13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    geileappel

Dell XPS 15, de MacBook Pro killer?

Ik heb het idee dat de MacBook Pro aan het uitsterven is. Prijzen worden te hoog, en de specs verassen niet en veel hardware is achterhaald. Eerder deze week kwam Microsoft met de Surface Book, deze trok al gelijk mijn aandacht. Eindelijk weer eens echte innovatie, goede hardware, en weer eens een machine die echt gericht is op de creatieve professionele markt. Windows 10 doet ook echt niet meer onder aan OSX El Capitan.
    Gisteren kwam echter Dell met de nieuwe XPS serie, en ik was in een klap verkocht. Dell brengt betere hardware uit voor een kleinere prijs. Laten we eens een vergelijking maken tussen de MacBook Pro en de XPS 15, ik ga uit van twee modellen die qua prijs redelijk dicht bij elkaar liggen.

MacBook Pro met Retina Display (2560×1600), €2249, 2,2 GHz Quad i7 Haswell, 16 GB DDR3, Iris Pro, 256GB PCIe-flash.
    Dell XPS 15, 4K InfinityEdge touch display (3840×2160), €2079, 2,6 GHz Quad i7 Skylake, 16 GB DDR4, NVIDIA GeForce GTX 960M, 512GB PCIe-flash.

De nieuwe Dell blaast de MacBook dus echt omver met de specs, en dat voor een lagere prijs. Ik als video editor zit nu echt te twijfelen of ik moet overstappen van mijn MacBook naar de XPS, of toch de Surface Book? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

http://www.theverge.com/video/2015/10/8/9474453/dell-xps-15-hands-on-demo-specs-price

http://www.theverge.com/video/2015/10/6/9464273/microsoft-surface-book-hands-on-demo-specs

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  geileappel.

Bijdrager
    NielsDam

Ik zie nu niet echt in hoe de alternatieven die je nu aankaart goedkoop zijn in vergelijking met Apple producten, de Surface Book is in verhouding zelfs duurder dan de MBPr. Echte innovaties zie ik ook niet, alle veranderingen die je nu bij Microsoft en merken als Dell ziet zijn toch echt ontleend aan Apple. Neemt overigens niet weg dat het mooie apparaten zijn en als je kunt leven met Windows 10 (en dus de samenwerking met je andere devices kwijtraakt) zijn het goede alternatieven.

Een voordeel dat de Surface Book tov de 13MBPr biedt is de dedicated graphics, maar die komt wel ten koste van de dikte en hoogstwaarschijnlijk ook van de accuduur. Ik zou graag zien dat Apple tenminste ook de 13 van een alternatief voorziet met dedicated graphics, maar voor professioneel gebruik leent het 15′ formaat zich natuurlijk veel meer qua screen estate. Verder zie ik nog steeds weinig in het hybride gedoe, als tablet is het ding te log en gecompliceerd, als laptop moet je steeds eerst je scherm schoonmaken wil je er een beetje normaal op kunnen werken. Dan heb ik toch liever de combinatie van een MacBook met iPad Air.

Wat betreft specs, dat zegt ook lang niet alles over het dagelijks gebruik. Daarbij komt dat Apple zijn refreshes met Skylake processoren nog moet uitbrengen.

Bijdrager
    Kees123

Je slaat de spijker op z’n kop en dat geld niet alleen voor de computers van Apple. Het geld in mijn ogen ook voor de iPhones die steeds verder achter geraken op de concurrentie. Vroeger werden dit soort dingen ruimschoots goedgemaakt door software die ontzettend soepel liep, maar tegenwoordig is OS X of iOS zeker niet soepeler/sneller als Windows of Android. Doch blijven de prijzen bij Apple stijgen naar ongekende hoogtes en het is slechts een kwestie van tijd totdat klanten dit ook zullen gaan inzien denk ik. Apple leunt nu nog op zijn positieve reputatie, maar kan daar niet altijd op blijven leunen. Neemt niet weg dat de nieuwe iPhones niet fijn zijn en hetzelfde geld voor Macs. Toch moet Apple er veel meer uithalen wil het bovenaan de markt staan zoals ze al jaren doen. Voor de prijs die ze vragen mag je dat op z’n minst verwachten!

Bijdrager
    pwgiskes

Mij lijkt dat je als video editor vooral ook van de software afhankelijk bent.
    Hardware specs is vooral haasje-over.

Maar als je software ook op Windows 10 draait en je vindt dat even goed werken dan lijkt mij de keus simpel toch?
    Het idee van de uitstervende MBP komt me vreemd voor. De verkopen stijgen ook in het vorig kwartaal weer harder dan de rest van de markt.

Bijdrager
    jamiepeeters

Windows 10 heeft alleen een verbeterde interface, verder is het steeds “gewoon” Windows en ben ik nog steeds blij met OS X.

Bijdrager
    makasa

Niemand die je dwingt Apple of Microsoft te kopen. Het blijft je eigen keus en afwegingen. Koop waar je je goed bij voelt.

Moderator
    Night

Het zijn niet alleen de specs die de machine maken, maar ook de combinatie met het OS en de overige software.
    Zo is het vooralsnog niet nodig antivirus software te draaien op een Mac, hetgeen op een PC een behoorlijk vertragende werking heeft.
    Verder kun je beter naar gebruiks-benchmarks kijken (bv vergelijkende handelingen in Photoshop) dan naar fysieke specs.
    Als laatste (maar zoals men al eerder zei is dat een persoonlijke ervaring) is er nog een stuk gebruikersgemak. Welk OS brengt je het snelst bij je gewenste doel?

Bijdrager
    GoeieDag
    geileappel op 09 oktober 2015

Ik als video editor zit nu echt te twijfelen of ik moet overstappen van mijn MacBook naar de XPS, of toch de Surface Book? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Wij hier als grootgebruikers van Dell laptops en MS tablets, kunnen je inderdaad van goed advies voorzien.
    Er komen na mij nog honderden reacties waarop jij heel goed en doorwrocht je keus kan maken.

….Schat, wat denk je nou zelf…?!

Bijdrager
    juwlez

Goeiedag zeg, mag allemaal wel wat liever.. Leuke woordspeling he. Nou doei

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Eindelijk komt de “concurrentie” ook met mooie computers. Het werd eens tijd dat je met je Toshiba of Dell laptop geen vijf kilo plastic troep van 4 cm dik moet meeslepen.
    Helaas moet je dan nog altijd verder met Windows. Voor mij blijft OSX, met zijn ecosysteem toch nog altijd een enorm pluspunt tegenover de anderen.
    Ook wat de iPhone betreft, is er weinig dat zo makkelijk samenwerkt. Maar daarvoor moet je dan wel ook je computer én je tablet én je telefoon bij Apple kopen en dat kan wel een aardige cent kosten. Toch vind ik het zijn geld waard.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou dan anders gezegd: wacht tot bv Ars en Anand hun reviews en vergelijkingen gepubliceerd hebben. Want nu is het wel erg koffiedik kijken, en dat zeker op een Apple/Mac website.
    Ben zelf ook benieuwd wat er uit gaat komen; die Surfacebook ziet er wel bijzonder gelikt uit.

Bijdrager
    no_poo

Dell met design en specs uit 2015 versus Apple met design uit 2012 en zonder Skylake… Ik verwacht trouwens geen totaal nieuw design voor de nieuwe MacBooks met Skylake, maar ze zullen er vast snel komen. Waarschijnlijk zijn ze dan wel weer on par, hoewel de prijs niet ver gaat zakken.

Ik wil niet zonder OS X. Ik heb Windows ook op mijn 15″ Pro staan, maar enkel voor 1 programma. Heerlijk als ik weer terug in de OS X omgeving zit waar ik 95% van mijn tijd besteed. Kan geen Dell tegenop. Geheel persoonlijk natuurlijk.

Bijdrager
    Hydræ

Prachtig, het is net een MBP in space grey..

Ik zit ook wel eens te praktiseren over de Dell XPS 13, krijgt een 9 van Tweakers. Het is altijd goed om producten te vergelijken, en te kijken wat voor jou de beste oplossing is qua prijs/wensen/prestaties.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.