15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Koetjesreep

[Developer en inschrijven bij de KVK]

Al een tijdje zit ik met het idee om een app te schrijven voor de iPhone.
    Nu ben ik nog studenten en werk ik af en toe voor een uitzendbureau.
    Moet je als je je aanmeld als programmeur bij Apple en een applicatie voor 80 cent aanbied aan de AppStore je inschrijven bij de KvK. Waar vallen die inkomsten onder, ben je dan een zzp-er? (zo ja, dan moet je je volgens mij sowieso inschrijven bij de kvk) Ik zie door de bomen het bos niet meer zo. Ik hoop dat hier een ervaringsdeskundige is zoals de maker van de Trein app.

Bijdrager
    johnkeates

Als je een bedrijf wil zijn, moet je je registreren bij de KvK. Ik zou je aanraden om met een eenmanszaak te beginnen. Dan kan je daarna als developer bij Apple met je bedrijfsnaam je aanmelden, en je programma schrijven en publiceren. Daarna inkomsten genieten, 52% aan de belastingdienst geven, en met de rest leuke dingen doen. Kosten/investering als je alleen maar moet aanmelden: 135 euro (KvK + Apple)

Dus als je 135 hebt liggen en denkt dat je een levensvatbaar idee hebt, er voor gaan! (Bedenk wel dat je er tenminste een jaar mee bezig bent voordat je ook maar iets aan winst ziet; behalve als je idee heel goed is en je miljoenen keer je app verkoopt)

Bijdrager
    Soap

En als je nog onder de 14 jaar bent, moet je dan ook belasting betalen over het geld dat je verdient met iPhone apps maken?

Bijdrager
    Simon

Ik vrees dat je minimum 18 jaar zult moeten zijn om je bij Apple te laten registreren. Om een bedrijfje te kunnen beginnen, moet je in ieder geval 18 jaar zijn om je te kunnen laten registreren.

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Niet inschrijven als bedrijf. Tenzij je (tien)duizenden euro’s gaat verdienen. De inkomsten die je krijgt uit het ontwikkelen van dergelijke apps kan je gewoon aangeven als ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’. Daar betaal je dus de ‘gewone’ belasting over. En als student met weinig andere inkomsten is dat dus niks.

Bij het inschrijven bij Apple kan je gewoon kiezen of je als bedrijf of als persoon wilt inschrijven. Volg het proces maar op http://developer.apple.com/

Bijdrager
    Koetjesreep

Bedankt Nick!

Weet je toevallig ook een grens?

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Dit jaar bedraagt de algemene heffingskorting € 1.987. 33,45% betaal je aan belasting tot €18000. Dus kan kom je op ±€5940. Wel dien je hoe dan ook de bijdrage zorgverzekeringswet te betalen. Dat is ongeveer 5%.
    Dit stuk tekst moet je niet op de euro letterlijk nemen. Het kan wat verschillen.

Moderator
    Poezenbeest

Ik volg bovenstaande berekening niet helemaal, maar dat kan aan mijn kennis van belastingen liggen. Met een inkomen van €18.000 en een tarief inkomstenheffingen van 33,4% kom ik zo uit op een te betalen belasting van €6.012, Als ik daar de algemene heffingskorting vanaf trek, dan kom ik op een te betalen belasting van €4.025. Overigens is er een grens voor de eerste schijf voorgesteld voor 2011 van €18.628 en een tarief van 33%.

Als je voor resultaat uit overige werkzaamheden gaat, dan mag je uiteraard de kosten die je maakt, eerst nog van de inkomsten aftrekken en heb je minder verplichtingen ten aanzien van de administratie. toch is het raadzaam om een goede administratie aan te leggen, al was het maar omdat je zelf inzicht wil hebben. De andere reden om een goede administratie in te richten is dat je misschien een ondernemer voor de omzetbelasting bent.

Beschouw het vooral als inkomsten uit een hobby, tenzij het echt gigantische vormen gaat aannemen.

Bijdrager
    Koetjesreep

Bedankt allemaal!

Maar stel dat ik het gezien wordt als omzetbelasting en ik moet een administratie bijhouden.
    Is dan het geen wat Apple mij toezend niet genoeg aan iAd inkomsten bijvoorbeeld? Of zie ik nu een belangrijk deel over het hoofd?

Bijdrager
    digi-nl
    SLM op 28 september 2010

Ik vrees dat je minimum 18 jaar zult moeten zijn om je bij Apple te laten registreren. Om een bedrijfje te kunnen beginnen, moet je in ieder geval 18 jaar zijn om je te kunnen laten registreren.

Ik ben 16 (vandaag) en heb me 2 weken geleden ingeschreven bij de KVK

Bijdrager
    Ezri Dax

@digi-nl
    Waar je wel heel sterk rekening mee moet houden is dat jouw ouders aansprakelijk zijn voor alles wat jij doet.

Bijdrager
    digi-nl
    MadDonna op 29 september 2010

@digi-nl
    Waar je wel heel sterk rekening mee moet houden is dat jouw ouders aansprakelijk zijn voor alles wat jij doet.

Weet ik, heb me er goed in verdiept. Stelt niks voor inschrijven.
    Papier invullen alles staat op mijn naam en mn pa z’n krabbel staat erbij…

Bijdrager
    Koetjesreep

Dus je pa staat ingeschreven. Niet jij

Moderator
    Poezenbeest
    Koetjesreep op 29 september 2010

Bedankt allemaal!
    Maar stel dat ik het gezien wordt als omzetbelasting en ik moet een administratie bijhouden.
    Is dan het geen wat Apple mij toezend niet genoeg aan iAd inkomsten bijvoorbeeld? Of zie ik nu een belangrijk deel over het hoofd?

Het is een beetje een ongewone manier van zaken doen: jij rijkt geen facturen uit, maar krijgt betaald door iemand die daarvoor ‘facturen’ uitreikt aan jou. Maar hoe dan ook, die zijn allemaal onderdeel van de administratie en dat moet genoeg zijn.

Bijdrager
    Sunneh

Beste Koetjesreep,

Inschrijven van KVK is een sterke aanrader. Niet alleen kun je voor jezelf apps ontwikkelen maar kun je ook naast je studie lekker verdienen aan bedrijven (zoals de mijne..) door freelance werk te doen. Zelf ben ik naast mijn studie op 18 jarige leeftijd begonnen (ingeschreven bij kvk, belasingdienst enz) en ben nu na mijn studie er verder mee gegaan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.