7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    k-the-ripper

Detecteren van HD waarvan opgestart is

Ik ben met een programma bezig binnen een emulator die kan aangeven of je een disk / .dmg bestand of cd/dvd wilt benaderen.
    Om dit idiotproof te maken is het absoluut noodzakelijk dat de disk waarvan MacOSX gestart wordt nooit in die lijst terechtkomt en dus gemount kan worden binnen die emulator.

Het meest simpele is om de string Macintosh HD er uit te filteren, maar aangezien niet iedereen die naam standaard gebruikt is dit dus maar een gedeeltelijke oplossing.
    Is er b.v een simpel commando waarmee ik de naam van de opstartdisk kan bepalen ?

Programma waar ik mee bezig ben is eigenlijk bedoeld om binnen die emulator een USB stick te kunnen gebruiken
    (wordt nu simpel een /Volumes/ commando gegeven die mij in een venster alle aangesloten apparaten laat zien die dan dus met 1 klik binnen die emulator te gebruiken zijn,– behalve dan de opstartschijf , dit om te voorkomen dat men binnen de emulator lekker in de thuismappen gaat klootzakken)

Bijdrager
    Sumar

In applescript is het [code:1:366ca43035]set xxx to (path to desktop) as string[/code:1:366ca43035]
    Eerste deel van de string is dan de opstartschijf.

Edit: Er is ook een commando: systemsetup -getstartupdisk maar dat heb ik niet aan de praat gekregen (krijg niet de juiste info). In 10.5 is het gewoon beschikbaar, in Tiger is he verstopt en staat het in /System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/Support/

Bijdrager
    arri

/Volumes/ bevat niet per defenitie alle gemounte volumes..
    dat is slechts een conventie, een disk(-image)/volume of USB-stick kan in principe overal gemount worden.

waarmee/-in programmeer je?

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik ben bezig met een programma wat draait onder Virtual Acorn – een emulator die een Acorn StrongArm machine emuleert inclusief het besturingssysteem RISC OS.
    Meestal laat je die emulator gewoon full screen draaien en is er een harddisk aanwezig welke gewoon een map is op je Mac.
    Alle andere mountpoints moet je toevoegen door dit bij de config opties in te geven.
    Hier zit gelijk al het probleem want een externe HD aan je Mac zal over het algemeen wel dezelfde naam houden en is dus makkelijk aan te spreken.
    Anders is dit met een USBstick die je in de Mac plaatst als je binnen die emulator zit.
    Het programma draait dus puur onder Virtual Acorn waar ik mee bezig ben en er zijn weinig tot geen mogelijkheden om dan ‘naar buiten’ (de Mac dus) te werken.
    Alleen via een aantal commando’s van het HostFS filing system onder de emulator.
    Nu ben ik er door stom toeval achter gekomen als ik een mount point maak die verwijst naar /Volumes/ dat er dan een nieuwe disk onder de emulator wordt aangemaakt waar alle cd’s/dvd’s usb schijven en eventuele gemounte .dmg bestanden van de Mac getoond worden.

Hiermee wordt het dus mogelijk om buiten de configuratie opties van het programma direkt met een aangesloten USB stick te werken.
    Ik wil dus alleen de disk Macintosh HD hiervan uitsluiten (er zullen altijd figuren zijn die dan op die disk gaan lopen rotzooien met alle gevolgen van dien)
    Het is simpel om Macintosh HD binnen dit programma uit te sluiten, echter het is niet zeker dat de opstartschijf ook daadwerkelijk zo heet.

Eigenlijk ben ik op zoek (als het bestaat) naar 1 van de beroemde com.apple.xxx.plist bestanden waar de opstartschijf in gedefinieerd wordt (of het uitlezen van de info over de opstartschijf in systeemvoorkeuren)

PS
    Programma is een mix van ARM assembler /Acorn C/C++ en BBC Basic.

Inactief
    Anoniem

Je zou je HD een hele aparte naam kunnen geven, en dan met grep oid in alle plists (of andere verdachte bestanden) kunnen kijken of die string er in voorkomt.

Bijdrager
    arri

ik weet niet welke mogelijkheden dat HostFS biedt, maar misschien kun je gebruikmaken van het feit dat het boot-/system-volume ” / ” is, en dat “Macintosh HD” (of welke naam de partitie ook heeft) in /Volumes/ een symbolic link is naar ” / “

Bijdrager
    k-the-ripper
    ”arri”

ik weet niet welke mogelijkheden dat HostFS biedt, maar misschien kun je gebruikmaken van het feit dat het boot-/system-volume ” / ” is, en dat “Macintosh HD” (of welke naam de partitie ook heeft) in /Volumes/ een symbolic link is naar ” / “

Even snel getest en dit is een zg quick and dirty oplossing :)
    Achter de schermen (niet zichtbaar voor de gebruiker) mount ik gewoon “/” en sla de directory structuur op in een lijst
    Vervolgens hoef ik alleen maar de mount points af die bij /Volumes/ tevoorschijn komen en dan de directory lijst te vergelijken met “/”

Bedankt !
    Ik kom ooit wel eens tot een nettere oplossing maar dit voldoet en duurt hooguit 0,01 sec langer in het programma

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.