10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    levdr

Dell U2410 aansluiten op Mac Pro 2009.

Hoi,

Ik heb een Mac Pro 2009 gekocht (die ik nog binnen moet krijgen) en ik heb ook een Dell U2410 gekocht en zie door de bomen het bos niet meer. Op de Dell zit zo’n beetje elke aansluiting die er is. De Mac Pro is 2.93 GHz met de Ati radeon HD 4870 en ik heb begrepen dat die een Mini DisplayPort en een dual-link DVI port heeft.
    Met welke aansluiting krijg ik nu de beste beeldkwaliteit? MiniDisplayPort naar DisplayPort of HDMI of VGA of DVI? Ik heb geen idee wat de verschillen tussen die verschillende aansluitingen zijn of kunnen zijn. Of maakt het niet uit en zijn alle aansluitingen even goed?

Ik ben de laatste jaren nogal serieus aan het fotograferen en wil graag het beste beeld dat ik op de Dell kan krijgen (ga het scherm ook kalibreren uiteraard!).

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Nikita

Het meest eenvoudige is het om gewoon de DVI poort te gebruiken. Die kabel is bij mijn weten meegeleverd, waardoor je dus niet nog ’s op zoek hoeft naar een verloopkabel voor de Display Port.

De beeldkwaliteit tussen beide poorten zullen naar mijn idee wel loslopen, aangezien het beide digitale signalen zijn (idem met HDMI overigens).

Gebruik bij voorkeur niet de VGA input aangezien dat meestal een mindere kwaliteit geeft.

Bijdrager
    iep

Tussen DVI (HDMI is ook DVI) en DisplayPort zit verder geen kwaliteitsverschil wat OS X betreft. Op dit moment is het voor OS X nog steeds onmogelijk om 14 bit schermen aan te sturen ondanks dat de videokaarten die Apple gebruikt het wel aan kunnen. Zou dat wel het geval zijn geweest dan was DisplayPort de betere keus.

Dell maakt op haar schermen overigens gebruik van de grote DisplayPort connector dus je zult, zoals Nikita al aangaf, een kabel of adapter moeten hebben die aan de andere kant een mini DisplayPort connector heeft zitten. Dat zijn wijdverspreide kabels. Pas wel op bij die van Monoprice, daar schijnen nog wel eens wat problemen mee te zijn. Veel mensen met een NEC scherm kwamen hier al achter.

VGA is oude analoge techniek waarvoor je een convertor nodig hebt die van een digitaal signaal weer een analoog signaal maakt. Dat gaat gepaard met signaalverlies. Inmiddels is de industrie ook begonnen met het langzaam laten verdwijnen van VGA ten faveure van DVI en DisplayPort. Bij tv’s, gameconsoles, etc. is het HDMI dat de boventoon voert.

Bijdrager
    levdr

Geweldige informatie. Kijk, hier heb ik wat aan!

De Dell wordt inderdaad geleverd met een DVI kabel (en ook een HDMI kabel), dus ik heb dan alleen een mini DisplayPort naar DVI female adapter nodig begrijp ik. Da’s mooi.

Nikita en Iep: erg bedankt.

Bijdrager
    qazwsxedc

Ik heb zelf wat gedoe gehad met mijn MBP via een MiniDP-DVI adapter (origineel Apple) op mijn 24″ Dell scherm aan te sluiten, met ruis op mijn scherm. Een MiniDP-DP kabel kost niet veel en werkt zonder conversie. Mijne heb ik besteld op http://circuitassembly.com .

Bijdrager
    iep

Je hebt geen enkele adapter nodig met de Mac Pro. Die videokaarten hebben een DVI en mini DisplayPort uitgang. In jouw geval is het gewoon DVi kabel aan scherm en videokaart koppelen en klaar. Zo heb ik het hier ook aangesloten (ik heb wel een mDP-DP kabel maar dan zijn mijn kleuren door de war als ik de machine uit de slaapstand haal, met DVI niet).

Bijdrager
    levdr

Ah, dus het maakt niet uit dat de DVI op de MP een dual link is (je ziet wel dat ik een enorme n00b ben – dat krijg je als je altijd iMacs hebt gehad…). Dan wordt het inderdaad wel heel simpel en hoef ik ook niets meer aan te schaffen. Bedankt iep!

Bijdrager
    iep

Dat dual link houdt in dat ie schermen met een grotere resolutie kan aansturen. Single link gaat tot ongeveer een 24″ scherm met 1920×1200 als resolutie. Met dual link kun je een 30″ met een resolutie van 2560×1600 aansturen.

Bijdrager
    levdr

Ik dacht dat het een soort splitter aansluiting was. 22 jaar Macs maar van aansluitingen weet ik echt niets. Dank voor de uitleg iep.

Bijdrager
    iep

Het is eigenlijk net andersom: de bandbreedte van 1 DVI link is niet genoeg dus plakken ze er maar een tweede bij aan waardoor het wel genoeg is. Vandaar ook de term dual link. Helaas vaak wel een addertje onder het gras. DisplayPort is op dit vlak wat eenvoudiger.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.