13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Oddlaw

Dell precision T7500 of MacPro

Hi daar,

Voor mijn opdrachtgever ben ik een inhouse studio op aan het zetten, het is geheel een pc-structuur daar met eigen ICT afdeling. nu voor de afdeling creatie heb ik een concept opgegooid om over te stappen naar mac, zelf ben ik ook een mac-man. Ik heb nu een zwaar gesprek gevoerd met ICT en een voorstel gedaan voor een 2x quad core nehalem – met 512 videokaart en 8gb ram geheugen en 2 harde schijven… en aangezien de ict daar allemaal pc mannekes zijn willen ze eigenlijk niet aan en dat ik zelf sneller en zeker gemakkelijker werkt met de mac snappen ze niet. Ook zeggen ze oh maar een 512 videokaart, wij zetten wel een systeem in elkaar met een 1gb schijf, meer intern geheugen en dezelfde processors en dan zijn we nog goedkoper uit dan de macpro… Maar hou ga ik hun nou overtuigen dat de mac gewoon fijner is en dat de videokaart van 512 mb krachtig genoug is in de macpro omdat die de kaart op een andere manier gebruikt dan de pc…
    Volgens mij is een pc nog steeds een amchine met bijeen geraapte apparatuur dat samen moet werken maar het meestal nog steeds niet goed doet… en een mac is en blijft een grafische krachtpatser… ach ja.. iemand tips mensen?

Oja ze willen een Dell Precision T7500 nemen, met 12gb ram, grotere schijven, 1gb videokaart etc etc allemaal iets zwaarder dan de MacPro… maar mij lijkt me door de structuur van OS en hoe een mac werk deze toch altijd beter/sneller/stabieler zal zijn dan een pc.

nu heb ik bij certifieen van pdf-bestanden al vaak genoeg, you ran out of insufficient memory… heb ik nog nooit gehad op een mac, leuke is indesign (pc) knalt er dan ook gelijk uit, thank god voor de auto-backup van indesign…

Bijdrager
    bedhead

Mac Pro! De vergelijking alleen al…

Bijdrager
    J-P-H

Overtuigen heeft geen zin.
    Wat de boer niet kent dat vreet die niet. :oops:

Bijdrager
    St. Mobbs

Misschien iets ‘objectiefs’ gebruiken en gaan kijken naar benchmarks? Zoals de
    – GeekBench
    – CineBench
    – XBench
    – Speedmark (5)

Je kunt nog aanvoeren dat Mac OS X van nature stabieler is, automatische defragmentatie kent, minder onderhoudstijd kent. En Snow Leopard met OpenGL!!, (kosten van Snow Leopard is 8,95) volledige 64 bits is, minder werkgeheugen verbruikt, minder schijfruimte en meer van die dingen.

http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/
    http://www.apple.com/nl/macosx/technology/

Bijdrager
    mtooster

De techies op de ICT kun je waarschijnlijk niet overtuigen.
    De baas van de techies op de ICT misschien wel. Bij het management krijg je misschien wel gehoor op argumenten als: productiviteit, TCO en uitstraling.

voorbeeld:
    Ikzelf bespaar soms al tientallen minuten per dag door het eenvoudig beheren en bewerken van pdf-documenten, in windows gebruikte ik een programmaatje om bepaalde pagina’s van pdf’s samen te voegen koste ongeveer 5-10 minuutjes per rapport.
    In preview open ik beide documenten en sleep ik de pagina’s zo heen en weer…. kost me nog geen minuut.
    Als ik een productieve dag heb en ik schrijf 3 rapporten, dan scheelt me dat 15-20 minuten. (die ik nu gebruik om deze post te schrijven :P)

Je werkt zelf al met Mac OSX, dus je kan zelf denk ik ook wel een beetje bepalen welke winst jij eruit haalt.
    (neem je voorbeeld over het signen van pdf’s, quicklook = big timesaver, enzovoort)

Je zult dan wel met een goed onderbouwde vergelijking moeten komen, argumenten waarmee je laat zien dat een Mac Pro in ieder geval niet te duur is en het ‘proberen’ waard.

Bijdrager
    Buzz

Mtooster heeft helemaal gelijk. Als de discussie over de specs en benchmarks gaat dan ga je het verliezen, want er is altijd een niet-Apple machine samen te stellen met nog weer betere specs. De Mac Pro is bovendien helemaal niet geoptimaliseerd voor de Creative Suite (en andersom). En de Creative Suite bestaat op de Mac nog niet in 64-bit vorm, op Windows wel. Dus dat zijn allemaal argumenten tegen de Mac Pro. Als ze een 8-core Mac Pro relatief te duur vinden voor de Creative Suite, dan hebben ze groot gelijk. Aan een 4-core heb je genoeg.

Maar de discussie met de ITers moet er vooral om gaan wat er met de machine gedaan gaat worden, met welke software, en door wie, en hoe dat zo efficient mogelijk kan. En ook over wie er voor de installatie, backup en onderhoud gaat zorgen.

Als er voor de taken van de nieuwe machine helemaal geen 12 GB RAM en 1 GB VRAM nodig is, dan moet je dat laten weten. En als de gebruikers van de machine veel productiever zullen zijn op een Mac dan op een PC dan is dat het belangrijkste argument. Als de ITers het niet kunnen of willen ondersteunen (wat ik me kan voorstellen) dan zou je in principe kunnen aanbieden dat zelf op je te nemen (als je dat wil en kan). Uiteindelijk hangt het er vaak van af of de baas dat goed vindt.

Bijdrager
    Xserve

Je zou nog kunnen zeggen dat je geen last hebt van virussen, dat OSX stabieler is (door zijn UNIX-structuur, wat gelijkaardig is aan Linux), dat jij over de jaren vastgesteld hebt dat je er productiever mee bent, maar ik vrees dat je ze niet zal kunnen overtuigen.

Bijdrager
    St. Mobbs

Het is jammer, maar die pc-boys zijn heel lang gehersenspoeld en daardoor fundamentalistischer geworden dan Osama bin Laden. :lol: :wink:

Misschien wat overdreven, maar er zit een kleine kern van waarheid in.

Bijdrager
    stijn23

Vergeet ook niet dat die ITers hun geheugen en hun harde schijven in de mac pro kunnen steken. Dat is goedkoper dan bij apple bestellen.
    Bovendien gaat het nog eenvoudiger dan in een pc: gewoon inschuiven en klaar.
    Je hebt ook de voordelen van leopard: Time Machine, spaces, spotlight, stacks, quicklook… die zorgen allemaal voor extra gebruiksgemak, productiviteit en werkplezier.
    En met snow leopard zal de computer nog sneller en stabieler worden m.b.v. openCL, grand central dispatch, nog meer 64bit, een geoptimaliseerd systeem,…
    Bij windows blijven ze verder bouwen op de fouten van vroeger (er zouden nog altijd delen van windows 3.1 in windows vista zitten. Mac os X is van de grond opnieuw opgebouwd in 2000, dus het heeft een moderne basis die op de huidige technologie gericht is, en bovendien minder fouten bevat. Het uitganspunt is bij Mac os X gebruiksgemak, wat soms ver te zoeken is bij windows.
    Het voordeel van een mac ligt dus vooral op software niveau, aangezien de hardware grotendeels dezelfde is als in de pc’s (alhoewel mooier en handiger ge├»mplementeerd, zie maar op de site van apple bij de vormgeving van de Mac Pro).

Als je het Dell-equivalent vergelijkt met de mac pro snap je wat ik bedoel:
    http://www.maximumpc.com/files/u17625/dell192.jpg

Bijdrager
    Oddlaw

Juist ja… de strijd op hardware gebied is moeilijk te winnen en ik denk dat ik eens wat dieper duik in het gebruikersgemak en de tijd die ik bespaar, een van de grootste voordelen tov de pc is de Grafische interface, je ziet alles razendsnel, het gebruikers gemak van mail, sleep een attachment gelijk naar het juiste programma en laat het los, of anders om sleep een jpg-pdf op mail of elk ander programma en het opent zich.. probeer dat maar eens met outlook, de versie die ze hier draaien doet het in ieder geval niet. Ook time-machine, spotlight, stacks zijn allemaal van die kleine “handigheidjes die je leven als Mac gebruiker aangenamer maken… thnx guys

Bijdrager
    Lauwrence

Ook geen onbelangrijk argument: De Mac Pro schrijft veel minder hard af en kan makkelijk stukken langer mee als een PC.

Komt bij dat ik uit ervaring heb geleerd dat die Dell Precision machines helemaal niet zo geweldig zijn. De T7400’s die ik regelmatig onder handen heb vertonen nogal wat defecte moederborden.

Bijdrager
    bedhead

Ik ga geen pleidooien voeren. Mijn “windows”-mensen overtuigen is al lang gedaan. Ik ben blij dat ik op Mac heel goed kan werken, alles kan doen en vooral stabiel en virusvrij de dag doorbreng. Mac is gewoon top, mensen die het niet willen horen of liever verder sukkelen op Windows, dat is hun zaak, daar vermoei ik mij niet mee.

Bijdrager
    Joffry

Buzz_D slaat hier de spijker op de kop. Het is niet allemaal zwart/wit. En vooral: wie gaat er mee werken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.