos, uit de Bob Evers-serie, van Willy van der Heide?

Bijdrager
    Broer T.

Yep, that’s me!:-D

Bijdrager
    sedikit

Mooi! En volgens mij was de tekenaar Frans Mette of zoiets.

Bijdrager
    Broer T.

Er zijn verschillende tekenaars geweest. Ik geloof dat deze van Moriën is (Bombarie om een Bunker).

Geblokkeerd
    Anoniem

Een andere reden voor het slechte engels is dat spam filters filteren op bepaalde zinnen of woorden combinaties. Als er dus woorden verkeerd zijn geschreven zou het kunnen dat zo’n spam email door je spamfilter heen komt. Deze fouten zijn dus echt met opzet in een email gezet.

Moderator
    Mac Daddy

Volgens mij is de voornaamste reden gewoon dat er vertaal programma’s worden gebruikt.:wink:

Bijdrager
    bennie

@Usain Hoe ziet een “dom mens” het verschil tussen goed en gebrekkig Engels?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.