3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    McJohn

Devolo 500 WiFi

Even een situatieschets:

Ik heb in mijn appartement al enige tijd een “Devolo 500 WiFi” starterskit met 2 adapters geïnstalleerd. De basestation is via UTP met mijn kabelmodem verbonden en voorziet zo de 2 adapters van Internet. In mijn werkkamer heb ik adapter 1 in het stopcontact zitten die mijn mac eveneens via UTP kabel van Internet voorziet. Het is een desktop Mac dat ik heb, dus het toestel verplaatst zich nooit, dus is UTP het meest aangewezen. Adapter 2 is in de slaapkamer geplaatst en is voor mobiele apparaten: iPhone SE en iPad Air 2

De reden om met Devolo te werken is omdat in de gemeenschappelijke gang van het appartementsgebouw een lift aanwezig is dat ervoor zorgt dat ik in mijn slaapkamer quasi geen WiFi bereik heeft. De kabelmodem zit namelijk aan de andere kant van het appartement en de liftkoker blokkeert de signalen naar mijn slaapkamer toe. Het zogenaamde “kooi van Faraday” effect dus  In mijn woonkamer heb ik een Apple TV (3e gen) en daar heb ik eigenlijk nooit WiFi problemen.

Op zich werkt die oplossing betrekkelijk goed. In mijn werkkamer werkt mijn Internet als een zonnetje, aangezien ik daar met UTP werk en dit de meest stabiele voorziening is.

In mijn slaapkamer echter heb ik het quasi dagelijks wel voor dat de WiFi verbinding na een tijdje geen connectie heeft met het Internet. Het ontvangst symbool van WiFi staat vreemd genoeg altijd op de volle 100%, maar ik dien dan regelmatig eens de WiFi verbinding op bv. mijn iPad uit te schakelen om dan vervolgens opeens weer connectie te hebben. Eens ik connectie heb is de snelheid best wel OK. Zo kan ik zonder problemen perfect streamen van diensten als NetFlix of een online game spelen.

Ik heb al eens zitten kijken in de IP instellingen van de adapters en die worden door de DHCP server van mijn modem verkegen. In eerste instantie dacht ik dat een “vast IP” toekennen aan de adapter een verbetering zou brengen, maar helaas is dat niet het geval.

Dit euvel heb ik al nu al geruime tijd voor en ik heb me al een beetje suf gezocht.

Iemand enige oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door  McJohn.

Bijdrager
    fred44nl

hou je er wel rekening mee, dat je een Devolo niet in een stekkerdoos, maar alleen in een stopcontact in de muur mag steken.

Bijdrager
    McJohn

Jawel, de Devolo’s zitten niet in een stekkerdoos, maar inderdaad zoals je aangeeft rechtstreeks in het stopcontact.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.